V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 580
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Distributie Wissel

Bericht door kees05 »

Beste forummers.

Mijn voertuig moet over niet al te lange tijd een distributie wissel ondergaan.
Het gaat om een C5X7 met de 3.0/24 ES9A motor.
Is hier een mede forummer, die hier ervaring mee heeft, of andere info.
Het is geen eenvoudige klus dacht ik zo.

Groet,
Kees.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
V.I.P.
V.I.P.
Re: DISTRIBUTIE WISSEL

Bericht door Frans 99 »

Bij mijn 2.7 HDI koste het 1000€ afgesproken prijs. (7 jaar terug)
Jouw 3.0 zal niet goedkoper zijn.
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 580
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: DISTRIBUTIE WISSEL

Bericht door kees05 »

@Frans:
Motorhuis Haarlem, voorheen Hoogeveen, prijs opgave: 1400 Euro.
Schrijft daar doodleuk nog 80 Euro bij voor koel vloeistof en boutjes....

Maar eigenlijk zoek ik info om het zelf te doen.
Groet,
Kees.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
V.I.P.
V.I.P.
Re: DISTRIBUTIE WISSEL

Bericht door Frans 99 »

Er is vast wel iemand die je aan de beschrijving kan helpen.
Dat lijkt echter veel eenvoudiger dan dat het is, omdat je er heel lastig bij de boutjes komt.
Verder is het zoals elke motor.
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: DISTRIBUTIE WISSEL

Bericht door WilC5 »

Dat zijn toch ronduit schofterige prijzen?

Met de juiste beschrijving, geduld en wat handigheid zal dat best zelf te doen zijn. Bij mijn ph1 2.0hdi viel het ieg reuze mee.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8121
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: DISTRIBUTIE WISSEL

Bericht door Rene »

WilC5 schreef: Bij mijn ph1 2.0hdi viel het ieg reuze mee.
Ja, maar dat is geen zescilinder. :wink:
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: DISTRIBUTIE WISSEL

Bericht door WilC5 »

Weet ik wel, maar zoveel verschil zal er toch niet zijn?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 580
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: DISTRIBUTIE WISSEL

Bericht door kees05 »

Het probleem van de V6 is ruimte aan de rechterzijde van het blok.
Op YouTube zijn er wel filmpjes, maar die zijn gemengd met opnames van de motor in en uit de auto.
Volgens mij moet de voorzijde van de auto eraf, omdat de stuurbekrachtigingspomp, dynamo en airco compressor er allemaal afmoeten.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Re: Distributie Wissel

Bericht door C5HDI110 »

Dit klusje heb ik bij een XM/Xantia vaker gedaan, ze hebben nagedacht bij PSA over de krappe ruimte, het is prima te doen. Dit is echter geen klusje voor de beginner of gemiddeld ervaren sleutelaar, het is niet te vergelijken met de riemen voor een 4 cilinder, prijs van de dealer is daar ook naar. Naast het speciaal gereedschap heb je meer nodig dan een standaard gereedschap koffer, wat je vooral nodig heb is ervaring met riemen en dan met name als het tegen zit. Filmpjes op YouTube zijn wel erg makkelijk, ze laten niet zien wat te doen als het tegen zit.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Re: Distributie Wissel

Bericht door WilC5 »

Oei, zo te lezen mag ik blij zijn dat ik geen 6-cilinder heb.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Re: Distributie Wissel

Bericht door C5HDI110 »

De kosten voor het onderhoud en complexiteit zijn inderdaad punten om in de gaten te houden als je een V6 wil aanschaffen en niet blind varen op, "het rijd zo lekker".

@Kees05, ik heb ergens een handleiding in het Frans, geschreven door iemand die het klusje bij zijn 406 heeft gedaan, deze handleiding is voor mij altijd een prima aanvulling geweest voor de klus bij een XM/Xantia. Kan ik je met alle plezier toesturen, maar nog steeds met de opmerking dat je een feeling moet hebben om een d-riem te kunnen monteren, vooral als het tegen zit dat de riem er niet op wil. In tegenstelling tot een 16V, waar je 2 nokkenassen mogelijk moet stellen, heb je er nu 4 en is het niet mogelijk stellen, maar moet je stellen om de riem er goed op te leggen en de timing goed te krijgen.
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Distributie Wissel

Bericht door H_H »

Je hebt ook nog een motorlift nodig want zonder de motor er haf uit te bouwen is het echt heel lastig. Ik heb het altijd laten doen met mijn V6’jes! Niet leuk voor je portemonnee maar wel voor je rug en je stressniveau ;)
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
V.I.P.
V.I.P.
Re: Distributie Wissel

Bericht door Frans 99 »

Ik kan me niet voorstellen, dat in welke garage dan ook de motor gedeeltelijk wordt uit gebouwd!
Tenzij op verzoek.
Maar hij wil het zelf doen. DUS is hij nu aan het kijken wat er voor nodig is. Wat het kost. En of het interessant is om het zelf te doen.
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 580
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Distributie Wissel

Bericht door kees05 »

@C5HDI110:
Via PB m'n E-mail adres gestuurd b.v.d..

@H-H:
Die motor lift is geen probleem, wat ik al zei is het waarschijnlijk zo, je anders die stuurpomp, dynamo en aircopomp niet los krijgt, daarom denk ik ook, dat de voorzijde van de auto eraf moet.
Ik heb wel eens gezien, dat bij een XM de motor voor de helft boven de auto uitstak....

@ Frans99:
Ik wil inderdaad het liefste zelf uitvoeren, vandaar m'n oproepje hier.
Helaas heb ik nog geen reactie van iemand, die het bij dit type C5 en met deze motor heeft uitgevoerd.

Groet,
Kees.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
V.I.P.
V.I.P.
Re: Distributie Wissel

Bericht door Frans 99 »

Veel van deze auto's zijn er niet, dus verwacht ik geen reactie.
Dat zal bij jouw anders liggen, maar ik heb een hefbrug en 3 K10 tjes tot mijn beschikking.
Dus 1 een dag of 1/2/3 weken maakt voor mij niets uit.(en droog)
Ik weet waar die riem zit, Dus ga ik graven (tijd genoeg en met ergernis ) tot ik m visueel heb.
Vergeet de nokkenas/ krukas blokkeer set niet!
Ook om de motor 15 cm te liften, moet er heel heel veel los.
Mijn dealer deed het in 1 dag (8x+- 100€(nu)
Grüß
Probeer eens een hobby garage! die hebben alle materialen en kunnen je ook bijstaan met kleine (lees groot) problemen.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
Plaats reactie