V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Afgelopen Donderdag ben ik begonnen met het vervangen van de welbekende leidingen die menig C5 rijder dure rekeningen bezorgt!

De stuurbekrachtigingsleiding was flink aan het zweten bij alle tuusenstukjes en op de aansluiting van de sensor ( bij de pomp aangedreven door de multiriem).
Het is toch een behoorlijke klus die wel wat tijd in beslag neemt, mits je het vaker doet dan krijg je er handigheid in!

Must have:
Brug of smeerput.
Gereedschapsset met torx bitjes ratelset klein diverse steek en ringsleutels, ook makkelijk zijn speciale ringsleutels voor rem/hydraulica leidingen mee los vast te maken, maat 10/11mm zijn veel gebruikt voor de dikke leidingen 16mm.
Opvangbakken voor de LDS.
Gebruik de nieuwe leidingen als referentie voor eventuele bevestigingspunten wat je in eerste instantie niet ziet!
Ref; Werkplaats handboek citroen C5: P.H. Olving

Eerst ben ik begonnen met de beplating aan de onderzijde te verwijderen en het rechter spatscherm los te maken, zo kan je makkelijk bij het punt komen om de LDS af te laten uit het reservoir.
Ook onder de motorkap haal je de afschermplaten los.
Hierna heb ik het veersysteem in de laagste stand gezet en daarna de accu afgekoppelt.
Druk uit het LDS systeem gelaten door de dop los te draaien van het reservoir.

Afbeelding

Bij de rode cirkel zit een klem deze maak je los en kan je de vloeistof aftappen.

Daarna aan de onderkant van de auto waar de middelste veerbol bevestigd zit, zit ook een hitteschild bevestigd, 2 moertjes en een dwarsbalkje ook met 2 moertjes vast, deze ook weghalen ivm bereikbaarheid van de leidingen van de stuurbekrachtigingsslangen.

daarna heb ik eerst de leidingen van de rechter veerpoot/bol losgemaaktdit zijn drie leidingen die samenkomen op een klein steuntje (zie foto)

Afbeelding

Op de afbeelding te zien Van l naar r Retourleiding Drukleiding Aanvoerleiding naar de veerpoot.
Nadat je deze drie hebt los (Aanvoerleiding aan de achterkant van de veerbol losmaken), maak je de drie leidingen aan de onderkant los.

Afbeelding

Nadat deze zijn los gemaakt zit er ter hoogte van hitteschild wat om de leidingen zit gewikkeld nog een bevestiging moertje, deze kan je met een maat 10 dopje op een kleine ratel losdraaien
zie afbeelding.

Afbeelding

Je ziet halverwege de afbeelding een rood labeltje van mijn facom rateltje zitten daarzit deze moer, als referentie kan je de nieuwe leidingbundel gebruiken om te zien waar de bevestiging zit.

nadat je deze hebt losgedraaid kan je de leidingen voorzichtig eruit halen en de nieuwe in positie brengen.
Installatie heb ik in omgekeerde volgorde gedaan.

De stuurbekrachtigingsleiding zie je zitten aan de linkerkant van het stuurhuis ter hoogte van de plaats waar het stuur door het schutbord heen komt.
Deze zit met een torx moer vast en is ondanks de plaats vrijgemakkelijk eruit te draaien.
Verder zijn de andere aansluitingen van de leidingen goed zichtbaar en makkelijk te verwijderen
bovenkant bij de stuurbekrachtigingspomp steeksleutel 17mm.

Afbeelding

Op de afbeelding is de nieuwe leiding te zien.
Inbouwen ook weer omgekeerd van demontage
Na montage alle leidingen nog een keer nalopen en eventueel aandraaien, hierna sluit je de aftap leiding van het LDS reservoir weer aan.
Tevens monteer je ook al het dwarsbalkje ter hoogte van de middelste veerbol, en het hitteschild.
Accu aansluiten en bij de rechterwielkast alles dichtmaken.

Hierna vul je het reservoir met LDS tot aan de max indicatie, daarna dop erop.
Je start de auto en laat eerst het elektromotortje eventjes de LDS rondpompen.
Hierna stel je de wagenhoogte in op rijniveau, het duurt ongeveer 10 min voordat de wagen op hoogte is, hierna stel je de niveauregeling in op max laat de wagen opkomen en daarna weer volledig zakken naar de laagste stand.
Dit herhaal je een aantal keren.
!!! Tijdens deze handelingen regelmatig kijken of er nergens lekkages zijn!!!!
Daarna zit je de wagen weer in de laagste stand en vult het niveau weer bij tot max, je laat de wagen weer opkomen en draait dan het stuur van links naar rechts max uitslag.
daarna stuur weer in het midden, wagen laten zakken LDS bijvullen en wagen op normale rijhoogte laten komen motor uitzetten en alles dichtmaken, ook aan de onderkant.
Na een dag nog eens niveau controleren en op eventuele lekkages.

