C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Beste allen,

Het is weer eens niet pluis met la madame. Met enige regelmaat is er wat niet in orde, eigenlijk te regelmatig voor het mooie. Maar ik wil desondanks doorgaan met proberen zo lang mogelijk van haar oude dag te blijven genieten.
Deze keer is er iets vreemds gebeurt, opeens merkte ik dat de temperatuur van water en olie hoog werd. Gelukkig was ik in de buurt van mijn huis, thuis aangekomen bleek de koelvloeistof vrijwel op te zijn en de motor behoorlijk warm.

Na bijvullen vloeistof hoorde ik eerst, en na op de kniëen zakken zag ik precies onder de waterpomp een straaltje water van de bodemplaat aflopen. Ik dacht dan ook aan de waterpomp, die had ik 90.000km geleden vervangen samen met de distributieriem. Zonder verder te kijken distri-kit besteld en pomp en riem vervangen. Dat ging allemaal goed, maar helaas, na vullen koelsysteem kwam er een straaltje vloeistof tevoorschijn op een hele andere en vooral vreemde plaats.

Aan de voorkant van de kop, zie plaatjes, zitten 3 ronde plaatjes en in 1 van die 3 zat een klein gaatje met een beetje brokkelig randje. Ik kan me alleen maar voorstellen dat dat plaatje van binnenuit is weggerot. Maar snap niet hoe dat kan eigenlijk, ik gebruik koelvloeistof. :smt017
Dit is de oude kop, dus niet die kop met het lek. Dat lek heb ik geen foto van gemaakt. :oops:
C5-kop-vooraanzicht.jpg
Uiteindelijk is mijn tijdelijke oplossing het gaatje iets opgeruimd zodat er een 4mm popnageltje in te plaatsen was. Ik heb die popnagel een metalen kraagje waaronder een rubber afdichting gegeven. Helaas komt er zoals op 2de plaatje te zien is uit het midden van de popnagel wat roze vloeistof. Rubber afdichting werkt wel goed, maar dat nagelgaatje in het midden is niet waterdicht. :x
C5-kop-popnagel.jpg
Nu de twijfels, want ik moet iets doen, om te beginnen omdat dat plaatje, als het weggerot is, natuurlijk gaat door met lekken. Vroeg of laat en waarschijnlijk op een ongeschikt moment plopt die popnagel er uit en zit er een groot gat. Of 1 van die andere plaatjes krijgen hetzelfde. Of die nagel zelf roest weg. En sowieso, dat lek moet gedicht.

Ik zie maar 2 mogelijkheden, een lekdichter gebruiken, zo´n toevoeging. Maar dat is natuurlijk ook maar tijdelijk, maar geeft me wel wat meer tijd om de in mijn ogen enige juiste reparatie uit te voeren, een nieuwe kop.

Dit is al de 2e kop, paar jaar terug al eens kopwissel gedaan.

Mijn vragen zijn simpel:
Waarom zitten die plaatjes daar, zitten er in andere versies van deze motor (RHZ) dingen en zijn dit vulplaatjes. Het lijken hele dunne dingetjes?
Wat zou jij doen, mij aanraden, is er een ander soort reparatie mogelijk, een lekstopper er in gieten en tzt de kop vervangen, of door de zure appel heen bijten en nu al de kopwissel?
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Zijn dat niet de "vriesdoppen" ?
Zoja dan lijkt het mij dat die te vervangen zijn, aangezien die voorbij komen in lijst van leverbare onderdelen voor deze motor in verschillende onderdelen shops.

Voorbeeld:
https://citroendirectparts.co.uk/produc ... well-plug/
Auto's in bezit:
C5 PH2 2.0i 16V Break Athena
C5 PH2 2.0i 16V Break Exclusive
C5 ph3 2.0i 16V Tourer Exclusive
CX 2400 IE Prestige
CX 25 GTi Turbo serie1
CX 25 GTi Turbo 2
CX 22 RS break
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Dat zijn ze inderdaad zo te zien. Hoewel die wel voor een C4 motor zijn. Ik zal morgen de aangegeven diameter vergelijken en hoe dan ook zijn die vriesdoppen ook voor mijn motor te vinden.

Waar dienen die dingen voor, breken die om te voorkomen dat de motor bij bevriezing ergens anders scheurt?
En hoe verwijder/plaats je die dingen? Verwijderen gok ik er uit peuren en plaatsen persen?

**Edit** Verwijderen/Plaatsen, hier staat ook uitgelegd waar die gaten/doppen voor dienen.

Ik ga die gaten opmeten en met de oude kop proberen er 1 te verwijderen. En natuurlijk een paar van die doppen aanschaffen. Lijkt me prima te doen en blijkt dat inderdaad zo te zijn dan doe ik ze alle 3 vervangen.

Dank voor je snelle en vooral goede antwoord. :smt023
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Zojuist geprobeerd de vriesdoppen uit de oude kop te verwijderen. De eerste 2 gingen niet goed, ik tikte met een schroevendraaier op de rand, op 3 uur, dus rechts in het midden.
IMG-20250830-WA0000.jpg
De laatste, zie foto, kantelde vrijwel meteen en kon ik met een waterpomptang simpel uitnemen.
Bij deze dop tikte ik op 6 uur, aan de onderkant.
Op de foto is goed te zien dat er een rand zit, een halve maan, aan de bovenkant. Dit verklaart waarom de eerste 2 niet wilden kantelen. Volgens mij is die rand bedoeld om het verwijderen te vergemakkelijken, een kantelrandje zeg maar.

Het is dus belangrijk om aan de onderkant te tikken totdat de dop kantelt. Ook niet te hard tikken en goed opletten wanneer de dop kantelt, als je te hard en/of te lang door tikt heb je kans dat de dop naar binnen schiet
Plaats reactie