C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Auto: C5 Tourer
Opties: Navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 237642
Kleur: beige (?)
Eindelijk bij mijn citroen beun geweest; blij dat er nog mensen zijn dieweten wat ze doen.

Naast een 4-koloms en twee 2-koloms bruggen heeft deze garage ook zo'n loopgraaf, laat ik maar zeggen. Het oude type wat je nog by vrachtwagen garages ziet. Auto blijft oop de grond en de monteur gaat in die loopgraaf onder de auto. Er handig als je ook grote busjes doet maar niet genoeg hoogte hebt. Of als je met C5 werkt en geen extra problemen met hydrolic suspension hebben wilt.

Korte blik: jqa die auto staat voor te laag. Gozer gaat de loopgraaf in, kijkt een beetje, zegt mij de motor te starten, en midden onder de auto werkt met een klein rateltje met kort verleng stuk. Auto staat vrij snel recht. Ik schudt een beetje met de auto, voelt stijf aan, hij maakt hem wat zachter. Tijdens die werkzaamheden heb ik de hoogte van de grond naar de top van de spatbord boog gemeten. De wat stijfe positie was rond de 74 cm voor, de zachtere positie bleek rond de 73 te zitten. Ik heb hem niet gezegdt dat ik die hoogete wilde, dat was het eind resultaat van zijn simpele werkzaamheden. Kwam geen diagbox of lexia aan te kijken.

Rondje gereden, vond de auto nog steed wat dansen-stijf. De eigenaar van de garage kwam even kijken, zet zijn knie op de achterbumper en duwt de auto omlaag paar keer en kijkt hoe hij terugveert en doorveert, doet met handen op de moterkap hetzelfde voor. Achter - voor - achter - voor. Dan voor beetje meer links en rechts induwen en reactie bekijken en voelen. Conclusie (die ik ook kon zien): achter veert egaal en goed, veert door en veert na zoals het moet. Voor beweegt oneven en verkeerd, rechts OK maar links hard. Conclusie: linker voor bol moet vervangen worden.

Klint dit OK?
Mei 2026
nu: 2015 C5 Tourer, 2.0 HDi, 120 Kw
nog net niet op de sloop: 2008 C5 Tourer Exclusive, 2.0 HDi, 103 Kw
daarvoor: Peuk 307 SW, 3x Xantia, 3x BX, en oude Volvo's en Saabs
Speeltje: 1965 Kaiser Jeep Corporation 5-ton dump truck, 10 liter Multifuel engine.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
OK het mysterie blijft bestaan en de auto stuitert an bonst nog steeds.

Binnen een week was de voorkant weer terug naar 71 cm en achter 74 cm. Wagen terug en paar wekend bij de garage geweest, ook omdat het erg druk was en omdat het roetfilter gewassen is en nog wat anderer dingen.

Hydrauliek opnieuw afgesteld, speciaal voor mij wat zachter gezet, volgens de diagbox is alles OK, volgens de mechanische afstelling ook.

Niet dus. Op gewone goed-geasfalteerde wegen gaat het ok. Maar wij hebben hier in Tsjechie van die leuke smallere wegen tussen kleine dorpjes waar ook zwaar verkeer overheen gaat (vlak bij ons wordt bron water opgepompt en gebotteld voor heel Tsjechie en export). Dus die wegen zijn niet echt strak meer. Geen echte gaten maar oneffen.

Ooit Ice Road Truckers gezien? Dat dus. Als ik met 90 over die weg ga, dan word ik door de auto geschudt en de auto gooit ook de tempomaat eruit. Het gaat zowel stuiteren in lengte richting maar ook heen en weer schudden in de dwars richting. Stilstaan met draaiende motor en dan vering controleren voelt gewoon stug.

Enig idee wat dit kan zijn? Speciaal het terugzakken nadat de wagen mechanisch goed afgesteld was is erg vreemd (of niet)?

Paar nieuwe bollen is geen probleem, maar ik wil weten wat het is, en de C5 expert hier wist het even ook niet meer 100%.
Mei 2026
Speeltje: 1965 Kaiser Jeep Corporation 5-ton dump truck, 10 liter Multifuel engine.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 438.000
Kleur: Grijs aluminium
Ik zou het in de bollen zoeken, bijvullen, of nieuwe.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Kan ik hier eigenlijk een video opladen?

