'Downsizing' maken we toch al heel lang mee (in iets andere vorm). In de jaren '70 leverede een 2 liter motor ongeveer 80 pk (specifiek vermogen 40 pk/ltr), in de huidige C5 2.0 levert een 2 liter 146 pk (73 pk/ltr) en dat is een gewone motor (niet opgevoerd).JW-NHS schreef: Down-sizing hoeft dus niet te betekenen dat motoren korter meegaan en problemen geven, zoals vaak gedacht en gesteld wordt.
Forumregels
      Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008  type X7  in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
		    Berichten: 2874
      		Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
      			      		      			      				Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2005
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Organummer: 10227
      			      		      			      				Productienummer: 10077
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 111.111
      			      		      			      				Kleur: Rouge Profond KKQD**
      			      		      			      				Locatie: Huisduinen
      			      		      		
      		      		      		        Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

    				
    				    			
Berichten: 4028
      		Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
      			      		      			      				Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2010
      			      		      			      				Energielabel: B
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12352
      			      		      			      				Productienummer: 10436
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 231000
      			      		      			      				Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
      			      		      			      		      			      				Locatie: s-Gravenhage
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        tja, het volume van een motor maakt natuurlijk niet dat ie meer of minder degelijk is. Het gaat er om dat motorblok, zuigers en stangen sterk genoeg zijn voor het vermogen dat de motor moet leveren en vooral dat de motor zijn warmte goed kwijt kan.  Dat laatste helpt volume natuurlijk wel bij. 
En natuurlijk - een downsize motor heeft wel een turbo - dus die kan ook kapot.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					En natuurlijk - een downsize motor heeft wel een turbo - dus die kan ook kapot.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
               Voorheen Ph2V6: 
Na lange tijd weer eens actief op het forum!
Heb inmiddels zoveel ellende gehad met de 508 THP dat ie vervroegd de lease mag verlaten (staat nu 128k op de teller). In juni wordt deze maandagochtend fransoos vervangen door een Tjechische Duitser, een Skoda Octavia Combi Elengance businessline 2.0 tdi. Ben benieuwd
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Heb inmiddels zoveel ellende gehad met de 508 THP dat ie vervroegd de lease mag verlaten (staat nu 128k op de teller). In juni wordt deze maandagochtend fransoos vervangen door een Tjechische Duitser, een Skoda Octavia Combi Elengance businessline 2.0 tdi. Ben benieuwd
Berichten: 11351
      		Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
      			      		      			      				Opties: SUV
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2018
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				Kleur: Soft sand
      			      		      			      				Locatie: Apeldoorn
      			      		      		
      		      		      		        Jammer dat de 1.6 toch wel probleem gevallen zijn, met een grote boog omheen lopen. 
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
    				
    				    			Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Berichten: 10678
      		Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Honda C-RV E:HEV
      			      		      			      				Opties: Van alles
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2024
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 0
      			      		      			      				Kleur: Blauw
      			      		      		
      		      		      		        Geen superb?  
Oom van mijn vrouw had dezelfde sleurhut als jij en die had de superb ervoor..(ivm de mtm van de caravan)
Moest wel hulpveren zetten..
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Oom van mijn vrouw had dezelfde sleurhut als jij en die had de superb ervoor..(ivm de mtm van de caravan)
Moest wel hulpveren zetten..
Berichten: 693
      		Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2020
      			      		      			      				kilometerstand: 71 200
      			      		      			      				Kleur: Blauwachtig grijs
      			      		      			      				Locatie: Nw. Lekkerland
      			      		      		
