C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Re: veerbol_project

Bericht door jantje1948 »

Hij heeft de hoekbollen gelaten zoals ze zijn.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: veerbol_project

Bericht door kees05 »

@Jansr:

Ik heb inderdaad de hoekbollen gelaten, maar in het verleden heb ik achter i.pv. de standaardbol een C550RH geplaats, dus die is 50 bar.
Ik wil daar verder niets aan veranderen, omdat wanneer hij vanwege de situatie overschakelt naar de stug mode, dit zo blijft en niet te zacht wordt.

Groet,
Kees.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 jul 2019 15:53
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Locatie: Zaltbommel
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: veerbol_project

Bericht door citrohanc5 »

Heb je met deze verhoogde druk in de Hydractief bollen een verbetering opgemerkt mbt body roll?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: veerbol_project

Bericht door c5jan »

Welke invloed verwacht je, van de middenbol?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: veerbol_project

Bericht door kees05 »

@citrohanC5:

Over de body roll kan ik eigenlijk niet iets vertellen.
Die verhoogde druk v.d. midden bollen heb ik gedaan, omdat
ik de auto softer wilde hebben.

Ik rijd er nu nog steeds mee, het bevalt me goed.

Binnenkort ga ik wel even de druk opnieuw meten, om
te zien, of de druk niet terug loopt.

Groet,
Kees.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8121
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: veerbol_project

Bericht door Rene »

Erg leuk dat je je hier in verdiept.

Ik volg je topic met veel plezier. :smt193
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: veerbol_project

Bericht door kees05 »

Ik wil weer eens een update plaatsen van de laatste aanpassing, die ik gedaan heb.
Het is wel in het Engels, omdat ik iemand op het franceforum.uk antwoord heb gegeven.

het komt erop neer, dat de stugheids regelaars niet meer werken, dus ik heb nu een HA3+ systeem, zonder de +

Last time i checked how the stiffness regulator works, i did this with a led.
The conclusion of this is, with almost every thing you do he changed from soft to hard and keep this sometimes longer than a second.
For example, if you accelerate, brake's and also if there is a bump in the road.
When you apply the sport stand it all happens sooner.
So, i disconnected both stiffness regulator's and because you get an error i fool the system now with a 10 Ohm/10 watt resistor.
This means that my car is always soft.
So you can say, i have a car with HA3 + system but now without the +.
I also machined the sphere's, so i can refill them, and also vary the pressure.

Greetings,
Kees.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 jul 2019 15:53
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Locatie: Zaltbommel
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: veerbol_project

Bericht door citrohanc5 »

c5jan schreef:Welke invloed verwacht je, van de middenbol?
Weet het niet 123 precies meer Jan, zou daar weer in moeten duiken vanuit XM verleden.
Faint notion: het zou iets te maken kunnen hebben met dat de LHM, of LDS van links naar rechts stroomt (of andersom) bij draaien om de lengte-as, en dat dit dan wordt genivelleerd doordat er een klep op de stugheids regelaar in het midden open gaat waardoor het wiel dat niet in veert hoger wordt gezet waardoor de roll wordt tegengegaan.
Een beetje zoals het Ackerman (?) principe bij de voor- en achterwielen van de 2Cv (maar dan hydraulisch ipv mechanisch)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: veerbol_project

Bericht door kees05 »

@citrohanc5:
Dat klopt, dat de XM die voorziening had.
De C5X7 met HA3+ heeft dat niet meer.
Groet,
Kees.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 jul 2019 15:53
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Locatie: Zaltbommel
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: veerbol_project

Bericht door citrohanc5 »

Nog even iets anders,
latere xm's en xanten waren voorzien van multilayer membraan wat je kon zien aan de drie puntjes of sterren. Waren deze bollen grijs of groen?
Waarschijnlijk is deze vraag al zo oud als de ijstijd, maar de communis opinio is me niet bijgebleven.
Kort door de bocht: kun je de groene bollen op een LDS systeem gebruiken?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: veerbol_project

