Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
Auto: C5 tourer exclusive v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 415.000
Kleur: Blauw/grijs
Beste Allemaal,
Ook ik moet er als V6 rijder aan geloven; de motor lekt olie, maar nu veel meer naar beneden aan distributiezijde dan eerder. Ik vermoed de krukaskeerring. Ik heb al eens de klepdeksels lekvrij gemaakt en een van de nokkasverstellers lekte eerder ook, vorig jaar.
Nu ga ik maar eens echt aan de slag en de krukas en nokkenaskeeringen vervangen alsmede ook meteen de distributie. Ik wil er wel eens een keer echt vanaf, al weet ik dat het vroeg of laat weer terug komt..
Iemand tips over het merk van de keerringen en distributieset? Voor de distributieset wil ik SKF kopen en voor de keerringen weet ik het niet. Ik wil voorkomen dat ik net zo als met de thermostaat dubbel werk moet gaan doen.
Alvast veel dank voor eventuele tips!
mvg Joris
Ook ik moet er als V6 rijder aan geloven; de motor lekt olie, maar nu veel meer naar beneden aan distributiezijde dan eerder. Ik vermoed de krukaskeerring. Ik heb al eens de klepdeksels lekvrij gemaakt en een van de nokkasverstellers lekte eerder ook, vorig jaar.
Nu ga ik maar eens echt aan de slag en de krukas en nokkenaskeeringen vervangen alsmede ook meteen de distributie. Ik wil er wel eens een keer echt vanaf, al weet ik dat het vroeg of laat weer terug komt..
Iemand tips over het merk van de keerringen en distributieset? Voor de distributieset wil ik SKF kopen en voor de keerringen weet ik het niet. Ik wil voorkomen dat ik net zo als met de thermostaat dubbel werk moet gaan doen.
Alvast veel dank voor eventuele tips!
mvg Joris

C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
Auto: C5 tourer exclusive v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 415.000
Kleur: Blauw/grijs
Ik heb even navraag gedaan bij een goede vriend die een garage heeft. Zoals ook mijn ervaring is, zijn victor reinz of elring(bekend van koppakkingen) een veilige en goede keus.
We gaan er binnenkort maar eens aan beginnen. Daarna wachten tot de volgende lekkage zich aandient…
,maar wat rijdt de auto lekker. Dik voor over
. Ondertussen alweer 438kkm op de klok.
Heb haar afgelopen tijd verwend met nieuwe aandrijfassen, bollen, banden voor, flex delen in de uitlaat en een trekhaak. En nog wat kleine dingen. Vooral rustig rijden(cruisen) is evht een genot. Op naar de 5ton!
Mvg Joris
We gaan er binnenkort maar eens aan beginnen. Daarna wachten tot de volgende lekkage zich aandient…



Heb haar afgelopen tijd verwend met nieuwe aandrijfassen, bollen, banden voor, flex delen in de uitlaat en een trekhaak. En nog wat kleine dingen. Vooral rustig rijden(cruisen) is evht een genot. Op naar de 5ton!

Mvg Joris
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
voor de disriem zou ik eerst een goede handleiding zoeken , het kan zijn dat je de nokkenas wielen een paar keer moet bijstellen .
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Klopt dat zijn goede merken en vaak ook origineel gebruiktJMTV schreef:Ik heb even navraag gedaan bij een goede vriend die een garage heeft. Zoals ook mijn ervaring is, zijn victor reinz of elring(bekend van koppakkingen) een veilige en goede keus.


C5club Bikkel


Berichten: 364
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 212000
Kleur: Blanc Nacré
Wowww.....mooie km.stand. Daar kan menig Volvo nog wat van leren.JMTV schreef: ……..
Ondertussen alweer 438kkm op de klok.![]()
……..
Ik zou zeggen, aanmelden bij Klokje Rond van Autoweek.

C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
Auto: C5 tourer exclusive v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 415.000
Kleur: Blauw/grijs
Haha,
Nog leuker; daar is deze auto al eens geweest! Bij 376kkm oid. Ik ga eens langs als ik tegen de 5 ton zit.
Vorige week stond de teller op 444444

Nog leuker; daar is deze auto al eens geweest! Bij 376kkm oid. Ik ga eens langs als ik tegen de 5 ton zit.
Vorige week stond de teller op 444444



C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
Auto: C5 tourer exclusive v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 415.000
Kleur: Blauw/grijs
Ik heb hem even opgezocht:
https://m.youtube.com/watch?v=hBd5W9xbrPc" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
https://m.youtube.com/watch?v=hBd5W9xbrPc" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
Auto: C5 tourer exclusive v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 415.000
Kleur: Blauw/grijs
Al de problemen van toen zijn ondertussen opgelost, maar er zijn natuurlijk weer nieuwe bij gekomen
Maar het is een fijne auto met af en toe wat sleutelwerk, leuk maar niet overmatig. En het rijdt echt heerlijk. Op naar de 555555
Gr Joris

