C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jul 2011 13:38
Auto: c5 1.8 16v tourer 2009.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 212000
Kleur: zwart
Locatie: goes
Goedenavond,

Ben van plan om zelf het fusee gewricht en complete draagarm voorzijde te vervangen. Heeft iemand daar een duidelijke omschrijving voor. Ook met de waardes om de bouten weer vast te zetten?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Links of rechts? En bedoel je inderdaad het fusee, met wielnaaf of de fuseekogel onder/boven.
Draagarm, onderste of aan de bovenzijde?
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jul 2011 13:38
Auto: c5 1.8 16v tourer 2009.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 212000
Kleur: zwart
Locatie: goes
Eerst links de onderste draagarm en de fusee (kikkerpoot)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Als je die "kikkerpoot" wil vervangen, terwijl de bovenste fusee kogel goed is, kun je misschien beter die silentblocks alleen vervangen.
Die bovenste zit meestal vastgerot in het aluminium, dat als je hem al loskrijgt, dat dan de schroefdraad kapot is.
Die silentblocks zijn los te verkrijgen.
De onderste draagarm verwijderen/aanbrengen, wijst zichzelf.
Ook daarvoor geldt, dat de bouten in het achterste silentblock vastgerot zitten in het aluminium block, veel kruipolie gebruiken en als hij vastloopt, eerst weer aandraaien.
Groet,
Kees.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jul 2011 13:38
Auto: c5 1.8 16v tourer 2009.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 212000
Kleur: zwart
Locatie: goes
En de aantrekkoppels of maakt dat niet uit.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Die heb ik wel voor je, maar het is hier lastig, om foto's te uploaden, dan moet ik ze eerst verkleinen.
Stuur me een pb met je email adres, dan stuur ik je de info.
Groet,
Kees.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2023 13:33
Auto: C5 2.2 hdi 204 pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 160000
Kleur: KTM
Hallo Kees,

Ik zie dat jij foto's hebt voor het vervangen van de draagarmen.
Ik heb namelijk een C5 2.2 hdi van 2014.
Op de keuring gaf men mij aan dat de draagarmen niet meer goed zijn.
Ik heb op mijn oude citroen C5 al eens de draagarmen vervangen. Ik dacht dat het vervangen van de draagarmen op mijn 2.2 ook niet zo moeilijk zou zijn. Ik werd onmiddellijk al geconfronteerd met een probleem. Op de draagarm zijn er twee schroeven voor de silentblocs, één schroef voor de vork aan de zijde van het wiel en één schroef die in in het midden van de driehoek van de draagarm zit. Deze schroef is het probleem. Los maken is niet het probleem maar de schroef uit zijn positie nemen gaat niet daar de kardanas er zich boven bevindt.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@Oscar:
Die bout waar je het over hebt is afhankelijk rechts/links.
Links moet de aandrijfas eruit, maar rechts hoeft alleen die bout onder het fuse eruit, zodat je deze kunt weg kantelen
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Nog even ter aanvulling, die plaat, bovenop de draagarm,waar die bout doorgaat, moet ook los, door die 2 bouten te verwijderen .
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2023 13:33
Auto: C5 2.2 hdi 204 pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 160000
Kleur: KTM
Hallo Kees,

Heb je hierover foto's. Als ik de aandrijflijn aan de linkerkant verwijder moet ik dan ergens speciaal opletten voor mijn automatische versnellingsbak?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Er is niets bizonder aan de linkerkant, aandrijfas kun je gewoon uit de bak trekken, er komt geen olie uit.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2023 13:33
Auto: C5 2.2 hdi 204 pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 160000
Kleur: KTM
Kees :
Ik zou deze werken willen uitvoeren op een tweekolommen brug. Op welke stand moet ik dan de vering plaatsen. En moet ik dan na het plaatsen van de draagarm de achterste schroeven pas vastzetten als de wagen op hoogte staat voor het rijden en dat deze belast is, ik bedoel daarmee dat deze met zijn wielen op de grond moet staan vooraleer ik deze bouten aantrek. Jij zegt ook dat aan de rechterkant alleen de schroef onder de fuse moet losgedraaid worden welke bedoel je daar eigenlijk mee. Ik heb aan de voorkant van de draagarm een schroef die de vork van de draagarm vastzet op het gedeelte met de remschijf. Als ik deze losdraai krijg ik geen ruimte voor de achterste schroef onder de aandrijfstang los te maken.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Als je een C5 op een 2 kollomsbrug optilt, Altijd de wagen in de hoogste stand zetten, maar omdat je ruimte nodig heb geld voor jouw klus om de wagen eigenlijk drukloos maken met de diagbox, dus in de laagste stand.
Die bout waar ik het over had, was een vergissing, dat is degene, die door de vork gaat en moet er toch uit.
Omtrent het vastzetten, monteer je nieuwe draagarmen, of vervang je de silentblocks?
Het aluminium blok met silentblock zit onder een bepaalde hoek gemonteerd op de draagarm en bepaalt de positie van de draagarm, dus je kunt alles vastzetten op de brug.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
Wat je kan doen, dat doe ik nog wel eens.
Op de hoogste stand op de brug zetten en als de armen v.d brug op de juiste plaats onder de auto zitten de auto in de laagste stand zetten.
Let op je reservoir.
Groet
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2023 13:33
Auto: C5 2.2 hdi 204 pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 160000
Kleur: KTM
Kees :

Die schroef aan de vorkzijde van de draagarm heb ik al losgemaakt maar hierdoor krijg ik niet meer ruimte boven de schroef die zich onder de aandrijfstang bevindt. Ik krijg die er helemaal niet uit.
Jij zegt dat aan de linkerkant de aandrijfstang er uit moet en aan de andere kant niet. Zou het ook kunnen dat de aandrijfstang aan beide kanten eruit moet. Zou er dan transmissieolie kunnen uit komen. Zou je in het kort kunnen opsommen hoe ik te werk moet gaan.
Plaats reactie