Het probleem begon sporadisch; enkel onderweg bij nacht, dus als de verlichting aan staat, en ik laat na het remmen de pedaal los, kon het voorkomen dat ik plots een storing handrem, ABS en ESP kreeg waarna ook de cruise control niet meer werkte.
Dit is gestart enkele weken nadat ik mijn achter-rem-lichten vervangen heb door LED lampjes (er was er één defect, en heb toen besloten LED te plaatsen.) Dus ik dacht dat het mogelijk daaraan lag, omdat er mss, desondanks ze zogenaamd CANbus compatibel zijn, toch te weinig weerstand op zat. Ik heb er een extra weerstand tussen geplaatst, maar dit hielp helemaal niets. Uiteindelijk de lampjes terug vervangen door de oude lampjes (minus 1 dan, want kapot), maar het probleem bleef identiek.
Dit gebeurde maar heel af en toe.. maar is stilletjesaan meer en meer beginnen voorkomen, ook nadat ik de auto pas gestart heb en de rem indruk om de automaat uit P te halen. De automaat blijft vergrendeld, ik krijg de storingen bij het lossen van de rem, waarna ik wel gewoon de rem terug kan indrukken, en de automaat zonder probleem vrij komt.
Maar ik heb dan wel geen ABS, ESP of cruisecontrol meer.
Nu zit ik op een punt dat dit altijd voorvalt bij het starten van de auto. Als ik het contact uit zet en weer aan, is de storing weg, en komt meestal terug bij de eerste keer dat ik de rempedaal indruk en weer los.
Ik heb echter een keer gehad dat ik het niet meteen terug kreeg, en na enige tijd rijden, ik moet remmen, maar de remmen reageren veel minder gevoelig dan normaal. Na het lossen van de rem opnieuw de storingen, waarna de rempedaal verder wel weer normaal reageerde. Dit was wel even schrikken, en gelukkig was het maar voor een snelheidsdrempel dat ik wilde remmen en dus te snel over ging omdat de auto niet remde zoals ik verwachtte.
Maar dit heeft me wel doen beseffen dat ik het probleem dringend moet aanpakken..
In Diagbox lees ik volgende fout:
ABS of ESP: Geen samenhang tussen de remlichtschakelaar en de druksensor. Gelijkheid lokaal
En ik merk nu ook op (met een spiegel) dat de remlichten niet altijd aan gaan als ik rem. Of pas als ik de pedaal al vrij diep indruk. Als ik de pedaal licht indruk, komt de automaat wel los, maar blijft het remlicht uit. Ik moet echt doorduwen om het licht aan te krijgen.
Toen ik de auto pas gekocht had, had ik een probleem waarbij de automaat niet ontgrendeld geraakte. Toen werd er een "kabelboom" vervangen; Maar het probleem bleef, waarna de garage onder garantie van vorige herstelling opnieuw iets vervangen hebben. Maar het was me niet duidelijk wat ze dan juist nog hebben gedaan om het uiteindelijk op te lossen.
Na hier nog wat te lezen op het forum, vermoed ik dat het probleem de remlichtschakelaar zelf zal zijn..?
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.
Auto: C5 Exclusive 2.0 HDi 16V Sedan
Opties: Full Option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 158673
Kleur: Thorium Grijs
Contacteer:
C5 Ph3 Exclusive 2.0 HDi 16v Sedan BVA6 Diesel 2008
Xantia II 1.8i 16v Berline Aut-AL4 Benzine 1998 met blauw bloed en comfort bollen.
Xantia II 1.8i 16v Berline Aut-AL4 Benzine 1998 met blauw bloed en comfort bollen.
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Ja, zoals ik je bericht las, dacht ik halverwege al, je remlicht schakelaar is aan vervanging toe!