NOTE: Bij het losmaken van de leidingen zal overal nog LDS uitkomen, wees hierop bedacht!!

Nu heb je weer veel plezier van je veersysteem zonder incontinentieplekken op de oprit/in de garage.
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag!

Afbeelding



Deze tekst is gemaakt op mijn ervaringen bij mijn wagen en ik stel mij dan ook niet verantwoordlijk voor eventuele fouten!
Citroen 2cv6 spécial 1986
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
netjes gedaan en duidelijk zo met de foto's

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 dec 2006 22:09
Auto: C5 2.2HDI Tourer
Opties: Full Option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 174000
Kleur: Perle Noir
Hoewel ik hier niets mee hoef momenteel; bedankt dat je de moeite hebt genomen om dit zo duidelijk uit te leggen ! :smt038
Erelid
Erelid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 06 feb 2007 21:35
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Ouddorp ZH
Complimenten hoor. Voor het geval dat: wat reken je per uur .... :?:
»  de C5kalender «

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 593
Lid geworden op: 15 jul 2007 04:03
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Locatie: Zuid-limburg
maakt de MOD,hier een sticky van? :smt038
C5 Breaker
C5 Breaker
Ik heb onlangs ook de leidingbundel vernieuwd. Het schijnt dat er later tussen de uitlaat en de leidingen een hitteschild is geplaatst. Weet jij hier iets van of heb dit er misschien al tussen?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Het hitteschild zat bij mij om de nieuwe leidingenbundel heen gedraaid! lijkt beetje op alu-folie!
Citroen 2cv6 spécial 1986
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Iets voor de FAQ's dan maar?
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Harm van Beek schreef:Iets voor de FAQ's dan maar?
Maak er maar iets mooi's van! :D

Kleine update: Vandaag mijn LDS reservoir gecheckt, resultaat: geen druppel uit!
Conclusie: Operatie geslaagd en de patient kern gezond.
Citroen 2cv6 spécial 1986
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 sep 2008 19:34
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Zwart
Mooi verhaal. Ben ook voornemens om binnenkort de LDS olie te vervangen. Ik zag echter in het boek van Olving dat na vervanging het systeem weer met speciaal gereedschap (facom 920) weer op druk moet worden gezet. Omdat ik niet over dit stukje gereedschap beschik heb ik de klus nog uitgesteld.

Mijn vraag: is dit op druk zetten wel nodig?


CitroHarry
The more you share, the more you have . . . .

CitroHarry
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
nee, hoor, dat is niet nodig, ik heb bovenstaande operatie ook zelf gedaan, en dus ook alle LDS olie eraf gehad.

Door middel van het laagste punt onderaan het resevoir, de slang los te halen, het kost je alleen een nieuwe slangklem.

als ie leeg is, slang er weer aan, klem vast zeten, en vullen die handel.

al je hem dan in z'n hoogste stand zet, komt ie vanzelf wel omhoog, kan wel een poos duren, maar hij gaat zeker.

Groeten Marcel.
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Is inderdaad niet nodig, ik heb er ook geen gebruik van gemaakt!
Veel succes met vervanging van je LDS!
Citroen 2cv6 spécial 1986
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 sep 2008 19:34
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Zwart
Bedankt voor het antwoord.

Weet iemand hoeveel liter erin gaat?

In het boek van Olving staat 1 liter, maar er staat ook dat het verschil met het minimum en het maximum nivo ook 1 liter is.
The more you share, the more you have . . . .

CitroHarry
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
Ik dacht een liter of 5 maar kan ook 4 zijn, als je hem dicht laat, kun je hem altijd terug doen bij de dealer, tenminste hier wel

Zijn 1 liter kannetjes

Groeten Marcel
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
CitroHarry schreef:Bedankt voor het antwoord.

Weet iemand hoeveel liter erin gaat?

In het boek van Olving staat 1 liter, maar er staat ook dat het verschil met het minimum en het maximum nivo ook 1 liter is.
Koop maar 5 liter voor de zekerheid, want bahalve de LDS van het reservoir zit er ook nog een berg in de leidingen wat er uit komt bij demontage.
En als je de stuurbekrachtigings leiding hebt gedaan dan raad ik je aan voordat je aan het stuur draait (om deze te ontluchten) de boel nog eens bij te vullen!

ps,
In het boek van Olving staat als het niveau op Base staat (minimaal) dan moet er een liter bij ;)
Citroen 2cv6 spécial 1986
Plaats reactie