      		      		      		        Uit belangstelling (en nieuwsgierigheid), wat was de aard van de problemen? motorisch of ook anderszins?Robbert schreef:Heb inmiddels zoveel ellende gehad met de 508 THP dat ie vervroegd de lease mag verlaten (staat nu 128k op de teller).
Adri
Berichten: 33562
      		Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Citroën
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      		      			      				Locatie: 033
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Tja , nu met een diesel zullen de problemen wel verdwijnen, jammer dat er geen HDi voor in de plaats is gekomen...
Suc6 met de skoda
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Suc6 met de skoda
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Adri, mijn 508 problemen:
Na drie keer blok openen uiteindelijk bij 90k km gehele blok vervangen
Diverse motorstoring (alleen electronisch, vaak vals alarm)
Kapotte deurkruk (keyless entry)
Kapotte hogedruk brandstofpomp
Bodemplaten onder auto vandaan gevallen (op snelweg.......)
Losgeschoten slang turbo
En toen was ik er klaar mee
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Na drie keer blok openen uiteindelijk bij 90k km gehele blok vervangen
Diverse motorstoring (alleen electronisch, vaak vals alarm)
Kapotte deurkruk (keyless entry)
Kapotte hogedruk brandstofpomp
Bodemplaten onder auto vandaan gevallen (op snelweg.......)
Losgeschoten slang turbo
En toen was ik er klaar mee
C5club Newbie

    			        
Berichten: 9
      		Lid geworden op: 14 aug 2007 17:56
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Tourer 1.6 THP Exclusive
      			      		      			      				Opties: panoramadak
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Energielabel: B
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12868
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 65000
      			      		      			      				Kleur: Bleu Bourrasque
      			      		      			      		      			      				Locatie: Delft
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Beste forumleden,
Twee weken geleden heb ik mooie Tourer THP 1.6 uit 2012 met 64000 km aangeschaft. Ik ben er van uit gegaan dat ik dat 'veilig' kon doen omdat de bekende problemen vanaf 2011 opgelost zouden zijn. Als ik de voorgaande pagina's lees zou dit toch wel eens niet helemaal het geval kunnen zijn. Wat hangt mij allemaal nog boven het hoofd?
Hoewel de auto heerlijk rijdt en ik er best blij mee ben zijn er toch enkele dingetjes die mij zorgen baren:
Ik merk dat de auto niet altijd mooi gelijkmatig accelereert. Met name na het weer inschakelen van de cruisecontrol voel ik lichte schokjes als hij weer naar de ingestelde snelheid accelereert. Ook als ik met weinig toeren (2000) met de voet accelereer is dit merkbaar. Is dit een voorteken van vervuiling?
Een enkele keer hoor ik bij het wegrijden een hoog ratelend geluid. Het geluid lijkt een beetje op het 'tanden poetsen' dat je krijgt als je een draaiende motor probeert te starten (maar dan hoger), of als (bij een oude bak) de pook niet goed in de versnelling zit en er uit schiet. Is dit een klapperende distributieketting, een gierende turbo, iets met de drukgroep of iets anders?
De auto heeft voor aflevering een onderhoudsbeurt gehad. Ik zag eergisteren op onderhoudskaartje dat de motor is afgevuld met 5w40. Het kan een verschrijving zijn van degene die het kaartje heeft ingevuld, maar het lijkt mij niet goed. Bij de vorige beurten (de oude kaartjes zaten er ook nog in ) was wel 5w30 gebruikt. Wat kunnen de effecten zijn van 5w40 in deze motor?
Ik moet deze week maar eens terug naar de dealer waar ik hem gekocht heb en sowieso de olie laten wisselen voor 5w30 of 0w30. Ik heb overigens een jaar garantie.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.
Groet,
Bart Jan
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Twee weken geleden heb ik mooie Tourer THP 1.6 uit 2012 met 64000 km aangeschaft. Ik ben er van uit gegaan dat ik dat 'veilig' kon doen omdat de bekende problemen vanaf 2011 opgelost zouden zijn. Als ik de voorgaande pagina's lees zou dit toch wel eens niet helemaal het geval kunnen zijn. Wat hangt mij allemaal nog boven het hoofd?
Hoewel de auto heerlijk rijdt en ik er best blij mee ben zijn er toch enkele dingetjes die mij zorgen baren:
Ik merk dat de auto niet altijd mooi gelijkmatig accelereert. Met name na het weer inschakelen van de cruisecontrol voel ik lichte schokjes als hij weer naar de ingestelde snelheid accelereert. Ook als ik met weinig toeren (2000) met de voet accelereer is dit merkbaar. Is dit een voorteken van vervuiling?
Een enkele keer hoor ik bij het wegrijden een hoog ratelend geluid. Het geluid lijkt een beetje op het 'tanden poetsen' dat je krijgt als je een draaiende motor probeert te starten (maar dan hoger), of als (bij een oude bak) de pook niet goed in de versnelling zit en er uit schiet. Is dit een klapperende distributieketting, een gierende turbo, iets met de drukgroep of iets anders?
De auto heeft voor aflevering een onderhoudsbeurt gehad. Ik zag eergisteren op onderhoudskaartje dat de motor is afgevuld met 5w40. Het kan een verschrijving zijn van degene die het kaartje heeft ingevuld, maar het lijkt mij niet goed. Bij de vorige beurten (de oude kaartjes zaten er ook nog in ) was wel 5w30 gebruikt. Wat kunnen de effecten zijn van 5w40 in deze motor?
Ik moet deze week maar eens terug naar de dealer waar ik hem gekocht heb en sowieso de olie laten wisselen voor 5w30 of 0w30. Ik heb overigens een jaar garantie.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.
Groet,
Bart Jan
Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Het beeld dat jij schetst van de acceleratie kan met vervuiling te maken hebben, het geluid lijkt op het geluid dat ontstaat bij een niet goed werkende kettingspanner.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Newbie

