V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
viewtopic.php?f=55&t=16313" onclick="window.open(this.href);return false;
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Die bout rechts kan er wel uit, die plaat moet los die op de draagarm zit. Het fusee omhooggevallen drukken, daarom moet de druk eraf,of in de laagste stand zetten.
Olie had ik je al antwoord op geven, die lekt niet uit de bak, als je er een as uithaalt.
Het is een beetje pielen, maar hij kan er echt zo uit
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2023 13:33
Auto: C5 2.2 hdi 204 pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 160000
Kleur: KTM
Kees :

Ik heb documentatie (afbeeldingen) in een Citroen garage kunnen vast krijgen voor het verwijderen van de draagarmen en voor het verwijderen van de aandrijfas.
In deze richtlijnen spreken ze over een blokkeergereedschap voor de naaf en over een kogelbouttrekker. Heb ik deze twee nodig of kan ik het zonder dit gereedschap?
Weet jij misschien ook welke aanhaalmomenten die ik moet aanhouden?
Ik zou ook graag een diagbox willen aanschaffen. Welke versie zou ik het beste kunnen aanschaffen en
waar zou ik die het beste kunnen aanschaffen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
Ik wordt een beetje moe van dit topic!
Je vraagt om hulp bij het verwijderen van de draagarm, die krijg je in woord en beeld en vooral hoe je het op de niet officiële manier kan doen en dan wil je het toch op de officiële doen, getuige de papieren die je bij de dealer hebt gehaald.
Ook is dit een openbaar topic, maar je luistert en reageert alleen op Kees 05.
Groet
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Voor de diagbox kun je bij AliExpress kijken, maar letop, dat je er een neemt met volledige ic's uitvoering.
Speciaal gereedschap heb je niet nodig voor de wielmoer v.d. aandrijfas en stuurkogel, een stevige schroevendraaier in de remschijf tegen de remklauw blokkeert ook de zaak.
Als doe hetzelver moet je een beetje kreatief zijn.
De wielmoer moet je met 32,5 daNM vastzetten.
20250516_124624(1)(1).jpg
20250516_124703(1)(1).jpg
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Gezien de vragen wellicht beter als Oscar het laat doen bij een garage, voor zijn eigen en vooral andermans veiligheid, dit zijn klusjes voor de gevorderde doe het zelf sleutelaar. Nou heb ik zelf ruim 20 jaar ervaring met PSA, ik vind dit persoonlijk geen makkelijk klusje waar ik graag even aan begin, weet dus waar je aan begint.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Tourer 2.0i-16V Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: KPKD - Bleu Mauritius
Locatie: 's-Hertogenbosch
Frans 99 schreef:Ik wordt een beetje moe van dit topic!
Je vraagt om hulp bij het verwijderen van de draagarm, die krijg je in woord en beeld en vooral hoe je het op de niet officiële manier kan doen en dan wil je het toch op de officiële doen, getuige de papieren die je bij de dealer hebt gehaald.
Ook is dit een openbaar topic, maar je luistert en reageert alleen op Kees 05.
Groet

dat is het niveau van het forum vandaag de dag, van niemand wat aannemen en stront eigenwijs zijn... een van de redenen waarom er een aantal bekende van mij en mensen met kennis vertrokken zijn.
Huidige auto's
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Beschikbaar voor verkoop)
Citroën C5 Break 2.0-16v Exclusive 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)

C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Dat gevoel heb ik helaas ook vaak, ben daarom een stuk voorzichtiger geworden en denk 3x na voordat ik iets post, heel vaak wis ik het weer. Je bedoelt het goed om iemand belangeloos te helpen, ook ik was ooit totaal onbekend met een C5, heel veel advies en steun gekregen hier :D

Terug naar de fusee onderzijde, ik heb dit klusje steeds met een ervaren mede sleutelaar gedaan, iemand met een flinke portie kennis van wielophangingen bij Duitse merken. Ook hij vond het geen makkelijk klusje en zeker niet om alleen te doen, kans op persoonlijk letsel is erg groot voor een onervaren iemand, zelfs met het juiste gereedschap, iets waar ik nooit op bezuinig.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2023 13:33
Auto: C5 2.2 hdi 204 pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 160000
Kleur: KTM
Frans 99 :
Ik apprecieer zeker dat je mij de foto's en documentatie bezorgd hebt. Voor dat ik aan een herstelling begin wil ik goed voorbereid zijn en niet voor verrassingen komen te staan. Ik weet ook niet hoe je er bij komt dat ik de herstelling ga uitvoeren volgens de richtlijnen van de dealer. Ik zal op het ogenblik van de herstelling zien wat het beste werkt. Ik heb reeds eerder draagarmen en achterste veerrubbers op een phase I vervangen maar deze keer bij de phase 3 botste ik onmiddellijk op het probleem van de schroef onder de aandrijflijn.
C5HDI110 :
Ge moogt gerust zijn dat ik niet onbezonnen tewerk ga. Ik volg al 6 jaar elke maandag van 's morgens tot laat in de namiddag lessen als garagist. Ik doe dit als hobby maar kan mij zeker al behelpen en laat mij altijd bijstaan door de leraar. Deze wist het deze keer ook niet zo goed daar de Citroen met zijn hydraulische vering een aparte kennis is.
Kees :
Bedankt voor de uitgebreide documentatie. Ik zal na de werken laten weten hoe het afgelopen is.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Heeft niets met hydraulische vering te maken, dit type (dubbele) voorwiel ophanging bestaat al 21 jaar, vanaf de Peugeot 407, is niets bijzonders of nieuw meer.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2023 13:33
Auto: C5 2.2 hdi 204 pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 160000
Kleur: KTM
Ik ben maandag morgen begonnen aan het vervangen van de draagarmen. Ik heb eerst de rechter vervangen. Dit ging redelijk goed. Wanneer ik dan aan de linkerkant begon kon ik zien dat er op de silentblok zich een steuntje bevindt met een blokje met daarop verschillende stekkers. Ik heb de stekkers losgemaakt en moest dan de draagarm met steuntje en blokje eruit halen. Wanneer ik dit deed kon ik zien dat aan de achterkant van het blokje een hendeltje zat waaraan een armpje zat. Ik kon zien dat het de hoogteregelaar is. Ik heb dan het armpje van de hoogte regelaar moeten losklikken. Nadien had ik dan problemen met het terug inbouwen van de draagarm. Er is te weinig plaats om het armpje van de hoogteregelaar terug op zijn plaats te klikken op het blokje dat zich op de silentblok bevindt. Ik heb dan geprobeerd met mijn hand achter de silentblok te geraken en zo het armpje op zijn plaats te klikken. Dit is niet gelukt. Ik heb dan besloten om de draagarm er terug uit te halen en het blokje te demonteren van de steun op de silentblok. Nadien het ik dan het blokje op het armpje geklikt, de draagarm terug op zijn plaats gezet en dan het blokje in zijn plaats gehouden met mijn rechterhand terwijl ik dan met mijn linkerhand het schroefje in de steun en het blokje schroefde. Dit was niet gemakkelijk maar eens ik een beetje grip had kon ik dit schroefje verder aandraaien met een platte sleutel.
Dinsdag naar de herkeuring geweest en een groene kaart gekregen.
Alles was in orde.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Mooi, dat het allemaal gelukt is!!
Groetjes,
Kees.
Plaats reactie