Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.

C5club extreme Fan


Berichten: 201
Lid geworden op: 24 jun 2013 18:26
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart
Locatie: Anna Paulowna
Mijn 2.0hdif automaat 2009 heeft nog steeds de vervelende gewoonte om de vering in de stugge stand te zetten terwijl dat niet moet.
Bij een erg hobbelige weg of op verkeersdrempels.
Ook als ik op lage snelheid een bocht neem gaat hij bij het insturen op stug en blijft dat nog 100 a 150 meter na de bocht.
Ik heb dit live bekeken met diagbox.
Het enige wat ik zie is dat in diagbox de stuurhoek op min 128 graden staat terwijl het stuur recht staat.
Ik had wel een permanente storing in de achterste hoogteregelaar maar die heb ik vervangen en de storing is nu weg.
Alle suggesties zijn van harte welkom!
Bij een erg hobbelige weg of op verkeersdrempels.
Ook als ik op lage snelheid een bocht neem gaat hij bij het insturen op stug en blijft dat nog 100 a 150 meter na de bocht.
Ik heb dit live bekeken met diagbox.
Het enige wat ik zie is dat in diagbox de stuurhoek op min 128 graden staat terwijl het stuur recht staat.
Ik had wel een permanente storing in de achterste hoogteregelaar maar die heb ik vervangen en de storing is nu weg.
Alle suggesties zijn van harte welkom!
Dspecial 1971
C5 2.0HDIF break automaat 2009
Xsara Picasso 2.0 16V automaat 2006
C5 2.0HDIF break automaat 2009
Xsara Picasso 2.0 16V automaat 2006
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Het klopt, dat een C5X7 bijna met alles wat je doet wisseld van soft naar stug.
In het verleden heb ik dit ook bekeken met de diagbox, maar ook met een ledje die ik met de stugheids regelaar had ver bonden, ook, als je gas geeft of remt gaat hij naar stug.
Zelf heb ik dit systeem uitgeschakeld, dus bij mij blijft hij nu soft en dat bevalt me prima.
In het verleden heb ik dit ook bekeken met de diagbox, maar ook met een ledje die ik met de stugheids regelaar had ver bonden, ook, als je gas geeft of remt gaat hij naar stug.
Zelf heb ik dit systeem uitgeschakeld, dus bij mij blijft hij nu soft en dat bevalt me prima.

C5club extreme Fan


Berichten: 201
Lid geworden op: 24 jun 2013 18:26
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart
Locatie: Anna Paulowna
Hoe heb je dat uitgeschakeld?
Dspecial 1971
C5 2.0HDIF break automaat 2009
Xsara Picasso 2.0 16V automaat 2006
C5 2.0HDIF break automaat 2009
Xsara Picasso 2.0 16V automaat 2006
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Je kunt het eerst even uittesten, door zekering G39 10 A (rood) er tijdelijk uit halen, ook dan blijft hij soft, je krijgt wel een foutmelding.
Die zekering zit rechtsboven (verticaal) achter het bakje bij je linkerknie.
Die kun je eruittrekken, maar ook het raam, waar dat bakje inzit, anders kom je er nog niet bij.
Start wel eerst de auto, zodat hij op de normale hoogte staat.
Het kan overigens zijn, dat je hoekbollen slecht zijn, als het verschil zo overduidelijk is.
Die zekering zit rechtsboven (verticaal) achter het bakje bij je linkerknie.
Die kun je eruittrekken, maar ook het raam, waar dat bakje inzit, anders kom je er nog niet bij.
Start wel eerst de auto, zodat hij op de normale hoogte staat.
Het kan overigens zijn, dat je hoekbollen slecht zijn, als het verschil zo overduidelijk is.

C5club extreme Fan


Berichten: 201
Lid geworden op: 24 jun 2013 18:26
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart
Locatie: Anna Paulowna
Bollen zijn vorig jaar allemaal vervangen.
Maar hoe schakel je het systeem definitief op soepel zonder foutmelding?
Maar hoe schakel je het systeem definitief op soepel zonder foutmelding?
Dspecial 1971
C5 2.0HDIF break automaat 2009
Xsara Picasso 2.0 16V automaat 2006
C5 2.0HDIF break automaat 2009
Xsara Picasso 2.0 16V automaat 2006
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Je hebt een PB

C5club Die-Hard


Berichten: 750
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Tourer 2.0i-16V Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: KPKD - Bleu Mauritius
Locatie: 's-Hertogenbosch
Waarom via PB als je een Forum hebt waarbij je het kan delen, zo heeft iedereen er wat aan.
Huidige auto's
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Beschikbaar voor verkoop)
Citroën C5 Break 2.0-16v Exclusive 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Beschikbaar voor verkoop)
Citroën C5 Break 2.0-16v Exclusive 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@AaronKers: omdat het nogal veel text vergt, om het goed uit te leggen, laatst heb ik dat uitgelegd in de post naar Bobmaster, maar die heeft een V6 en bij de 2 liters werkt het wat anders, omdat je niet zo makkelijk bij de connector v.d. stugheids regelaar a.d. voorkant komt.
Groet,
Kees.
Groet,
Kees.
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Copy & paste functie gebruiken een idee?
Dit even los van mijn bedenkingen of het veilig is om te rommelen aan het systeem, in het kader van je eigen veiligheid en vooral die van een ander.
Dit even los van mijn bedenkingen of het veilig is om te rommelen aan het systeem, in het kader van je eigen veiligheid en vooral die van een ander.

