Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 609
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Ik ben het eerder met C5Jan eens. Omdat ik die tussenbol op ongeveer dezelfde druk had als in de veerpoot op de normale rijhoogte, betekend het, dat met het uit veren alleen de hoekbollen wat doen.
Omdat het gebeurt op het moment, dat de vering plots uit veert, denk ik eerder aan Cavitatie. krijg je bij plotselinge drukverlaging.
Die bol heb ik gisteren nog getest en staat nog steeds op 100 bar.
@C5HDI110:
Ja, ik zou vroeger zeggen, "de jonge onderzoeker" maar ja, nu ik met pensioen ben gaat dat niet meer op.......
Over het algemeen, nu de auto weer op de goede hoogte staat veert hij weer heerlijk zacht en is er geen verloop meer in de demping.
Dit zijn nu de waarde's waar ik mee rij:
VOOR: op de hoeken MC50 met een druk van 60bar. Tussenbol 70 bar zonder demper.
Achter: op de hoeken C550RH met 55 bar, Tussenbollen 60 bar, zonder demper.
Wagenhoogte voor: 72CM, achter: 71CM. gemeten van de grond tot het midden van het spatscherm.
Groet,
Kees.
Omdat het gebeurt op het moment, dat de vering plots uit veert, denk ik eerder aan Cavitatie. krijg je bij plotselinge drukverlaging.
Die bol heb ik gisteren nog getest en staat nog steeds op 100 bar.
@C5HDI110:
Ja, ik zou vroeger zeggen, "de jonge onderzoeker" maar ja, nu ik met pensioen ben gaat dat niet meer op.......
Over het algemeen, nu de auto weer op de goede hoogte staat veert hij weer heerlijk zacht en is er geen verloop meer in de demping.
Dit zijn nu de waarde's waar ik mee rij:
VOOR: op de hoeken MC50 met een druk van 60bar. Tussenbol 70 bar zonder demper.
Achter: op de hoeken C550RH met 55 bar, Tussenbollen 60 bar, zonder demper.
Wagenhoogte voor: 72CM, achter: 71CM. gemeten van de grond tot het midden van het spatscherm.
Groet,
Kees.
Berichten: 3076
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Die eerste alinea klinkt als een heel plausibele verklaring!!
Je verandert de ballans tussen alle bollen dus ik verwacht dat dit inderdaad aan de orde is
Je verandert de ballans tussen alle bollen dus ik verwacht dat dit inderdaad aan de orde is
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Ik dacht dat die middenbol voor erg lastig te vervangen is, of valt dat toch mee?
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 609
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@CCINQ:
Bij een v6, zowel diesel, als benzine zit die tussenbol aan de rechter voorzijde.
Je kunt daar makkelijk bij.
Bij andere modellen zit hij achter het linker voorwiel, dat is iets meer werk.
Je moet dan de linker aandrijfas verwijderen, maar ook dit is goed te doen.
Ik heb hier op het forum een verslag daarvan gedaan, toen ik een C5 2.0 had.
Groet,
Kees.
Bij een v6, zowel diesel, als benzine zit die tussenbol aan de rechter voorzijde.
Je kunt daar makkelijk bij.
Bij andere modellen zit hij achter het linker voorwiel, dat is iets meer werk.
Je moet dan de linker aandrijfas verwijderen, maar ook dit is goed te doen.
Ik heb hier op het forum een verslag daarvan gedaan, toen ik een C5 2.0 had.
Groet,
Kees.
C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Juist, maar wat noem jij makkelijk? Ik ben iemand die nogal makkelijk dingen sloopt 
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 609
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@CCINQ:
Met slopen maak je het vaak niet veel beter........
Hel valt echt wel mee, rechter voorwiel moet eraf, dan de modderkuip aan de voorzijde losmaken en weg kantelen, dan kun je er zo bij.
Gezien jouw KM. stand kan het geen kwaad om je bollen eens te laten testen.
Je merkt pas hoe ze zijn terug gelopen, als je ze vervangen hebt.
Er staat hier op het forum van diverse leden een berichtje hoe ze het ervaren.
Tot slot, nog even een foto hoe het er bij jouw uit ziet.
Groet.
Kees.
P.S. NIET vergeten, EERST drukloos maken!!!!
Met slopen maak je het vaak niet veel beter........
Hel valt echt wel mee, rechter voorwiel moet eraf, dan de modderkuip aan de voorzijde losmaken en weg kantelen, dan kun je er zo bij.
Gezien jouw KM. stand kan het geen kwaad om je bollen eens te laten testen.
Je merkt pas hoe ze zijn terug gelopen, als je ze vervangen hebt.
Er staat hier op het forum van diverse leden een berichtje hoe ze het ervaren.
Tot slot, nog even een foto hoe het er bij jouw uit ziet.
Groet.
Kees.
P.S. NIET vergeten, EERST drukloos maken!!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
Auto: C5 tourer exclusive v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 415.000
Kleur: Blauw/grijs
Hoi Kees05,
Ik ben zelf ook bezig om de bollen te testen van mijn v6, hoeveel mag de initiaal druk gezakt zijn? Bij de DS is het altijd +5 -10 Bar, gaat dit voor de bollen van de C5 x7 ook op?
