Pagina 73 van 143
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 jan 2015 18:19
door P+M
Dat het nieuwe rijden zo z`n nadelen heeft kan ik me voorstellen. Af en toe "oud rijden" (effe lekker de zaak doorblazen) zou kunnen helpen. Heeft iemand enig idee wat ik als thp rijder kan doen om ellende te voorkomen of uit te stellen?
- alleen a-merken benzine?
- ipv 95 octaan een wat energieker octaangehalte tanken (verhoogde verbrandings temperatuur)?
- beperken korte ritten
- af en toe wat langer (15 minuten of meer) in de hogere toeren rijden
- preventief gericht onderhoud?
- ???
Groet,
Paul
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 jan 2015 20:12
door exroosje
Mijn THP kwam ook beter terug van vakantie . Lekker blazen op de autobahn maakt toch vuil los...
Dan is ie niet zuinig, zoals nu wel in NL woonwerk verkeer. Maar dat moet kennelijk niet om schoon te blijven..
Preventief onderhoud - ik kan alleen een DI valve clean spuitbus van forte bedenken. Die spuit je in het inlaatspruitstuk. Vanwege de turbo niet iets wat je makkelijk zelf kan doen. Maar zolang cit die niet preventief voorschrijft laat ik liever de zaak op zijn beloop en op kosten van cit schoonmaken als er weer problemen optreden.. Die spuitbus kost ook 50 euro....
Euro95 zou gewoon goed moeten zijn zeker als het een merk is met reinigingsadditieven. Ron98 hetere verbranding .. zou het niet weten.
Ik tank tegenwoordig altijd bij Esso expres . Ook goedkoop en wel vaste kwaliteit brandstof.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 jan 2015 21:00
door arendonk
Mijn specialist spoelt het blok bij elke oliewissel.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 jan 2015 21:20
door JW-C5
Hoe doet hij dat, waarmee?
En dat kan toch niks helpen bij een THP, waarbij het probleem zit in de vervuiling van het inlaatkleppentraject?
Even afgezien van het probleem met de oprekkende ketting.....
Groet,
JW
1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 jan 2015 22:00
door arendonk
Geen idee eigenlijk. Verwacht met forte motorflush, maar kan dat nog weleens navragen. Hij heeft mij een THP sterk afgeraden overigens.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 28 jan 2015 23:34
door Herman
Handwerk voor de inlaatkleppentraject en de ketting wat spannen?

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 29 jan 2015 10:58
door JW-C5
Hoe wou je dat laatste doen?
Het probleem is dat door het uitrekken van de ketting, de nokkenastiming anders wordt. Daardoor ontstaat ook meer "interne EGR", met extra vervuiling als gevolg.....
Groet,
JW
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 29 jan 2015 12:11
door GSPallas
Zijn de de THP's die nu geleverd worden aangepast; zo ja, sinds wanneer is dat dan?
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 01 feb 2015 08:38
door martwout
Weer even een update. De eerdere reparatie is gemaakt maar de auto staat nu wederom bij de garage. Nu kregen we tijdens het rijden de melding motoroliedruk. Na uitlezen van de computer bleek 1 of andere olieklep niet goed te functioneren. Die blijft hangen waardoor er dus minder olie doorkomt. Ze geven aan dat het als de eerdere geen THP-issue is. Wel gaan ze kijken of het onder een coulance gaat vallen. Maar we krijgen nu echt minder vertrouwen in deze auto en hebben besloten rond te gaan kijken. Een eerdere C5 hebben we over de 200.000 km mee gereden zonder gekke dingen. Zodoende gaan we eind deze week in 3 modellen proefrijden en hebben nog interesse in een ander model:
-Peugeot 508 1.6 E-HDI Exec automaat (april 2013)
-Peugeot 508 1.6 THP SW (december 13)
-Peugeot 508 SW 2.0 E-HDI 150PK BLUE L. PREM 17 (april 14)
-Citroën C5 TOURER 1.6 E-HDI 115 COLLECTION AUTOMAAT (nieuw)
Qua voorkeur neigen we tussen de eerste en de laatste. Mijn vraag gaat over de laatste maar als iemand ook iets weet over mogelijke issues bij de andere modellen wil ik dat graag weten. Mijn vraag is het volgende. We hebben een 4 meter lange caravan (excl dissel) die geladen tegen de 1100 kilo aanloopt. Zijn er hier mensen met zo'n 1.6 E-HDI met een caravan? Hoe trekt hij? Hij zou volgens de specs maar 1300 kunnen trekken en een kogeldruk van 54 hebben. Volgens de garage zou het moeten kunnen.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 01 feb 2015 09:17
door arendonk
Ik zou die peugeot met thp motor overslaan en met zo'n flinke caravan lekker voor 2 liter diesel gaan!
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 01 feb 2015 09:33
door tafkap72
Op dit lijstje staat toch weer een THP, denk je dat de problemen achter de rug zijn op latere motoren?
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 01 feb 2015 10:11
door Roman
De 1.6 hdi zou ik niet nemen ivm de caravan.
Die had al moeite met de C5 alleen.
Plus je hebt hulpveren nodig anders hangt hij heel erg door
Maar als het een Citroën moet zijn..
Idd een 2,0 hdi met HP of een c4p die ging ook goed met de caravan.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 01 feb 2015 10:14
door Menno
Lekker een 2.0 hdi zoeken idd

Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 01 feb 2015 10:20
door martwout
tafkap72 schreef:Op dit lijstje staat toch weer een THP, denk je dat de problemen achter de rug zijn op latere motoren?
Die THP is op advies van de garage, maar we gaan waarschijnlijk hem vanavond mailen met de vraag om deze te vervangen door de eerstgenoemde Peugeot 508. Hij staat al zwaar onderaan (maakt dus weinig keus).
De eerstgenoemde 508 mag 1475 trekken. En de C5 voor de huidige was ook een sedan en mocht ook 1500 trekken. En dat ging probleemloos ook in de bergen.
Re: 1.6THP "problemen" ?
Geplaatst: 01 feb 2015 10:21
door WackoH
Ik rijd nu ruim 2 maanden in een Peugot Peugeot 508 SW 1.6 eHDI 84 kW van mei 2013.
Die 'e' schijnt voor micro-hybride te staan. Dat is wat marketing blabla; het is een verbeterd start-stop systeem want de auto rijdt geen cm elektrisch. Maar het werkt snel en goed.
Veder heeft de auto semi-automatische versnelling (een 2-tronic, bij Citroen schijnt dat C-matic te heten). Tja, je dit gewoon waar voor je geld. Bij gewoon rijden schakelt het vloeiend, maar met name bij lagere snelheden (waarbij je de koppelomvervormer dus echt mist), voelt het aan als iemand die 3 maanden z'n rijbewijs heeft.
Motorisch heb ik niets te klagen(ik was de 90 pk HDI gewend). Ik vind sowieso die focus op kW/pk's overdreven. Je moet gewoon je rijstijl aan het beschikbare vermogen aanpassen. Ook met die 90 pk kon ik goed meekomen en haal ik 176 km/h. Je moet alleen wat meer marge bij het inhalen nemen.
Verder rijdt de auto prima en is erg stil. Alleen dode hoeken lijken op de een of andere manier groter dan bij de C5. Ik heb hele auto's over het hoofd gezien wat me bij de C5 niet gebeurde.
Grootste nadeel is dan m'n C5 Ph I (die we nog steeds hebben) nu wel wat gedateerd aanvoelt...