C5club extreme Fan


Berichten: 201
Lid geworden op: 24 jun 2013 18:26
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart
Locatie: Anna Paulowna
De vering op constant soepel instellen zal voor de verkeersveiligheid echt nagenoeg niets uitmaken.
Er zijn heel veel hydropneumatisch geveerde Citroën's die geen hydroactive vering hebben en die vliegen niet allemaal de weg af.
Er zijn heel veel hydropneumatisch geveerde Citroën's die geen hydroactive vering hebben en die vliegen niet allemaal de weg af.
Dspecial 1971
C5 2.0HDIF break automaat 2009
Xsara Picasso 2.0 16V automaat 2006
C5 2.0HDIF break automaat 2009
Xsara Picasso 2.0 16V automaat 2006
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Er is een verschil in stugheid/wegligging m.b.t. HP vering zonder HA en met...
Het systeem laten repareren of onderhouden zoals het moet is blijkbaar een kwestie van het mag niets kosten en andermans veiligheid in het verkeer heeft geen prioriteit
Het systeem laten repareren of onderhouden zoals het moet is blijkbaar een kwestie van het mag niets kosten en andermans veiligheid in het verkeer heeft geen prioriteit

Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Vanaf de XM type's is Citroën wat gaan veranderen in het hydraulisch system, ook daar kwam me later op terug, als voorbeeld, wanneer je remde ,werd hij stug, met als gevolg, als je van een drempel reed, was hij stug, later is dat er weer uitgehaald.
Je zou mogen verwachten, dat men wel eens klaar is na zoveel jaren.
Wat ik eerder zei, veel Citroën rijders, die van b.v. een XM zijn over gestapt naar de C5 X7 hadden klachten omtrent de vering.
Het is niet voor niets, dat er op een goed moment comfort bollen kwamen, of dat men het demper gaatje groter boorden.
Met dit systeem rij ik nu 2 jaar en ben nergens in de situatie gekomen, dat ik in de problemen kwam door de zachte vering.
Verder staat het een ieder vrij, wat hij ermee doet, om die reden gaf ik ook aan, om het eerst te proberen zonder zekering.
Je zou mogen verwachten, dat men wel eens klaar is na zoveel jaren.
Wat ik eerder zei, veel Citroën rijders, die van b.v. een XM zijn over gestapt naar de C5 X7 hadden klachten omtrent de vering.
Het is niet voor niets, dat er op een goed moment comfort bollen kwamen, of dat men het demper gaatje groter boorden.
Met dit systeem rij ik nu 2 jaar en ben nergens in de situatie gekomen, dat ik in de problemen kwam door de zachte vering.
Verder staat het een ieder vrij, wat hij ermee doet, om die reden gaf ik ook aan, om het eerst te proberen zonder zekering.
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam

C5club extreme Fan


Berichten: 201
Lid geworden op: 24 jun 2013 18:26
Auto: C5X7 2.0 HDiF automaat break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 225000
Kleur: Zwart
Locatie: Anna Paulowna
C5HGI110.
Beetje snelle conclusie dat het kennelijk niets mag kosten, ik zat al te wachten op deze opmerking!
Leg mij eens uit waarom citroën er voor gekozen heeft dat als het systeem in storing gaat de vering in de soepele stand gaat, dat zal dan waarschijnlijk de veilige instelling zijn.
Gewoon een beetje je gezond verstand gebruiken en dan kan je echt niet tot de conclusie komen dat het gevaarlijk is om de vering altijd op soepel te zetten!
Beetje snelle conclusie dat het kennelijk niets mag kosten, ik zat al te wachten op deze opmerking!
Leg mij eens uit waarom citroën er voor gekozen heeft dat als het systeem in storing gaat de vering in de soepele stand gaat, dat zal dan waarschijnlijk de veilige instelling zijn.
Gewoon een beetje je gezond verstand gebruiken en dan kan je echt niet tot de conclusie komen dat het gevaarlijk is om de vering altijd op soepel te zetten!
Dspecial 1971
C5 2.0HDIF break automaat 2009
Xsara Picasso 2.0 16V automaat 2006
C5 2.0HDIF break automaat 2009
Xsara Picasso 2.0 16V automaat 2006
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Het is niet alleen in de soepele stand, maar je mag tot 90 Km/uur ermee rijden.
Het heeft overigens te maken met de schakeling i.t.t. de XM en Xantia is het ventiel in het hydraulisch blok open, als hij spaningsloos is bij die andere types moet hij juist aangestuurd worden in de soft mode.
Het heeft overigens te maken met de schakeling i.t.t. de XM en Xantia is het ventiel in het hydraulisch blok open, als hij spaningsloos is bij die andere types moet hij juist aangestuurd worden in de soft mode.