En is er en andere manier dan fysiek testen of de stugheidsregelaar achter werkt?
Alvast dank!
Ik ben zelf ook bezig om de bollen te testen van mijn v6, hoeveel mag de initiaal druk gezakt zijn? Bij de DS is het altijd +5 -10 Bar, gaat dit voor de bollen van de C5 x7 ook op?
En is er en andere manier dan fysiek testen of de stugheidsregelaar achter werkt?
Alvast dank!
Berichten: 609
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@JMTV:
Toevallig hebben we gisteren (maandag) samen met een ander forum lid met de diagbox realtime gekeken, onder welke omstandigheden de
Soft/stug situatie omschakelt.
Het bleek, dat dit eigenlijk al snel gebeurt.
Binnenkort gaan we testen, wat de auto doet, als we de connector v.d. stugregelaar loskoppelen, hij zal wel een storing geven, maar zal dan in de soft mode blijven.
Gezien de km. stand van jouw auto hoef je eigenlijk niet te twijfelen, of de bollen te ver zijn terug gelopen.
Er zijn hier diverse berichten te vinden van leden die heel tevreden zijn over hun auto, nadat de bollen vervangen zijn.
Wat ik wel eerder heb aangegeven, doe ze alle 7, want dan is het effect maximaal.
Groet,
Kees.
Toevallig hebben we gisteren (maandag) samen met een ander forum lid met de diagbox realtime gekeken, onder welke omstandigheden de
Soft/stug situatie omschakelt.
Het bleek, dat dit eigenlijk al snel gebeurt.
Binnenkort gaan we testen, wat de auto doet, als we de connector v.d. stugregelaar loskoppelen, hij zal wel een storing geven, maar zal dan in de soft mode blijven.
Gezien de km. stand van jouw auto hoef je eigenlijk niet te twijfelen, of de bollen te ver zijn terug gelopen.
Er zijn hier diverse berichten te vinden van leden die heel tevreden zijn over hun auto, nadat de bollen vervangen zijn.
Wat ik wel eerder heb aangegeven, doe ze alle 7, want dan is het effect maximaal.
Groet,
Kees.
C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
Auto: C5 tourer exclusive v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 415.000
Kleur: Blauw/grijs
Hoi Kees,
Idd daar twijfel ik daar ook niet aan. Omdat in de de hoekbollen schokbrekers zitten, wil ik deze in ieder geval vervangen. Deze slijten immers en bij mijn auto zal daar het beste echt vanaf zijn..
Ik heb een stugheidsregelaar achter op de kop getikt voor weinig en de bollen daarvan getest, vandaar dat ik een idee van de initiaaldruk wilde hebben. De ene is 48 bar, van de 52, dat lijkt me best ok, de andere is nog 41, dat lijkt mij al tegen het minimum aan te lopen. Deze regelaar ziet er nog heel goed uit en de auto had 150.000km op de klok, maar je kan er niet natuurlijk niet inkijken, dus ik was benieuwd of ie te testen is gedemonteerd van de wagen.
Al bij al was het leuk prullen, en een beetje ervaring krijgen hoe je de bollen redelijk netjes gedemonteerd krijgt.
To be continued.
Idd daar twijfel ik daar ook niet aan. Omdat in de de hoekbollen schokbrekers zitten, wil ik deze in ieder geval vervangen. Deze slijten immers en bij mijn auto zal daar het beste echt vanaf zijn..
Ik heb een stugheidsregelaar achter op de kop getikt voor weinig en de bollen daarvan getest, vandaar dat ik een idee van de initiaaldruk wilde hebben. De ene is 48 bar, van de 52, dat lijkt me best ok, de andere is nog 41, dat lijkt mij al tegen het minimum aan te lopen. Deze regelaar ziet er nog heel goed uit en de auto had 150.000km op de klok, maar je kan er niet natuurlijk niet inkijken, dus ik was benieuwd of ie te testen is gedemonteerd van de wagen.
Al bij al was het leuk prullen, en een beetje ervaring krijgen hoe je de bollen redelijk netjes gedemonteerd krijgt.
To be continued.
Berichten: 609
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@JMTV:
Ik ben het met je eens over deze 2 bollen.
Het testen van dit hydroblok, zou ik zo niet weten, alleen het doormeten v.d. spoel, maar nog niet eerder gehoord, dat deze defect is geraakt.
Ik heb er wel eens over gedacht om deze ook voor te plaatsen, dan heb je meteen 100% meer volume.
Groet,
Kees.
Ik ben het met je eens over deze 2 bollen.
Het testen van dit hydroblok, zou ik zo niet weten, alleen het doormeten v.d. spoel, maar nog niet eerder gehoord, dat deze defect is geraakt.
Ik heb er wel eens over gedacht om deze ook voor te plaatsen, dan heb je meteen 100% meer volume.
Groet,
Kees.