Maar het is een fijne auto met af en toe wat sleutelwerk, leuk maar niet overmatig. En het rijdt echt heerlijk. Op naar de 555555

Gr Joris

C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
Auto: C5 tourer exclusive v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 415.000
Kleur: Blauw/grijs
Heren,
Ik ben maar eens begonnen om te bekijken waar de olielekkage vandaan komt. T is eigenlijk moeilijk te zeggen omdat alles erg nat is, maar 1 ding is zeker; het komt ook tussen de nokkenasdekken vandaan, dus ik moet tot aan het verwijderen van de nokkenassen gaan. Dan heb je eigenlijk alles los wat kan gaan lekken. Ook is het de moeite als alles zo ver los is.
Nu heb ik de kappen eraf en moet ik de pennen monteren om de krukas en de nokkenassen te blokkeren. Eigenlijk alle filmpjes die ik kan vinden gaan over de oudere versies v6 waarbij de nokkenasverstellers ook boutjes hebben waarmee je ze handmatig kunt verstellen, de mijne de Es9a, heeft dit alleen op de uitlaatnokkenas. Zoals verwacht staat de versteller van de achterste bank nét niet goed waardoor ik de pen er net niet in krijg en ik kan hem niet verstellen omdat ie de boutjes niet heeft.
Even voor de check; dat wordt n beetje sjoemelen, friemelen bij het losnemen of lossen van de riem om alsnog de pen er in te schuiven?
Ik heb me er goed in verdiept en autotechniek achtergrond, dus ik kom beslagen net ijs, maar je kunt met deze dingen niet voorzichtig genoeg zijn. Én het is toch echt weer een huzaren stukje van citroen(okee en psa en Renault)
Gr Joris
Ik ben maar eens begonnen om te bekijken waar de olielekkage vandaan komt. T is eigenlijk moeilijk te zeggen omdat alles erg nat is, maar 1 ding is zeker; het komt ook tussen de nokkenasdekken vandaan, dus ik moet tot aan het verwijderen van de nokkenassen gaan. Dan heb je eigenlijk alles los wat kan gaan lekken. Ook is het de moeite als alles zo ver los is.
Nu heb ik de kappen eraf en moet ik de pennen monteren om de krukas en de nokkenassen te blokkeren. Eigenlijk alle filmpjes die ik kan vinden gaan over de oudere versies v6 waarbij de nokkenasverstellers ook boutjes hebben waarmee je ze handmatig kunt verstellen, de mijne de Es9a, heeft dit alleen op de uitlaatnokkenas. Zoals verwacht staat de versteller van de achterste bank nét niet goed waardoor ik de pen er net niet in krijg en ik kan hem niet verstellen omdat ie de boutjes niet heeft.
Even voor de check; dat wordt n beetje sjoemelen, friemelen bij het losnemen of lossen van de riem om alsnog de pen er in te schuiven?
Ik heb me er goed in verdiept en autotechniek achtergrond, dus ik kom beslagen net ijs, maar je kunt met deze dingen niet voorzichtig genoeg zijn. Én het is toch echt weer een huzaren stukje van citroen(okee en psa en Renault)
Gr Joris
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Volgens mij, als je de spanner los zet krijg je de ruimte, die je nodig hebt. Het gaat erom, dat deze positiefs correct staan, als je de zaak weer opbouwt en de distributie riem monteerde.
Groet,
Kees.
Groet,
Kees.

C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
Auto: C5 tourer exclusive v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 415.000
Kleur: Blauw/grijs
Ja thanks, dat is precies wat ik dacht.
Ik lees nu ook in de documentatie dat de bout en de afsluitdop van de nokkenasversteller vernieuwd moeten worden. Iemand een tip waar ik die kan krijgen? Heb ze gelukkig nog niet los.
Gr Joris
Ik lees nu ook in de documentatie dat de bout en de afsluitdop van de nokkenasversteller vernieuwd moeten worden. Iemand een tip waar ik die kan krijgen? Heb ze gelukkig nog niet los.
Gr Joris
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gewoon bij de dealer 

Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Bout inlaat nokkenassen: 080658, de doppen 080657
Bout uitllaat nokkenassen: 080643.
Groet,
Kees.
Bout uitllaat nokkenassen: 080643.
Groet,
Kees.

