Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Newbie


Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2023 17:27
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 266000
Kleur: Lichtblauw
Goedemorgen,
Ik heb een C5 break van 2002 gekocht. 1.8 16v (6fz) benzine.
De motor loopt een beetje onregelmatig stationair. Bij gasgeven gaat het wel vloeiend.
Ik dacht even nieuwe olie en bougietjes en het zal wel over zijn. Maar helaas.
Ik heb een compressietest gedaan.
Uitslag: cil1=18,4b / cil2 7,9b / cil3 17,7b / cil4 16,8b
Met wat olie in cil2 geen verschil.
De hydr. kleplifters draaien soepel rond en klepspeling lijkt goed.
Ik heb ook nog een flesje toralin toegevoegd aan de olie, maar het wordt na 100 km nog niet beter.
Ik heb het idee dat er een klep beschadigd is of iets verbrand. Denken jullie dat ook?
Ik heb de auto gekocht voor de vakantie naar Italië. Eind september komt mijn nieuwe leaseauto en gaat deze weer weg.
Raden jullie aan om de kop te vervangen of hebben jullie nog andere ideeën?
Of zou dit nog wel een tijd goed gaan.
Ik zag een gebruikte gevlakte kop voor €200 en pakking set + bouten is ook zoiets.
Gr. Guido
Ik heb een C5 break van 2002 gekocht. 1.8 16v (6fz) benzine.
De motor loopt een beetje onregelmatig stationair. Bij gasgeven gaat het wel vloeiend.
Ik dacht even nieuwe olie en bougietjes en het zal wel over zijn. Maar helaas.
Ik heb een compressietest gedaan.
Uitslag: cil1=18,4b / cil2 7,9b / cil3 17,7b / cil4 16,8b
Met wat olie in cil2 geen verschil.
De hydr. kleplifters draaien soepel rond en klepspeling lijkt goed.
Ik heb ook nog een flesje toralin toegevoegd aan de olie, maar het wordt na 100 km nog niet beter.
Ik heb het idee dat er een klep beschadigd is of iets verbrand. Denken jullie dat ook?
Ik heb de auto gekocht voor de vakantie naar Italië. Eind september komt mijn nieuwe leaseauto en gaat deze weer weg.
Raden jullie aan om de kop te vervangen of hebben jullie nog andere ideeën?
Of zou dit nog wel een tijd goed gaan.
Ik zag een gebruikte gevlakte kop voor €200 en pakking set + bouten is ook zoiets.
Gr. Guido
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Pas als je een lektest weet je of het via je klep of via je zuigerveren ontsnapt; daarvoor is jouw gok net zo goed als die van ons via het internet
Klep klinkt waarschijnlijk als olie niet echt verschil geeft maar hij is ook zodanig laag dat jeje kan afvragen of een beetje olie überhaupt nog verschil gaat maken bij zuigerveren in dergelijke staat.
Klep klinkt waarschijnlijk als olie niet echt verschil geeft maar hij is ook zodanig laag dat jeje kan afvragen of een beetje olie überhaupt nog verschil gaat maken bij zuigerveren in dergelijke staat.
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Newbie


Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2023 17:27
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 266000
Kleur: Lichtblauw
Ondertussen een gereviseerde kop erop geschroefd. Alles zit weer netjes in elkaar en compressie op alle cilinders rond de 17 à 17,5 bar.
Er bleek inderdaad een nipje uit een uitlaatklep gebrand te zijn.
Nu wil ik de auto starten. De motor draait rond, maar slaat niet aan. Ik zie geen foutmelding in het display.
Ik heb de accu er 2 dagen af gehad.
Het lijkt op iets elektrisch. Er komt wel brandstofdruk op de leiding.
Ik had met een goedkope obd2 scanner twee foutmeldingen die ik kon wegdrukken. Ik kon alleen niet zien wat voor storingen. Maar deze kwamen niet terug.
Iemand nog ideeën hoe ik hem weer kan aankrijgen?
Misschien iets inleren?
Er bleek inderdaad een nipje uit een uitlaatklep gebrand te zijn.
Nu wil ik de auto starten. De motor draait rond, maar slaat niet aan. Ik zie geen foutmelding in het display.
Ik heb de accu er 2 dagen af gehad.
Het lijkt op iets elektrisch. Er komt wel brandstofdruk op de leiding.
Ik had met een goedkope obd2 scanner twee foutmeldingen die ik kon wegdrukken. Ik kon alleen niet zien wat voor storingen. Maar deze kwamen niet terug.
Iemand nog ideeën hoe ik hem weer kan aankrijgen?
Misschien iets inleren?
C5club Newbie


Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2023 17:27
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 266000
Kleur: Lichtblauw
Iets te vroeg gereageerd.
Ik dacht dat er een loos stekkertje was, maar bleek waarschijnlijk van de krukassensor. Deze aangesloten en hij starte weer.
Nu weer een nieuw issue. Hij loopt steeds 1200 naar 1700 om en om. Moet ik het gasklephuis of stationair toerental nog inleren ofzoiets?
Ik dacht dat er een loos stekkertje was, maar bleek waarschijnlijk van de krukassensor. Deze aangesloten en hij starte weer.
Nu weer een nieuw issue. Hij loopt steeds 1200 naar 1700 om en om. Moet ik het gasklephuis of stationair toerental nog inleren ofzoiets?
C5club Newbie


Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mei 2023 17:27
Auto: C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
kilometerstand: 266000
Kleur: Lichtblauw
Sorry, weer iets te vroeg gereageerd. Stekker van de stappenmotor zat er ook niet op. Nu loopt hij weer perfect.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Mooi he, zo'n regeling die gewoon doorgaat met redden wat er te redden valt?
Fijn dat het weer werkt, veel rijplezier!
Fijn dat het weer werkt, veel rijplezier!
