C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2023 09:52
Auto: C5 berline 2.0 16v Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Kleur: Gris aluminium
Hoi!

Ik heb sinds een jaar een fijne handgeschakelde Citroën C5 Exclusive berline met 2 liter motor met nog maar 109dkm op de teller waarvan ik er zelf 30dk opgezet heb (zeer regelmatig Nederland-Duitsland verkeer).

Nu heb ik het volgende probleem: Ik heb een caravan die beladen 1200kg mag wegen. Rijdend met aangekoppelde caravan is de auto zo enorm stug en springerig, echt niet normaal. Zonder caravan merk ik niet zoveel van het stugge en ben ik op zich behoorlijk tevreden maar met de caravan vind ik het niks. Dit springerige/stugge veergedrag lijkt mij niet normaal, zeker omdat er recent nog 4 nwe. veerbollen gemonteerd zijn.

Waar moet ik het zoeken?

:(
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2012 15:38
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 211000
Kleur: lichtblauw
Wat is de kogeldruk op de trekhaak?
ex C5 grijs 2003 gerecycled na 320000 km op 16 jan 2025
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
4 veerbollen maar? Je hebt geen sport knopje voor de vering?
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2023 09:52
Auto: C5 berline 2.0 16v Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Kleur: Gris aluminium
Geen sportknopje idd, en de kogeldruk is zo'n 60/65kg
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
Misschien toch eens proberen richting de 70kg te gaan. Wat is de kogeldruk die je trekhaak mag hebben?
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2023 09:52
Auto: C5 berline 2.0 16v Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Kleur: Gris aluminium
Xander schreef:Misschien toch eens proberen richting de 70kg te gaan. Wat is de kogeldruk die je trekhaak mag hebben?
Dat is 75kg :smt193
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 752
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
van mijn C5 break ph1 is die 85kg :citrofiel zit er dan zoveel verschil in die haken allemaal?
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Beschikbaar voor verkoop)

C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
Dan richting de 75kg gaan. Ik merk aan mijn auto’s ook dat als de kogeldruk niet optimaal is de gaan zoeken, stuiteren etc. Ik zou eerst 75kg eens proberen
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Wat ik ook begrepen heb is dat onjuiste gewichtsverdeling in de caravan, lees te licht van voren en te zwaar van achteren, scharen tot gevolg kan hebben.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
Dat heb je dan heel goed begrepen. Haha verdeling van gewicht van een aanhanger is zeker heel belangrijk. Van lichte tot zware aanhangers.
Plaats reactie