Met draaiende motor eerst achter dan voor hard omlaag geduwd en reactie bekeken. Achter is niet slecht maar toch wel stug. Voor links induwen stug en loslaten staat snel stil, rechts voor induwen gaat makkelijker en bij loslaten blijft de auto wat langer doorveren; echt duidelijk meer beweging dan links.

Ga morgen nog een keer proberen, en ook weer meten of het spul nog steeds op 73 cm staat.

Hier een leuke video van de hoogte afstelling bij een C5 achter.
https://www.youtube.com/watch?v=O84p8LyHbRw

Ik denk dat ik nu weet wat mijn mechanic gedaan heeft. Met een ratel de klem op de stabilisator stang losgedraaid, en met de ratel nog over de moer de klem naar de correcte afstelling gedraaid.

Bol laten vervangen kan ik mee leven, maar ik wil graag uitsluiten dat het na zes bollen ($$) het plotseling toch iets anders blijkt te zijn.
Mei 2026
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 438.000
Kleur: Grijs aluminium
Het zou me niets verbazen als de bol rechtsvoor kapot is. Zou kunnen dat met enkel gas bijvullen deze bol weer goed werkt. Maar aangezien linkerbol goed lijkt denk ik eerder aan een lekkende membraan in de rechterbol.
Bijvullen is een stuk goedkoper dan een nieuwe bol dus het zou een (diagnose-)optie kunnen zijn, werkt alles goed na bijvullen prima, blijven er rare dingen gebeuren dan die bol vervangen.
Ik zou die bol vervangen en kijken wat er gebeurt.

Zou je dit laatste doen dan zit je wel nog met het probleempje dat de rest van de bollen minder gasdruk hebben, want het stikstof in de bollen verdwijnt langzaamaan naarmate de jaren vorderen.

Maar blijkt de oorzaak van je huidige veerprobleem in die bol rechtsvoor te zitten dan ben je daar in elk geval vanaf, na vervanging.
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
kilometerstand: 278000
Kleur: Bleu Bourrasque
Voor zover ik weet zijn de X7 bollen niet na te vullen. Waar haal je nu het goedkoopst nieuwe bollen, weet iemand dat? Ruigrok levert niet meer aan particulieren'
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Prijs bollen: valt eigenlijk wel mee, voor kost hier 90 €/stuk

https://www.citroeny.cz/podvozek-a-rize ... hatgpt.com

Beschrijving: IFHS C550FH voorste veerbol bij het wiel voor de Citroën C5 X7

Opnieuw nagemeten: voor rond de 72 cm, achter rond de 70-71. Dit is een update over de vorige keer. De eerste bijstelling was voor 73 en achter 73, maar die verliep binnen een week weer naar voor voor 71, achter gelijk. Na het tweede garage bezoek hebben ze hem voor mij "zachter gezet", wat ik begrijp is dat dan ook de hoogte lager wordt. Die hoogte is nu bijna twee weken stabiel.

Hoogte: interestant misschien: twee keer gemeten op zelfde stukje optrit, maar met auto in tegenovergestelde richting, en een derde keer op asfalt iets heling omlaag (in rijrichting) en naar rechts aflopend. Links idere keer voor 72 and achter 70. Rechts varieert: voor van 71,6 tot 72,8, achter van 70,1 tot 71,5?

Mijn beun C5 expert vond dat links voor erg stug was, maar rechts voor ok. WilC5 vind rechtvoor verdacht. In alle eerlijkheid, de eerste keer dat ik een video maakte was rechtvoor erg bewegelijk, vandaag een stuk minder.

Kun je die bollen eenvoudig testen of is that teveel werk? Uurloon hier is nu rond de 25-30 € per uur.

Vermoedelijk zijn er meerdere problemen: links voor bol met te weining gas, rechtsvoor beetje kapot membraam?

Zouden die twee samen dat zijdelingse schuddden en lengte-richting gestuiter verklaren?
Mei 2026
Plaats reactie