Auteur |
Bericht |
homerraas
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 apr 2025 14:05 Berichten: 23
Auto: C5 I break V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 275000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Massa probleem???
Hoi allemaal!
Ben nu in Frankrijk bij de C5 die een raar probleem heeft.
Als ik de auto uitlees en kijk naar de live data zie ik de voltage rond de 12.2-12.4 krijg daarmee ook allerlei vage storingen (gasklep, gaspedaal sensor en vervuiling melding)
Echter op de accu meet ik 14.1-14.2, zet ik verbruikers aan zakt deze amper.
Massa kabels zijn schoon naast de accu Ik zie op dashboard dat de spanning laag is (onder het midden)
Waar kan ik nog meer naar zoeken? Is er een motor massa kabel of punt waarna ik kan kijken?
Merci alvast!
|
26 jun 2025 21:47 |
|
 |
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 547 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
 Re: Massa probleem???
De massakabel van de accu, loopt naar de versnellingsbak, verder heb je wat massa aansluitingen op de binnenschermen
|
27 jun 2025 09:42 |
|
 |
homerraas
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 apr 2025 14:05 Berichten: 23
Auto: C5 I break V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 275000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Massa probleem???
Dank, die had ik inderdaad ook gevonden en gemeten al deze punten geven 14,2v
Het gekke hier aan is dat de auto eigenlijk alles minder aangeeft, zowel via live data als via het klokhuis
Accu spanning, brandstofmeter, toerenteller, snelheidsmeter deze geven allemaal te weinig aan
Toerenteller geeft 550 toeren te weinig aan. Snelheidsmeter ongeveer 13 km te weinig Brandstofmeter bijna een kwart te veel Voltmeter 12.4 ipv 14.1
Ideeen?
Doordat de voltage soms lager wordt dan 12 volt gaat de auto in een soort van noodloop ondanks dat de dynamo 14,2 volt levert en de accu dezelfde spanning heeft
|
27 jun 2025 11:04 |
|
 |
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42 Berichten: 848 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
 Re: Massa probleem???
Ik zou de (rest)capaciteit van de accu eens door laten meten…. Waarschijnlijk is de accu op. En dat geeft hele vage storingen
|
27 jun 2025 11:46 |
|
 |
homerraas
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 apr 2025 14:05 Berichten: 23
Auto: C5 I break V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 275000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Massa probleem???
Ok. Accu is 3 jaar oud en zit gemiddeld een week of vier in de auto gemonteerd. De rest van de tijd hangt deze aan een druppelaar binnen.
Kwam dit nog tegen onder de zekeringbak echter lijken deze nooit aangesloten te zijn geweest, is een bundel van vier draadjes samen getaped
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
27 jun 2025 12:06 |
|
 |
homerraas
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 apr 2025 14:05 Berichten: 23
Auto: C5 I break V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 275000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Massa probleem???
Hier de dame in kwestie
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
27 jun 2025 12:07 |
|
 |
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42 Berichten: 848 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
 Re: Massa probleem???
Je zou eens het klokkenhuis los kunnen maken en de stekkers eens goed reinigen. Wat doet je olie en water temp? Ook te laag/hoog?
|
27 jun 2025 12:26 |
|
 |
homerraas
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 apr 2025 14:05 Berichten: 23
Auto: C5 I break V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 275000
Kleur: blauw
Naar boven
|
 Re: Massa probleem???
Olie blijft achter, water “lijkt” ok
Ik blijf het raar vinden dat de computer andere waardes geeft dan die in werkelijkheid zijn. De live data komt overeen met het klokhuis
|
27 jun 2025 12:49 |
|
 |
kees05
V.I.P.
Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01 Berichten: 547 Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Naar boven
|
 Re: Massa probleem???
Dank, die had ik inderdaad ook gevonden en gemeten al deze punten geven 14,2v
Het lijkt erop, dat je deze meting doet t.o.v. de plus aan de accu. Je kunt beter de min v.d. accu nemen en de massa punten aan het binnenscherm dan weet je, of je daar spanningsveld verlies hebt door corrosie. Het kan sowieso geen kwaad om deze punten eens te reinigen.
|
27 jun 2025 15:08 |
|
 |
Lucid
C5club Bikkel
Geregistreerd: 09 jun 2016 04:57 Berichten: 354 Woonplaats: Egmond Binnen
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 290000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Massa probleem???
De 4 losse draadjes bij de accu zijn een standaard gegeven bij de C5 van deze tijd, die zijn altijd aanwezig voor zover ik weet. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken. Ik zou de aarde gaan controleren. Zijn de accu aansluitingen/kabels nog goed?
|
27 jun 2025 20:20 |
|
 |
Brinkfilter
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 mei 2013 05:58 Berichten: 186 Woonplaats: Vollenhove
Auto: C5 2 liter Break, Difference
Opties: Veel !
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: ???
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 777.777,7
Kleur: Lichtblauw Metallic
Naar boven
|
 Re: Massa probleem???
Een dikke draad, 25 mm2, gaat vanaf de dynamo via de startmotor daarna naar de accu, die verbinding kan ook weerstandsovergangen geven!
|
28 jun 2025 08:34 |
|
 |
|