Ik kreeg deze storing onderweg met nog een kilometer of 70 te gaan. Thuis gekomen ging de auto meteen in ECO modus en was de batterij helemaal plat.
Conclusie: Dynamo naar z'n grootje...
Ik heb de dynamo vervangen voor een gereviseerde ruildynamo. Wat overigens een enorme kl0teklus was; wielen er af, alle Tupperware er af en bijna geen ruimte om te sleutelen terwijl je op je rug onder de auto ligt, grrr!
Hoe dan ook; succes! de boel weer in elkaar gezet en alles werkte weer, laadspanning keurig richting 14 volt.
De oude dynamo had een probleem met de poulie, die bewoog vrij zonder de spoelen mee te nemen dus echt stuk.
Maar nu! Gisteren een ritje gemaakt en weer die vermaledijde foutmelding

Laadspanning gemeten en die fluctueert nogal tussen 13 en 13,5 volt. Auto afgezet en laten afkoelen, herstarten en geen storing meer, een kilometer of 20 kunnen rijden. even stilgestaan, weer starten en na een kilometer of 10 toch weer de storingsmelding Accu/laadspanning.
Een halve dag de acculader op de auto gezet op de polen onder de motorkap (de accu zelf ligt achterin de laadruimte)
Wat opviel is dat hij wel laadt maar met slechts iets van 13Volt. Als ik de accu loshaal en met dezelfde lader rechtstreeks op de accu zet laad hij met bijna 14 Volt.
Ik heb twee vermoedens:
1) door het fluctueren van de laadspanning tijdens rijden duikt de spanning soms even onder de 13V waardoor de storing gegenereerd wordt.
2) Het probleem zit in de installatie, vermoedelijk in dat rode kastje op de accu + pool die de laadspanning moet regelen.
Ik begrijp niets van dat systeem en heb geen idee waar te beginnen met storingzoeken in dat kastje.
Wie kan mij redden?!
De paniek die ik ervaar is dat ik vrijdag 300km moet rijden, voornamelijk snelweg, met twee grote honden achterin. Ik heb twee volle reserve accu's maar dan nog vind ik het een risico.