Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.

C5club Rookie


Berichten: 24
Lid geworden op: 15 mei 2020 16:18
Auto: C5 Tourer Exclusive - 2.0 HDi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 210000
Kleur: Blauw metallic
Beste mensen,
Ik heb een C5 tourer uit 2012 met elektrische achterklep. Los van het gebruikelijke gedoe met de eco modus werkt(e) de klep op zich best goed. Tijdens afgelopen ski vakantie wilde de klep ineens niet meer open. Niet met de bediening an de buitenzijde van de klep, en ook niet via de ab. Als je het probeert te doen hoor je twee piepjes, maar gebeurt er niks. Auto start niet on de echo modus.
De klep weigert steeds, maar hij heeft het afgelopen week ook een aantal keer toch weer gedaan.
Als je de klep handmatig van het slot afhaalt door het palletje met een kleine schroevendraaier naar links te doen, kun je met zowel de deurbediening als de ab de klep omhoog laten gaan. Naar beneden met het rode knopje gaat ook goed. De deur vergrendelt dan automatisch weer.
Ik las op het forum dat de kabelboom aan linkerzijde een zwak punt kan zijn. Een beginnende draadbreuk zou eea kunnen verklaren? Ook dat ie het weer een aantal x gedaan heeft zonder problemen. Wat denken jullie van deze 'diagnose'?
Een paar vragen:
Hoe kom je gemakkelijk bij de draden van de kabelboom? Kan je die uit het rubber trekken en inspecteren? Er zit een plastic strip tegen de klep geschroefd die misschien wat ruimte zou moeten geven?
Mocht er niks te zien zijn aan de buitenzijde van de draden, is er op voorhand te zeggen welke draden de boosdoener zouden kunnen zijn (kleur/codering)?
Ben benieuwd naar jullie ideeën!
Mvg
Ik heb een C5 tourer uit 2012 met elektrische achterklep. Los van het gebruikelijke gedoe met de eco modus werkt(e) de klep op zich best goed. Tijdens afgelopen ski vakantie wilde de klep ineens niet meer open. Niet met de bediening an de buitenzijde van de klep, en ook niet via de ab. Als je het probeert te doen hoor je twee piepjes, maar gebeurt er niks. Auto start niet on de echo modus.
De klep weigert steeds, maar hij heeft het afgelopen week ook een aantal keer toch weer gedaan.
Als je de klep handmatig van het slot afhaalt door het palletje met een kleine schroevendraaier naar links te doen, kun je met zowel de deurbediening als de ab de klep omhoog laten gaan. Naar beneden met het rode knopje gaat ook goed. De deur vergrendelt dan automatisch weer.
Ik las op het forum dat de kabelboom aan linkerzijde een zwak punt kan zijn. Een beginnende draadbreuk zou eea kunnen verklaren? Ook dat ie het weer een aantal x gedaan heeft zonder problemen. Wat denken jullie van deze 'diagnose'?
Een paar vragen:
Hoe kom je gemakkelijk bij de draden van de kabelboom? Kan je die uit het rubber trekken en inspecteren? Er zit een plastic strip tegen de klep geschroefd die misschien wat ruimte zou moeten geven?
Mocht er niks te zien zijn aan de buitenzijde van de draden, is er op voorhand te zeggen welke draden de boosdoener zouden kunnen zijn (kleur/codering)?
Ben benieuwd naar jullie ideeën!
Mvg
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Als de kabel gebroken is doet je derde remlicht het waarschijnlijk ook niet meer en de binnenverlichting achter ook niet. Maar kun je de klep dan nogsteeds met de AB openen.
Ik vermoed dus dat jouw probleem in de schakelaar op de klep zit (buitenkant)
Als die vervangt zou het weer moeten werken
Ik vermoed dus dat jouw probleem in de schakelaar op de klep zit (buitenkant)
Als die vervangt zou het weer moeten werken
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline

C5club Rookie


Berichten: 24
Lid geworden op: 15 mei 2020 16:18
Auto: C5 Tourer Exclusive - 2.0 HDi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 210000
Kleur: Blauw metallic
Ik weet niet of ik je goed begrijp... als de klep eenmaal ontgrendeld is, werkt de schakelaar aan de buitenkant prima om de klep open te doen. Dus dan zal die schakelaar niet stuk zijn, lijkt mij? Of kan ie deels stuk zijn (niet ontgrendelen, wel motor bedienen?). de AB werkt ook voor de klep, maar niet voor ontgrendelen..
Alle lichten in de klep en ook de binnenverlichting werken gewoon als de klep open gaat. Dat zijn ook allemaal aparte kabels lijkt mij?
Dan is misschien het elektrische deel van het slot mechanisme stuk, of de aansturing daarvan? Misschien gaat die aansturing centraal?
Alle lichten in de klep en ook de binnenverlichting werken gewoon als de klep open gaat. Dat zijn ook allemaal aparte kabels lijkt mij?
Dan is misschien het elektrische deel van het slot mechanisme stuk, of de aansturing daarvan? Misschien gaat die aansturing centraal?
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Ik zal je wat schema’s sturen van de achterklep. Hopelijk morgen.
Als de verlichting werkt is een kabelbreuk in de doorgang klep naar binnen onwaarschijnlijk, dat zit namelijk op dezelfde hoofdkabel.
Als de verlichting werkt is een kabelbreuk in de doorgang klep naar binnen onwaarschijnlijk, dat zit namelijk op dezelfde hoofdkabel.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline

C5club Rookie


Berichten: 24
Lid geworden op: 15 mei 2020 16:18
Auto: C5 Tourer Exclusive - 2.0 HDi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 210000
Kleur: Blauw metallic
Mmmh, ok... als de kabels waarschijnlijk nog heel zijn, zou het misschien een kapot slot kunnen zijn....
Als je de schemas nog kan sturen, graag!
Ga volgend weekend de fout codes uitlezen. Dat levert misschien ook nog goede informatie op.
Als je de schemas nog kan sturen, graag!
Ga volgend weekend de fout codes uitlezen. Dat levert misschien ook nog goede informatie op.

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
ik heb een break ph1 en had een probleem wat hier op lijkt. Ik weet niet hoe jou klep precies in elkaar zit. Mijn hangende slot deed ook heel moeilijk, maar na het platirke deel van het slot met siliconenspray in te spuiten doet dat het weer gewoon probleemloos.
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
@Benno: PB gestuurd.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
documenten verstuurd!
hopelijk lezen we nog terug op het forum hoe je het hebt opgelost en wat het probleem was
hopelijk lezen we nog terug op het forum hoe je het hebt opgelost en wat het probleem was

Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline

C5club Rookie


Berichten: 24
Lid geworden op: 15 mei 2020 16:18
Auto: C5 Tourer Exclusive - 2.0 HDi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 210000
Kleur: Blauw metallic
Vandaag de kabel doorvoer gecontroleerd in de klep. Er bleken twee draden door te zijn, en drie draden bijna.
De rubber bescherming en stuk richting het eind geschoven en daarna de gebroken kabels hersteld.
De ontgrendeling werkt nu weer zoals het zou moeten...
Uiteindelijk de auto niet meer uitgelezen, omdat alles het weer deed. Hieronder probeet ik nog een foto van de kabels en de breuken te plaatsen.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de hulp!
Groet!
De rubber bescherming en stuk richting het eind geschoven en daarna de gebroken kabels hersteld.
De ontgrendeling werkt nu weer zoals het zou moeten...
Uiteindelijk de auto niet meer uitgelezen, omdat alles het weer deed. Hieronder probeet ik nog een foto van de kabels en de breuken te plaatsen.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de hulp!
Groet!

C5club Rookie


Berichten: 24
Lid geworden op: 15 mei 2020 16:18
Auto: C5 Tourer Exclusive - 2.0 HDi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 210000
Kleur: Blauw metallic
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Mooi dat het weer hersteld is en typisch dat het altijd de dikke draden zijn die kapot gaan, ik heb het zelden anders gezien bij een PSA product.

C5club Rookie


Berichten: 24
Lid geworden op: 15 mei 2020 16:18
Auto: C5 Tourer Exclusive - 2.0 HDi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 210000
Kleur: Blauw metallic
Ja zeker. Blij mee dat het weer werkt zoals het moet!
De drie kabels die bijna door waren, waren ook alle drie dikke draden. Toch te stijf, en niet geschikt om de relatief scherpe knik zo vaak te maken...
De drie kabels die bijna door waren, waren ook alle drie dikke draden. Toch te stijf, en niet geschikt om de relatief scherpe knik zo vaak te maken...

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Gaaf hoor, kun je weer lekker genieten.

C5club extreme Fan


Berichten: 191
Lid geworden op: 14 mei 2013 05:58
Auto: C5 2 liter Break, Difference
Opties: Veel !
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: ???
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 777.777,7
Kleur: Lichtblauw Metallic
Locatie: Vollenhove
Bij mij waren het de dunne draden die het eerst onderbroken waren, maar de dikke draden komen na een tijdje aan de beurt!
Hoe heb je de draden weer gerepareerd? met één doorverbinder? In de relatief scherpe knik? dan heb je binnenkort weer problemen!
Je moet een nieuwe draad nemen in de relatief scherpe knik en dan ver weg van de relatief scherpe knik, op twee plaatsen, één doorverbinder!
Hoe heb je de draden weer gerepareerd? met één doorverbinder? In de relatief scherpe knik? dan heb je binnenkort weer problemen!
Je moet een nieuwe draad nemen in de relatief scherpe knik en dan ver weg van de relatief scherpe knik, op twee plaatsen, één doorverbinder!
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
PSA heeft relatief goedkope kabels gebruikt, iets met kopergehalte en aantal strengen wat nadelig is voor de soepelheid als het met enige regelmaat beweegt zoals bij een achterklep of deur. Van een elektronica expert de tip gekregen om meetsnoeren te gebruiken, die zijn soepel en gemaakt om vaak te bewegen, heb ik een keer met succes toegepast bij een koerier.