C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
Auto: C5 tourer exclusive v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 415.000
Kleur: Blauw/grijs
Heren Dank! Haha, ja duh had ik zelf kunnen verzinnen!
Nou geheel heeft een goede onverwachte wending genomen!
Omdat ik de bovenstaande bouten niet had, ging het loshalen van de nokkenassen voor dit moment niet door. Ik had wel alle kappen van de distributie los en zat savond nog eens naar alle oliesporen te kijken. (Tis n soort theeblaadjes kijken want de olie zat overal). Waar het nat vd olie is en het veel lekt is het meestal behoorlijk schoon doordat de lekolie het vuil mee neemt, dus dat spoor leidt naar de bron. Die moest ergens bij de koppen van de motor zitten en bij nadere inspectie met n spiegeltje , al kijkend door de nokkenas tandwielen kon ik redelijk zeker zeggen dat de nokkenas keerringen niet lekte. Dan konden er maar 2 verdachten nog zijn; de gevreesde dekken waar de nokkenassen in liggen óf de klepdeksels.
De achterste aluminium deksel als eerste losgeschroefd en die zat amper vast! De vloeibare pakking had duidelijk al losgelaten.!
Alles heeeel goed schoongemaakt en nieuwe pakking aan gedaan,( heel dik om de ruimte van de oude pakking, die al weg was, op te vullen)
Ook de 2 voorste klepdeksel s gedaan.
Ik heb bij alle pas na een paar uur de boutjes verder aangedraaid om meer druk oo de uitgeharde pakking te krijgen.
Mijn stoutste droom werd overtroffen:
De zaak is droog gebleven tot nu toe! Ook na een ritje Valburg - Delft!
Zo zie je maar, als techneut denk je vaak te moeilijk en je wilt te snel. Goed kijken, de tijd nemen leidt naar de oplossing!
Ik ga wel kijken of ik in ieder geval het voorste kunststof deksel kan krijgen(cq of het niet een te grote rib uit mn lijf is), want die ismoe. Misschien ook de aludeksels. Ik verwacht dat die uiteindelijk toch weer gaan lekken.
Tot zover de update!
Gr Joris
Nou geheel heeft een goede onverwachte wending genomen!
Omdat ik de bovenstaande bouten niet had, ging het loshalen van de nokkenassen voor dit moment niet door. Ik had wel alle kappen van de distributie los en zat savond nog eens naar alle oliesporen te kijken. (Tis n soort theeblaadjes kijken want de olie zat overal). Waar het nat vd olie is en het veel lekt is het meestal behoorlijk schoon doordat de lekolie het vuil mee neemt, dus dat spoor leidt naar de bron. Die moest ergens bij de koppen van de motor zitten en bij nadere inspectie met n spiegeltje , al kijkend door de nokkenas tandwielen kon ik redelijk zeker zeggen dat de nokkenas keerringen niet lekte. Dan konden er maar 2 verdachten nog zijn; de gevreesde dekken waar de nokkenassen in liggen óf de klepdeksels.
De achterste aluminium deksel als eerste losgeschroefd en die zat amper vast! De vloeibare pakking had duidelijk al losgelaten.!
Alles heeeel goed schoongemaakt en nieuwe pakking aan gedaan,( heel dik om de ruimte van de oude pakking, die al weg was, op te vullen)
Ook de 2 voorste klepdeksel s gedaan.
Ik heb bij alle pas na een paar uur de boutjes verder aangedraaid om meer druk oo de uitgeharde pakking te krijgen.
Mijn stoutste droom werd overtroffen:
De zaak is droog gebleven tot nu toe! Ook na een ritje Valburg - Delft!
Zo zie je maar, als techneut denk je vaak te moeilijk en je wilt te snel. Goed kijken, de tijd nemen leidt naar de oplossing!
Ik ga wel kijken of ik in ieder geval het voorste kunststof deksel kan krijgen(cq of het niet een te grote rib uit mn lijf is), want die ismoe. Misschien ook de aludeksels. Ik verwacht dat die uiteindelijk toch weer gaan lekken.
Tot zover de update!
Gr Joris

C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
Auto: C5 tourer exclusive v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 415.000
Kleur: Blauw/grijs
Motor is tot nu toe aardig lekvrij gebleven, alleen het voorste kunststof deksel zweet nog n beetje. Dus die heb ik nieuw besteld bij de dealer. Nu krijg ik na een paar weken te horen dat die niet meer leverbaar is…Kak.
Iemand ervaring met het chineese alternatief op aliexpress??
https://nl.aliexpress.com/item/32991756 ... gJvOfD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat zijn alle 4 de deksels nieuw.
Ik hoor het heel graag, en andets ben ik de eerste die het gaat proberen vreesch ik
Gr Joris
Iemand ervaring met het chineese alternatief op aliexpress??
https://nl.aliexpress.com/item/32991756 ... gJvOfD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat zijn alle 4 de deksels nieuw.
Ik hoor het heel graag, en andets ben ik de eerste die het gaat proberen vreesch ik

Gr Joris