Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 408
Lid geworden op: 21 apr 2018 08:06
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD
Locatie: Berlaar (België)
Ik heb een C5 2.0i 16V break Exclusive gekocht voor belachelijk weinig, de auto is erg goed uitgerust met oa leer/xenon/navi/JBL enzo.
Maar met een km stand van 378000km, ondanks dat de wagen de laatste tijd is verwaarloost is het echt nog wel de moeite om wat tijd en geld in te steken en er dan nog wat jaren met te rijden.
Echter zie ik na ophalen van de wagen (op autoambulance) dat het oliepijl ver onder het minimum staat, enkel het puntje van de pijlstok raakt de olie in het carter.
Op het dashboard komt gewoon de melding "oil ok" de motor draaide erg goed.
Er lag een ongeopend liter flesje 5w30 in de wagen en dat heb ik in de motor gegoten met het gevolg de het oliepijl nu net boven het minimum staat.
Volgens het onderhoudsboekje (wat niet volledig is ingevuld) werd er 5w30 gebruikt bij de olie wissels.
De grote vraag is nu of er motor schade is door het lage oliepijl, iemand ervaring met de EW10A en zo'n laag oliepijl?
Maar met een km stand van 378000km, ondanks dat de wagen de laatste tijd is verwaarloost is het echt nog wel de moeite om wat tijd en geld in te steken en er dan nog wat jaren met te rijden.
Echter zie ik na ophalen van de wagen (op autoambulance) dat het oliepijl ver onder het minimum staat, enkel het puntje van de pijlstok raakt de olie in het carter.
Op het dashboard komt gewoon de melding "oil ok" de motor draaide erg goed.
Er lag een ongeopend liter flesje 5w30 in de wagen en dat heb ik in de motor gegoten met het gevolg de het oliepijl nu net boven het minimum staat.
Volgens het onderhoudsboekje (wat niet volledig is ingevuld) werd er 5w30 gebruikt bij de olie wissels.
De grote vraag is nu of er motor schade is door het lage oliepijl, iemand ervaring met de EW10A en zo'n laag oliepijl?
Auto's in bezit:
C5 PH2 2.0i 16V Break Athena
C5 PH2 2.0i 16V Break Exclusive
C5 ph3 2.0i 16V Tourer Exclusive
CX 2400 IE Prestige
CX 25 GTi Turbo serie1
CX 25 GTi Turbo 2
CX 22 RS break
C5 PH2 2.0i 16V Break Athena
C5 PH2 2.0i 16V Break Exclusive
C5 ph3 2.0i 16V Tourer Exclusive
CX 2400 IE Prestige
CX 25 GTi Turbo serie1
CX 25 GTi Turbo 2
CX 22 RS break
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
In deze motor mag geen 5W30 (vaak C-specificatie), dan krijg je een (hoog) olie verbruik, er hoort 5W40 in met A3/B4 specificatie.
Helaas heb ik dit geintje vaak gezien bij een EW10A motor (RFJ), spoelen en afvullen met 5W40 zal het verbruik behoorlijk inperken, echter nul zal het niet worden, mijn ervaring is dat het ergens rond de 1 op 5000km kan stabiliseren.
Wat de olie sensor betreft, ik vertrouw dat ding nooit, altijd zelf peilen.
Helaas heb ik dit geintje vaak gezien bij een EW10A motor (RFJ), spoelen en afvullen met 5W40 zal het verbruik behoorlijk inperken, echter nul zal het niet worden, mijn ervaring is dat het ergens rond de 1 op 5000km kan stabiliseren.
Wat de olie sensor betreft, ik vertrouw dat ding nooit, altijd zelf peilen.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Mijn beige C5 lust er wel wat van.
5w30 leidt tot oliestook.
Met de juiste soort erin zal het verbruik wat afnemen waarschijnlijk.
5w30 leidt tot oliestook.
Met de juiste soort erin zal het verbruik wat afnemen waarschijnlijk.
Berichten: 408
Lid geworden op: 21 apr 2018 08:06
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD
Locatie: Berlaar (België)
Over het olieverbruik van deze wagen kan ik mij niet uitspreken, ik heb geen contact gehad met de laatste eigenaar, onderhoud historie is ook erg beperkt en gaat dan voor nog over de eerste jaren (waar ik dus zag dat er erg vroeg 5w30 werd gebruikt)
Het was mij al duidelijk dat 5w40 A3/B4 de juiste olie is, ik heb namelijk al dik 2j quasi dezelfde C5, en deze verbruikt iets van 1:5000km, maar er is in deze olie onderling nog veel verschil in viscositeit uiteindelijk ook invloed op het olieverbruik kan hebben.
Wat mij vooral bezig houd is of er lagerschade zou zijn door het echt te lage oliepijl (vrijwel 1 liter onder het minimum op de pijlstok)
Bij mijn eigen C5 pijl ik altijd en vertrouw ik nooit op het dashbord maar deze wagen is gekocht op afstand zonder te zien in werkelijkheid, het was dus gewoon ophalen.
Daarom hebben we hem gewoon gestart en de melding "oil ok" verscheen en vervolgens is hij op de autoambulance gereden en bij thuiskomst heb ik pas gepeilt.
Ik ga hem nu laten warm draaien en dan de olie aflaten en kijken wat ik zie.
