Het is weer eens niet pluis met la madame. Met enige regelmaat is er wat niet in orde, eigenlijk te regelmatig voor het mooie. Maar ik wil desondanks doorgaan met proberen zo lang mogelijk van haar oude dag te blijven genieten.
Deze keer is er iets vreemds gebeurt, opeens merkte ik dat de temperatuur van water en olie hoog werd. Gelukkig was ik in de buurt van mijn huis, thuis aangekomen bleek de koelvloeistof vrijwel op te zijn en de motor behoorlijk warm.
Na bijvullen vloeistof hoorde ik eerst, en na op de kniëen zakken zag ik precies onder de waterpomp een straaltje water van de bodemplaat aflopen. Ik dacht dan ook aan de waterpomp, die had ik 90.000km geleden vervangen samen met de distributieriem. Zonder verder te kijken distri-kit besteld en pomp en riem vervangen. Dat ging allemaal goed, maar helaas, na vullen koelsysteem kwam er een straaltje vloeistof tevoorschijn op een hele andere en vooral vreemde plaats.
Aan de voorkant van de kop, zie plaatjes, zitten 3 ronde plaatjes en in 1 van die 3 zat een klein gaatje met een beetje brokkelig randje. Ik kan me alleen maar voorstellen dat dat plaatje van binnenuit is weggerot. Maar snap niet hoe dat kan eigenlijk, ik gebruik koelvloeistof.

Dit is de oude kop, dus niet die kop met het lek. Dat lek heb ik geen foto van gemaakt.

Ik zie maar 2 mogelijkheden, een lekdichter gebruiken, zo´n toevoeging. Maar dat is natuurlijk ook maar tijdelijk, maar geeft me wel wat meer tijd om de in mijn ogen enige juiste reparatie uit te voeren, een nieuwe kop.
Dit is al de 2e kop, paar jaar terug al eens kopwissel gedaan.
Mijn vragen zijn simpel:
Waarom zitten die plaatjes daar, zitten er in andere versies van deze motor (RHZ) dingen en zijn dit vulplaatjes. Het lijken hele dunne dingetjes?
Wat zou jij doen, mij aanraden, is er een ander soort reparatie mogelijk, een lekstopper er in gieten en tzt de kop vervangen, of door de zure appel heen bijten en nu al de kopwissel?