    			        
Berichten: 9
      		Lid geworden op: 14 aug 2007 17:56
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Tourer 1.6 THP Exclusive
      			      		      			      				Opties: panoramadak
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Energielabel: B
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				Organummer: 12868
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 65000
      			      		      			      				Kleur: Bleu Bourrasque
      			      		      			      		      			      				Locatie: Delft
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Dank je. Kan de werking van de kettingspanner beïnvloed worden door de te dikke olie?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Berichten: 1853
      		Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Organummer: 12454
      			      		      			      				Productienummer: 0056
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 115000
      			      		      			      				Kleur: Bleu Bourrasque
      			      		      		
      		      		      		        .... bij mij begon het ook zo ...... als ik jou was zou ik het alvast gaan melden, die schokjes en het niet gelijkmatig accelereren hebben bij mijn weten met de vervuiling te maken. Mijn dealer gaf laatst aan dat er nog steeds af en toe (in ieder geval veel minder frequent an voorheen) een THP motor voorbij kwam van een recenter jaar dan 2010/2011 die wel de bekende problemen had. Als het onderhoud volgens het boekje bij een dealer is uitgevoerd dan hoef je je over de kosten (in principe) niet zo'n zorgen te maken, maar ik neem aan dat je sowieso nog in de garantie zit.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
    				
    				    			DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Uiteraard is de oliekwaliteit en de viscositeit van invloed op de kettingspanner. Maar ik betwijfel sterk of het in dit geval de oorzaak zal zijn.bartjan schreef:Dank je. Kan de werking van de kettingspanner beïnvloed worden door de te dikke olie?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN

    			        
Berichten: 2676
      		Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
      			      		      			      				Opties: veel
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2004
      			      		      			      				Energielabel: F
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 09950
      			      		      			      				Productienummer: 0179
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 315.000
      			      		      			      				Kleur: gris aluminium
      			      		      			      				KPH: Voor + Achter
      			      		      			      				Locatie: Zeist
      			      		      		
      		      		      		        De dikte is niet zoveel van invloed.  De olie hoeft alleen druk op te bouwen om de spanner op spanning te houden en viscositeit is dan niet zo van belang
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Berichten: 10678
      		Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Honda C-RV E:HEV
      			      		      			      				Opties: Van alles
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2024
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 0
      			      		      			      				Kleur: Blauw
      			      		      		
      		      		      		        Voordat er weer discussies onstaan?
Ff voor de neutrale lezer, ik lees dat BJG schrijft dat viscositeit wel van belang is en chathankie van niet?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Ff voor de neutrale lezer, ik lees dat BJG schrijft dat viscositeit wel van belang is en chathankie van niet?