Het was mij al duidelijk dat 5w40 A3/B4 de juiste olie is, ik heb namelijk al dik 2j quasi dezelfde C5, en deze verbruikt iets van 1:5000km, maar er is in deze olie onderling nog veel verschil in viscositeit uiteindelijk ook invloed op het olieverbruik kan hebben.
Wat mij vooral bezig houd is of er lagerschade zou zijn door het echt te lage oliepijl (vrijwel 1 liter onder het minimum op de pijlstok)
Bij mijn eigen C5 pijl ik altijd en vertrouw ik nooit op het dashbord maar deze wagen is gekocht op afstand zonder te zien in werkelijkheid, het was dus gewoon ophalen.
Daarom hebben we hem gewoon gestart en de melding "oil ok" verscheen en vervolgens is hij op de autoambulance gereden en bij thuiskomst heb ik pas gepeilt.
Ik ga hem nu laten warm draaien en dan de olie aflaten en kijken wat ik zie.
Auto's in bezit:
C5 PH2 2.0i 16V Break Athena
C5 PH2 2.0i 16V Break Exclusive
C5 ph3 2.0i 16V Tourer Exclusive
CX 2400 IE Prestige
CX 25 GTi Turbo serie1
CX 25 GTi Turbo 2
CX 22 RS break
C5 PH2 2.0i 16V Break Athena
C5 PH2 2.0i 16V Break Exclusive
C5 ph3 2.0i 16V Tourer Exclusive
CX 2400 IE Prestige
CX 25 GTi Turbo serie1
CX 25 GTi Turbo 2
CX 22 RS break
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Die lagerschade zou ik niet zo bang voor zijn denk ik.
Meer de hydraulische klepstoters die schreeuwen om een bepaalde dikte.
Verder mag er, afhankelijk van het klimaat, ook dikkere olie in. Dat zou, in combinatie met een 85 graden thermostaat, het olieverbruik kunnen beperken.
Meer de hydraulische klepstoters die schreeuwen om een bepaalde dikte.
Verder mag er, afhankelijk van het klimaat, ook dikkere olie in. Dat zou, in combinatie met een 85 graden thermostaat, het olieverbruik kunnen beperken.
Berichten: 408
Lid geworden op: 21 apr 2018 08:06
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD
Locatie: Berlaar (België)
@c5jan, denk jij dat er nog voldoende olie in het carter was (1liter onder minimum op de pijlstok) waar door er dus geen gevaar was dat de oliedruk weg viel wegens te weinig olie?
Dat is dus mij grootse zorg niet de olie met de verkeerde viscositeit want dat gaat buiten een hoger olieverbruik weinig risico geven op motor/lager schade, tenzij dat de olie zo heet zou worden dat de olie film te dun word.
Maar aan de olie temperatuur te zien van mijn eigen C5 zie ik dat nooit gebeuren.
Dat is dus mij grootse zorg niet de olie met de verkeerde viscositeit want dat gaat buiten een hoger olieverbruik weinig risico geven op motor/lager schade, tenzij dat de olie zo heet zou worden dat de olie film te dun word.
Maar aan de olie temperatuur te zien van mijn eigen C5 zie ik dat nooit gebeuren.
Auto's in bezit:
C5 PH2 2.0i 16V Break Athena
C5 PH2 2.0i 16V Break Exclusive
C5 ph3 2.0i 16V Tourer Exclusive
CX 2400 IE Prestige
CX 25 GTi Turbo serie1
CX 25 GTi Turbo 2
CX 22 RS break
C5 PH2 2.0i 16V Break Athena
C5 PH2 2.0i 16V Break Exclusive
C5 ph3 2.0i 16V Tourer Exclusive
CX 2400 IE Prestige
CX 25 GTi Turbo serie1
CX 25 GTi Turbo 2
CX 22 RS break
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Dit zijn taaie motoren, net als de meeste PSA motoren van de afgelopen 30 jaar, lagerschade had je al lang gehoord als een tik in de motor 
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Inderdaad, als het echt mis was, had je al wel wat gehoord.
C5club Bikkel


Berichten: 399
Lid geworden op: 25 feb 2016 00:03
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart
Locatie: Roermond
Heb er twee gehad en allebeide gebruikten ze olie zelfs 1 liter op 1000 km maar de motoren gaven nooit op.
Alleen de nokkenas ratel s,morgens als ze koud waren.
Verder rest prima motoren
gr mart
Alleen de nokkenas ratel s,morgens als ze koud waren.
Verder rest prima motoren
gr mart
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Geratel van de nokkenasversteller is niet erg, zolang het maar geen (THP) motor is met een ratelende ketting, die zijn voorbehouden aan liefhebbers waar een steekje los zit 
C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
Dank u, steekje los!
Groeten, Cieterman

Groeten, Cieterman
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance
Berichten: 8151
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Mijn C5 wordt al jaren door de huisdealer ververst met 5w30 
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Graag gedaan, ik heb een 508 THP, daar begin je alleen aan als je een beetje maf bencieterman schreef:Dank u, steekje los!
@Rene, het kan goed gaan met 5W30 in een EW10A, zolang je maar niet onder het min. oliepeil komt, dan kan het een oliezuiper op 5W30 worden.

