Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club Rookie


Berichten: 46
Lid geworden op: 10 mar 2024 21:59
Auto: Tourer Exclusive V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 200000
Kleur: grijs
Hallo allemaal,
Net bezig geweest om de regelbol van mijn C5 los te krijgen. Rechts in het voorspatbord, lekker makkelijk om bij te komen.
Probleem met de ook voor mij beproefde "hamer en beitel" methode is dat het geheel niet "draagt". Als ik op de beitel tik veert het een beetje door. Er komt dus ook geen beweging in. Met druk op het systeem.
Gewoon harder slaan of moet hier een speciaal gereedschap aan te pas komen?
Heeft iemand de regelaar zelf weleens kapot geslagen of komt dit eigenlijk niet voor?
Kortom, advies graag.........
Groet Ben
Net bezig geweest om de regelbol van mijn C5 los te krijgen. Rechts in het voorspatbord, lekker makkelijk om bij te komen.
Probleem met de ook voor mij beproefde "hamer en beitel" methode is dat het geheel niet "draagt". Als ik op de beitel tik veert het een beetje door. Er komt dus ook geen beweging in. Met druk op het systeem.
Gewoon harder slaan of moet hier een speciaal gereedschap aan te pas komen?
Heeft iemand de regelaar zelf weleens kapot geslagen of komt dit eigenlijk niet voor?
Kortom, advies graag.........
Groet Ben

C5club Die-Hard


Berichten: 750
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Tourer 2.0i-16V Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: KPKD - Bleu Mauritius
Locatie: 's-Hertogenbosch
Kan je de regelaar niet uitbouwen en in een bankschroef klemmen? het systeem is tenslotte toch al drukloos als je de bol wil losdraaien
Huidige auto's
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Beschikbaar voor verkoop)
Citroën C5 Break 2.0-16v Exclusive 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Beschikbaar voor verkoop)
Citroën C5 Break 2.0-16v Exclusive 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Verwijderen van de complete stiffness regulator is niet zo'n klus, wel dat de terugvoerleiding gaat hevelen, dus de LDS opvangen.
Zelf heb ik hem losgekregen met zo'n kettingsleutel en verlengstuk erop.
Zelf heb ik hem losgekregen met zo'n kettingsleutel en verlengstuk erop.

C5club Rookie


Berichten: 46
Lid geworden op: 10 mar 2024 21:59
Auto: Tourer Exclusive V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 200000
Kleur: grijs
Gewoon een stevige oliefilter ketting?
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-p ... tot-160-mm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
ziet er wel stevig uit......
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-p ... tot-160-mm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
ziet er wel stevig uit......
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
https://www.toolstation.nl/oliefiltersl ... ClEALw_wcB" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze is eenvoudiger en goedkoper.
Deze is eenvoudiger en goedkoper.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Ik spuit hem overigens eerst in met WD40 en een paar harde klappen met de hamer aan de zijkant v.d. bol, dan komt hij wel los.
Als je daar toch bezig bent, sluit dan eens een weerstand van 10 Ohm/15 Watt aan op de 2 Polige connector i.p.v. de stiffness regulator en ga er eens mee rijden.......
Mocht het niet bevallen, sluit je hem gewoon weer aan..
Als je daar toch bezig bent, sluit dan eens een weerstand van 10 Ohm/15 Watt aan op de 2 Polige connector i.p.v. de stiffness regulator en ga er eens mee rijden.......
Mocht het niet bevallen, sluit je hem gewoon weer aan..

C5club Newbie


Niet harder slaan, maar slimmer werken. Investeer in of leen een goede bolsleutel, maak het systeem drukloos en probeer met gecontroleerde kracht. Je voorkomt zo veel ergernis en mogelijke schade.
scaler handstuk, röntgenapparatuur tandarts

C5club Rookie


Berichten: 46
Lid geworden op: 10 mar 2024 21:59
Auto: Tourer Exclusive V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 200000
Kleur: grijs
Ik dacht ik ben nog slimmer, ik laat het een ander doen.......
Even bij Chyparse langs geweest waar zij mij altijd met DSen, CXen en XM's goed hebben geholpen met hun veerbollen service.
C5 X7 doen ze eigenlijk niet meer, maar omdat ik het systeem drukloos kon maken met mijn laptop kon ik even langskomen.
Nadat ook zij in eerste instantie met hamer en beitel aan de gang gingen omdat er geen ruimte was voor hun speciale bollen gereedschap, toch uiteindelijk met een ketting losgekregen. Zoals ik al zei, hamer en beitel lukt niet omdat de regelaar niet draagt, er zit wat vering in.
Afijn, toch nog even gekeken hoeveel druk er nog in de "oude" bol zat. Ik dacht eerste montage want met chevrons erin geslagen. 210 000 km en 16 jaar oud. Gewoon 70 bar dus. Eigenlijk veel moeite voor niets denk ik dan.
Misschien toch al een keer vervangen door een dealer?
Nu dus te koop op marktplaats een originele (voor) regelbol voor bijna alle C5 X7 modellen met 70 bar erin.
Anders ligt het maar te verstoffen...
Groet Ben
Even bij Chyparse langs geweest waar zij mij altijd met DSen, CXen en XM's goed hebben geholpen met hun veerbollen service.
C5 X7 doen ze eigenlijk niet meer, maar omdat ik het systeem drukloos kon maken met mijn laptop kon ik even langskomen.
Nadat ook zij in eerste instantie met hamer en beitel aan de gang gingen omdat er geen ruimte was voor hun speciale bollen gereedschap, toch uiteindelijk met een ketting losgekregen. Zoals ik al zei, hamer en beitel lukt niet omdat de regelaar niet draagt, er zit wat vering in.
Afijn, toch nog even gekeken hoeveel druk er nog in de "oude" bol zat. Ik dacht eerste montage want met chevrons erin geslagen. 210 000 km en 16 jaar oud. Gewoon 70 bar dus. Eigenlijk veel moeite voor niets denk ik dan.
Misschien toch al een keer vervangen door een dealer?
Nu dus te koop op marktplaats een originele (voor) regelbol voor bijna alle C5 X7 modellen met 70 bar erin.
Anders ligt het maar te verstoffen...
Groet Ben
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Ga er maar van uit, dat hij vervangen is, de keren, dat ik ze vervangen heb, was het echt nodig.
Is misschien ook de verklaring, dat hij zo vast zat.
Is misschien ook de verklaring, dat hij zo vast zat.

C5club Rookie


Berichten: 46
Lid geworden op: 10 mar 2024 21:59
Auto: Tourer Exclusive V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 200000
Kleur: grijs
Heb ook de regelbollen achter vervangen.
Misschien verbeeld ik het me, maar het lijkt alsof de auto achter hoger staat en stugger veert. Kan eigenlijk niets bedenken dat dit kan veroorzaken..........????????
Misschien verbeeld ik het me, maar het lijkt alsof de auto achter hoger staat en stugger veert. Kan eigenlijk niets bedenken dat dit kan veroorzaken..........????????
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
De hoogte van de V6 is met de diagbox makkelijk controleren/corrigeren.
Bij mij staat hij voor op 73 en achter op 72 cm gemeten van de grond tot midden van het spatscherm.
Bij mij staat hij voor op 73 en achter op 72 cm gemeten van de grond tot midden van het spatscherm.

C5club Rookie


Berichten: 46
Lid geworden op: 10 mar 2024 21:59
Auto: Tourer Exclusive V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 200000
Kleur: grijs
Morgen maar eens meten. Voor is het inderdaad 73 cm.