Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Storing: Acculading of elektrisch systeem C5 (x7) 2.7 HDi V6 uit 2008

Ik kreeg deze storing onderweg met nog een kilometer of 70 te gaan. Thuis gekomen ging de auto meteen in ECO modus en was de batterij helemaal plat.
Conclusie: Dynamo naar z'n grootje...

Ik heb de dynamo vervangen voor een gereviseerde ruildynamo. Wat overigens een enorme kl0teklus was; wielen er af, alle Tupperware er af en bijna geen ruimte om te sleutelen terwijl je op je rug onder de auto ligt, grrr!
Hoe dan ook; succes! de boel weer in elkaar gezet en alles werkte weer, laadspanning keurig richting 14 volt.
De oude dynamo had een probleem met de poulie, die bewoog vrij zonder de spoelen mee te nemen dus echt stuk.

Maar nu! Gisteren een ritje gemaakt en weer die vermaledijde foutmelding :shock:
Laadspanning gemeten en die fluctueert nogal tussen 13 en 13,5 volt. Auto afgezet en laten afkoelen, herstarten en geen storing meer, een kilometer of 20 kunnen rijden. even stilgestaan, weer starten en na een kilometer of 10 toch weer de storingsmelding Accu/laadspanning.

Een halve dag de acculader op de auto gezet op de polen onder de motorkap (de accu zelf ligt achterin de laadruimte)
Wat opviel is dat hij wel laadt maar met slechts iets van 13Volt. Als ik de accu loshaal en met dezelfde lader rechtstreeks op de accu zet laad hij met bijna 14 Volt.

Ik heb twee vermoedens:

1) door het fluctueren van de laadspanning tijdens rijden duikt de spanning soms even onder de 13V waardoor de storing gegenereerd wordt.

2) Het probleem zit in de installatie, vermoedelijk in dat rode kastje op de accu + pool die de laadspanning moet regelen.

Ik begrijp niets van dat systeem en heb geen idee waar te beginnen met storingzoeken in dat kastje.

Wie kan mij redden?!
De paniek die ik ervaar is dat ik vrijdag 300km moet rijden, voornamelijk snelweg, met twee grote honden achterin. Ik heb twee volle reserve accu's maar dan nog vind ik het een risico.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 581
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
1e: is het de juiste dynamo?
Voor deze V6 moet wel de juiste erin!!
2e: Is je Accu misschien aan het eind van z'n Latijn.
Groet,
Kees.
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Dynamo is exact dezelfde en de accu is een maand oud.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
Dat rode kastje doet volgens mij niets, maar daar kan je een start hulp mee geven of ontvangen.
Omdat je accu achterin zit en de koffer vol geladen kan zijn.
Grüß
Sorry ik bedoelde het rode kastje onder de motorkap. en de laadspanning wordt in de dynamo geregeld.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Hoi Frans,

Ik bedoel het rode kastje op de accu zelf, dus achterin. Volgens mij heet dat een PGBA module...
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
De oude dynamo was duidelijk mechanisch defect, maar dat de nieuwe dynamo op bepaalde momenten een te lage laadspanning geeft, denk ik dat er iets niet goed is met de nieuwe/gereviseerde dynamo. Of er is een dikke plus/massa kabel niet goed aangesloten (slecht contact), ik denk niet dat er opeens een storing is in allerlei electronica kastjes.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
Het is een PBGA module batterij bewaking.
Heeft iets met de eco modus te maken denk ik.
Nou moet je lachen! maar meet eens op de dynamo zelf.
Je verwacht het niet maar daar kan de fout ook in zitten ook al is hij nieuw of gereviseerd.
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Ik ben de Windows laptop aan het opladen om de boel eens uit lezen met Diagbox. Dan ook de dynamo even doormeten op de dynamo zelf (beetje tricky maar moet lukken met rood op de dikke + van de dynamo en zwart op de behuizing van de dynamo)
Als die wel het juiste voltage geeft moet het in de bedrading zitten of die PGBA module. Zo niet… tja weeral een kapotte dynamo.

Wordt vervolgd
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
PBGA
Ik vindt het wel goed dat je dat op de straat en op je rug liggend doet.
Ik vindt het op de 2 kolommer al een drama.
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Ik kan je vertellen dat het rampzalig was! Àlles uiteraard goed opgebokt maar dan nog lig je op je rug boven je macht te werken. En dat kreng zit vast op een idiote manier met soort kraagmoer waardoor je hem echt los moet wrikken met een koevoet. Daarna die ‘moeren’ weer terug tikken met een hamer maar daar kom je niet goed bij.
En eerst uiteraard de pomp van de airco losmaken en uit de weg zien te draaien, de vrijloop pully losmaken en een keur aan sleutels en hulpstukken gebruiken om bij de bouten te komen.
Echt een rotklus ja! Mijn handen zijn nogsteeds aan het genezen van alle schrammen :(

Nee, moest het weer een kapotte dynamo zijn dan gaat de C5 er uit ;)
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Succes, ik kan mij voorstellen dat dit geen leuk klusje om elke dag te doen :?
Goede opmerking van Frans, hoe heb je de laadspanning gemeten, op de accu of direct op de dynamo?
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Laat ik beginnen met melden dat ik weinig tot geen kaas heb gegeten van auto-electriek. Desondanks, of misschien wel juist dankzij die gebrekkige kennis vraag ik me af of dit probleem niet met de lengte van de kabels naar je accu toe te maken kan hebben.

Als die batterij in de laadruimte staat heb je neem ik aan die kabels verlengd. En het is toch zo dat hoe langer de kabel hoe hoger de weerstand?
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Bedankt voor het meedenken.
De dynamo ga ik morgen doormeten.

En de accu ligt achterin bij dit model, dat heb ik niet zelf verzonnen ;)
Net als de accu van een Picasso die onder de stoel weggemoffeld is. PSA shortcuts denk ik
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Aha, ik dacht dat jij dat zelf zo geknutseld had. Dan zal het met die kabels vast wel goed zitten. Ben benieuwd hoe dit verder gaat. Succes!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 191
Lid geworden op: 14 mei 2013 05:58
Auto: C5 2 liter Break, Difference
Opties: Veel !
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: ???
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 777.777,7
Kleur: Lichtblauw Metallic
Locatie: Vollenhove
Ik ben nog blij met mijn C5 fase 1, allemaal wat beter zelf te kunnen doen, vervangen van de dynamo!
Plaats reactie