Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
zie mijn post over de pomp , het kan ook in de electronica zitten , daarom is uitlezen met de lexia.

C5club Fan


Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:42
Auto: C5 Berline 2.0 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 200000
Kleur: Zilver grijs metalic
Uitgelezen met lexia en geen storingen aangetroffen.
Weer even voor de zekerheid het ontluchtings programma gedraaid maar zonder resultaat. Lds mooi op het juiste nivo. Hoogte regeling werkt prima. Bollen van links naar recht verwisseld, andere ( nieuwe) veerbollen geplaats maar niets helpt. Rechts voor blijft Kei en kei hard wat ik ook probeer.
Als het de pomp of electronica zou zijn dan moet dat probleem toch ook links voor waarneembaar zijn. Er komt maar aan leiding uit de pomp die via een tussenstuk verdeeld word over links en rechts voor en links voor veert prima.
Zou de veercilinder op de rechter veerpoot defect kunnen zijn? Of komt dat nooit voor ? Of zou er lds de veerpoot ingelopen kunnen zijn door een inwendige lekkage van de veercilinder ?? Weet uberaupt niet of dat kan...?? of hoe de veerpoot opzich werkt van een hydractive systeem ??
Kortom een raadsel. Wel is het zo dat er geruime tijd een luide knak rechts voor hoorbaar en voelbaar was als ik een drempel afreed.... miss dat dit ergens verbrand mee houd. Ik weet het ff niet meer...
Weer even voor de zekerheid het ontluchtings programma gedraaid maar zonder resultaat. Lds mooi op het juiste nivo. Hoogte regeling werkt prima. Bollen van links naar recht verwisseld, andere ( nieuwe) veerbollen geplaats maar niets helpt. Rechts voor blijft Kei en kei hard wat ik ook probeer.
Als het de pomp of electronica zou zijn dan moet dat probleem toch ook links voor waarneembaar zijn. Er komt maar aan leiding uit de pomp die via een tussenstuk verdeeld word over links en rechts voor en links voor veert prima.
Zou de veercilinder op de rechter veerpoot defect kunnen zijn? Of komt dat nooit voor ? Of zou er lds de veerpoot ingelopen kunnen zijn door een inwendige lekkage van de veercilinder ?? Weet uberaupt niet of dat kan...?? of hoe de veerpoot opzich werkt van een hydractive systeem ??
Kortom een raadsel. Wel is het zo dat er geruime tijd een luide knak rechts voor hoorbaar en voelbaar was als ik een drempel afreed.... miss dat dit ergens verbrand mee houd. Ik weet het ff niet meer...

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Vreemd verschijnsel, inderdaad.
De veerpoot verzorgt alleen de hoogte, en dat gaat goed.
Dat de vering niet werkt kan ik niet verklaren. Dat komt uit de veerbol, en die werkt verder wél goed.
Geknak, er kan speling zitten op de deaagarm, van alles. Ik zie nog geen relatie met de veerpoot.
Deze loopt niet stroef, voor zover te controleren?
De veerpoot verzorgt alleen de hoogte, en dat gaat goed.
Dat de vering niet werkt kan ik niet verklaren. Dat komt uit de veerbol, en die werkt verder wél goed.
Geknak, er kan speling zitten op de deaagarm, van alles. Ik zie nog geen relatie met de veerpoot.
Deze loopt niet stroef, voor zover te controleren?
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Klinkt alsof dit uit de regelkleppen onder de pomp komt, blok hydrauliek heet dat ding volgens mij?




Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Snap er niks van...dat zit toch allemaal achter de bol.
Als de veerboot inveert komt dat doordat het membraan in de bol meegeeft.
Geen beweging geen stikstof in de bol.
Snap echt niet hoe een klep of pomp achter de bol hiervoor kan zorgen.
Maar ja, het blijven eigenzinnige dames
Als de veerboot inveert komt dat doordat het membraan in de bol meegeeft.
Geen beweging geen stikstof in de bol.
Snap echt niet hoe een klep of pomp achter de bol hiervoor kan zorgen.
Maar ja, het blijven eigenzinnige dames

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Tenzij ongemerkt de veerpoot echt vast zit, en nog wel meebeweegt als de andere veerpoot stijgt of daalt.
Zoiets lijkt me eigenlijk één van de weinige opties. Veerbol of veerpoot, meer speelt er eigenlijk niet mee.
Zoiets lijkt me eigenlijk één van de weinige opties. Veerbol of veerpoot, meer speelt er eigenlijk niet mee.
Berichten: 581
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@sander1972:
Ik weet het niet zeker, maar is het niet zo, dat dit type veerpoot een retour aan de buitenzijde heeft?
Misschien, dat daar het probleem zit, dat je veerpoot inwendig lek is en de druk via de retour meteen weglekt.
Groet,
Kees.
Ik weet het niet zeker, maar is het niet zo, dat dit type veerpoot een retour aan de buitenzijde heeft?
Misschien, dat daar het probleem zit, dat je veerpoot inwendig lek is en de druk via de retour meteen weglekt.
Groet,
Kees.

C5club Fan


Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:42
Auto: C5 Berline 2.0 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 200000
Kleur: Zilver grijs metalic
@kees05
Er zit idd eek retourleiding op beide veerpoten
Deze heb ik wel nagekeken en zijn helamaal in orde en zitten goed vast. Ik heb trouwens ook geen idee hoe dit retour systeem werkt. Miss dat iemand hier daar wat meer over kan vertellen.
Groetjes
Sander.
Er zit idd eek retourleiding op beide veerpoten
Deze heb ik wel nagekeken en zijn helamaal in orde en zitten goed vast. Ik heb trouwens ook geen idee hoe dit retour systeem werkt. Miss dat iemand hier daar wat meer over kan vertellen.
Groetjes
Sander.
Berichten: 581
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Sander, die retour moet je losmaken, dan weet je, of de LDS daar weglekt .
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Hebben jullie het over een retourleiding of een lekleiding?
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.

