Een vraagje voor de ophanging experts:
Wat is er in te stellen aan de uitlijning aan de achteras van een C5-III / X7 met HA3+?
Ik kwam er namelijk vorige week achter dat mijn huidige banden achter zeer ongelijk afgesleten zijn. En daardoor al bijna weer aan vervanging toe zijn - met amper 20k km's!. De eerste set heeft hier geen last van gehad en heeft het ruim 60k volgehouden.
De grootste slijtage zit aan de buitenzijde van beide banden, met ca 3mm verschil in profieldiepte tussen de binnenste en buitenste groef.
Als dit veroorzaakt is door camber dan praten we dus over ca 1 graad positief camber. Is camber wel in te stellen? Zo niet, wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn? Kan toespoor een dergelijk slijtagepatroon veroorzaken?
Er is door de dealer zo rond de vorige bandenwissel wat gedaan aan de uitlijning (bij een derde partij, ze hebben zelf geen apparatuur).
Met name snelwegbochtjes neem ik niet met een slakkegang. Maar zoveel kilometers maak ik de laatste tijd ook weer niet, en het grootste deel is stadsverkeer of rechtdoor op de snelweg met de cruise control aan.
Toespoor zou dus een oorzaak kunnen zijn. Ik ga zo eens kijken of ik iets kan klussen met een laserpointer om dat te meten.
Wellicht is dat wel een verklaring voor het slechte bochtengedrag. Ik heb het gevoel dat de auto achter "weghobbelt" als je een lange bocht vlot neemt. Dus zeg maar het gevoel dat de auto schoksgewijs achter uitbreekt waar ik met mijn C5-1 nooit een probleem had. Zou dat door overmatig toespoor veroorzaakt kunnen worden?
Alvast bedankt!
Jesen.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club Newbie


Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Bij jouw auto kun de achteras ook uitlijnen. Niet elke uitlijner weet dit!
En de grootste fout die gemaakt wordt bij het uitlijnen van een C5 is dat ze het zonder draaiende motor doen. Dit moet uiteraard want de wagen moet in de “rijstand” staan.
En de grootste fout die gemaakt wordt bij het uitlijnen van een C5 is dat ze het zonder draaiende motor doen. Dit moet uiteraard want de wagen moet in de “rijstand” staan.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 593
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Er zit een afstel mogelijkheid om toe/uitspoor af te stellen.
Groet,
Kees.
Groet,
Kees.