Bericht door kees05 »

Er zijn zowel groene, als grijze veerbollen met die 3 puntjes.
Ik weet, dat er een C5 rijder is, die met Xantia bollen rijd.
Hij was net zoals ik ontevreden over het comfort van de C5 X7.
Groet,
Kees.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 jul 2019 15:53
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Locatie: Zaltbommel
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: veerbol_project

Bericht door citrohanc5 »

oei, oei oei wat een verbetering is deze site. :smt038 Complimenten HEEL FIJN. Waar kan ik doneren?
kees05 schreef: 04 mar 2023 14:26 Ik ben de laatste dagen bezig geweest om de veerbollen navulbaar te maken.
Hierbij....
C5 break 2005 benzine 280k km.
Tja middenbollen moeten eraan geloven. Met veel gewicht achterin veert het nog een beetje, maar zonder is het te hard.
Spaan heeft enige tijd geleden de hoekbollen vervangen door wat redelijke exemplaren, maar die zullen er binnenkort ook moeten worden vervangen.

Ik zit naar jouw project te kijken en een paar dingen geven aanleiding tot vragen.
In de grijze multi laags bollen zou een mes zitten dat het membraam kapot snijdt als de bol zn druk verliest. Maar blijkbaar is dat dus niet zo, want dan zouden de opnieuw gevulde bollen niet op druk blijven. Dus wat is waar?

Verder, maar dan baseer ik me op de video van de Spaanse NAVRAS die ook de Italiaanse set gebruikt waar jij over schrijft, worden de nippels die op de bollen worden geschroefd niet voorgetapt? Ik zie enkel een ingespannen boortje 6 en daarna worden de nippels gemonteerd. Is hier iets weggevallen of is het materiaal van de bollen zachter dan de inschroef-nippel. (Kan, doordat de bol veel drukverschillen moet opvangen)

Verder lees ik overal dat de bollen die nu te koop zijn voor C5, van Monroe, Delphi, IFHS etc allemaal een enkelvoudig membraam hebben en dus niet zo heel lang meegaan, en dan ook niet gemakkelijk navulbaar te maken zijn.

Misschien dat hier wat informatie over gedeeld kan worden.
Ik ga iig de specs van mn bollen opzoeken en dan een mailtje naar Navras sturen of hij genegen is een pakket met nagevulde middenbollen naar hier op te sturen.

https://www.youtube.com/watch?v=BtcONn8PDNc&t=9s
angelnavras@hotmail.com
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 jul 2019 15:53
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Locatie: Zaltbommel
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: veerbol_project

Bericht door citrohanc5 »

Zie dat bovenstaand bericht op de fase III X7 rubriek terecht komt terwijl ik meen de sectie C5 2001-2008 geselecteerd te hebben. Mocht ik het fout hebben gedaan a posteriori mn excuses.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: veerbol_project

Bericht door kees05 »

Ik kan je evengoed wel antwoord geven.
Het klopt, dat er bovenin de bol een paar mesjes zitten, maar wanneer die het membraam door kunnen snijden is de druk in de bol al zo laag, dat je allang gemerkt zou hebben, dat deze bol niet meer veert. De SFHS hebben wel een meerlaags membraam.
Die nippels hebben een schroefdraad van M7x1, dus dan moet je voorboren met 6mm.
Als laatste, ik heb m'n bollen kort geleden getest, staan nog prima op druk.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 jul 2019 15:53
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Locatie: Zaltbommel
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: veerbol_project

Bericht door citrohanc5 »

hoi Kees,
dan snijdt de nippel dus zn eigen spoed.
Hoe weet je dat de IFHS bollen een drielaags membraam hebben?
Heb je er een doorgeslepen of eentje gezien die is doorgeslepen?
Want als dat zo is kan ik net zo goed die bollen monteren.
Goed dat je nagevulde bollen nog op druk zijn, dat geeft vertrouwen in "the procedure"
Ze zitten er nu weer ruim twee jaar op zag ik.
Groet, Winus
Plaats reactie