C5club Fan


Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:42
Auto: C5 Berline 2.0 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 200000
Kleur: Zilver grijs metalic
Beste mensen.
Bedankt voor alle tips en ideeën. Ik heb gisteren een nieuwe auto gekocht en de C5 staat op marktplaats. De reden hiervoor is dat ik er de laatste 6 maanden naar mijn idee te veel kosten aan gehad heb en dat is hij gezien zijn leeftijd van bijna 20 jaar niet meer waard. Ik ben wel in de PSA groep gebleven en ga peugeot rijden.
Dus mocht iemand interesse hebben in een C5 uit 2005 met een veerprobleem rechts voor dan hoor ik het graag. Er zit overigens een jaar apk op en voor de rest is het een prima auto.
Groetjes
Sander.
Bedankt voor alle tips en ideeën. Ik heb gisteren een nieuwe auto gekocht en de C5 staat op marktplaats. De reden hiervoor is dat ik er de laatste 6 maanden naar mijn idee te veel kosten aan gehad heb en dat is hij gezien zijn leeftijd van bijna 20 jaar niet meer waard. Ik ben wel in de PSA groep gebleven en ga peugeot rijden.
Dus mocht iemand interesse hebben in een C5 uit 2005 met een veerprobleem rechts voor dan hoor ik het graag. Er zit overigens een jaar apk op en voor de rest is het een prima auto.
Groetjes
Sander.

C5club Newbie


Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2023 23:07
Auto: C5 break 2.0i-16v RFJ Caractère
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243000
Kleur: Gris fer
Locatie: Zuidlaren
Ik had vandaag een veerstoring, zo op dit topic gekomen.
Nog even voor de theorie: hoe is de verbinding tussen veerbol en veercilinder? Zit daar nog een terugslagklep oid tussen? De beschreven storing kan natuurlijk worden veroorzaakt als er in het kanaal tussen veercilinder en veerbol een verstopping zit. Dat zou ook verklaren waarom vetbollen wisselen links-rechts een gelijke klacht (en dus wel veerwerking aan de andere kant) geeft.
Groet,
Emiel
Nog even voor de theorie: hoe is de verbinding tussen veerbol en veercilinder? Zit daar nog een terugslagklep oid tussen? De beschreven storing kan natuurlijk worden veroorzaakt als er in het kanaal tussen veercilinder en veerbol een verstopping zit. Dat zou ook verklaren waarom vetbollen wisselen links-rechts een gelijke klacht (en dus wel veerwerking aan de andere kant) geeft.
Groet,
Emiel

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dat verstopt niet zomaar.
Een vastzittende klep in het hydraulische blok mss, zoals eerder verondersteld?
Hoor je de pomp geregeld lopen of aanslaan?
Een vastzittende klep in het hydraulische blok mss, zoals eerder verondersteld?
Hoor je de pomp geregeld lopen of aanslaan?
Berichten: 581
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Het geeft misschien wat meer duidelijkheid, wat voor storing?
Tussen de veerbol en de veerpoot zit niet een extra klep, behalve natuurlijk, de demper die in de veerbol zelf zit.
Groet,
Kees.
Tussen de veerbol en de veerpoot zit niet een extra klep, behalve natuurlijk, de demper die in de veerbol zelf zit.
Groet,
Kees.

C5club Newbie


Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2023 23:07
Auto: C5 break 2.0i-16v RFJ Caractère
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243000
Kleur: Gris fer
Locatie: Zuidlaren
Mijn storing was anders: van onze de phase II was de achtervering volledig ingezakt (ik vermoed een lekkend terugslagklepje in het ventielblok), maar hij pompte hem niet meer zelf omhoog bij het slot ontgrendelen, starten of handmatig omhoog aansturen - wat ik wel had verwacht overigens -, waarschijnlijk omdat de sensorwaarde van de wagenhoogte achter buiten het normale regelbereik viel - de achteras was te diep ingezakt. Ik heb dit opgelost door de achterkant op te krikken en met blokken te ondervullen, zodat de as ging hangen en zo in z’n normale regelbereik kwam; toen pakte de aansturing van de hydraulische vering hem weer op.
Mijn vraag was enkel om nog wat extra informatie te vergaren met betrekking tot dit topic, gevoelsmatig mist er een bevredigend slot
Van de demper in de veerbol was ik op de hoogte, maar als die verstopt zou zitten, zou het probleem mee moeten verhuizen met de veerbollenwissel links-rechts en dat gebeurde schijnbaar niet.
Meeste kans geef ik het probleem van dit topic (hoewel dus niet meer relevant, de auto is verkocht) de veercilinder zelf
Mijn vraag was enkel om nog wat extra informatie te vergaren met betrekking tot dit topic, gevoelsmatig mist er een bevredigend slot

Van de demper in de veerbol was ik op de hoogte, maar als die verstopt zou zitten, zou het probleem mee moeten verhuizen met de veerbollenwissel links-rechts en dat gebeurde schijnbaar niet.
Meeste kans geef ik het probleem van dit topic (hoewel dus niet meer relevant, de auto is verkocht) de veercilinder zelf