Nou, het is me gelukt!
Ik heb wat andere aftakpunten dan de italianen genomen; de mijne liggen wat meer voor de hand, en je hebt geen extra condensatortjes nodig.
Foto+verslagje:
Clarion RD3 radio:
Voor deze tweak heb je een soldeerbout met fijn puntje nodig, en redelijke soldeerskills hebben (smd soldeerpuntjes)
fijn sodeerpuntje:
Zo ziet je hoofdprint van de RD3 eruit. We concentreren ons op het rood omlijnde (linksboven zie je de (4) condensatoren zitten die de italianen er nog tussen moesten zitten. Deze aftakpunten zitten na de condensatoren).
De radio moet vrijwel compleet gedemonteerd worden. Ook de aluminium achterkant waarop de versterkerchip zit (met koelpasta) moet eraf. Laat de koelpasta rustig zitten. De hoofdprint kan wel op het chassis blijven zitten.:
Dit zijn de soldeereilandjes en de signalen die erop staan. Het is waarschijnlijk het makkelijkst als je dunne draden gebruikt met een massieve kern, zoals je bijvoorbeeld in UTP installatiedraad vindt.
Bij dit soort soldeerwerkjes altijd de draden en eilandjes kort voorvertinnen, zodat de soldering zelf snel en efficient gemaakt kan worden. De grijs-bruine draad is hier de massa:
Zo zijn ze aan de uitgangen van de gele mini-isostekker gesoldeerd. De print is dubbelzijdig, maar ook aan de andere zijde van de gele mini-isostekker zitten geen printbanen doorverbonden! Het doel van de oranje-bruine draden (in de startport) is mij onduidelijk, maar worden bij de RD3 in ieder geval niet gebruikt. De groene draad is de geschakelde plus, die ook een eindversterker kan aan- en uitschakelen ('remote'):
Ik weet niet de exacte ingangsspanningspecificaties van de versterkerchip, maar bij een externe versterker zitten altijd volumeregelaars, dus ik ben vrij zeker dat het gaat werken. De line outs van de rd3 zijn in ieder geval sterk genoeg om geluid door een koptelefoontje te laten horen (niet heel hard, maar wel goed hoorbaar).
Helaas weet ik niet of ik er wel wat mee ga doen, ik heb nog geen voldoende ruime plek in het dashboard gevonden om een eindversterker te monteren (ca 40x25x7cm). In de koffer kan natuurlijk, maar ik zie eigenlijk een beetje tegen het trekken van signaal en luidsprekerdraden door de hele kabine op

. Nou ja, we zien wel