C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mar 2021 16:44
Auto: C5 II Tourer 2.0 16V 140pk +Diagbox V9.68
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 0163
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Grijs
Locatie: Melick
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Storingscode p2231

Bericht door C5Limburg »

Beste forumleden,

Ik heb vandaag voor de tweede keer een probleem gehad met mijn C5.
Toen ik de auto net had was mijn vriendin weg met de auto en toen ze naar huis wilde starte die niet.
De anwb heeft toen iets gereset denk ik en toen starte die weer zodat ze naar huis kon rijden.
Bij aankomst thuis heb ik toen ik thuis was de auto uitgelezen en er stond toen een foutcode p2231 in.
Na deze gereset te hebben geen problemen meer gehad tot vandaag.
De auto wilde niet meer starten pas na een aantal keren lukte het haar.
Vanavond heb ik hem weer uitgelezen en wederom stond daar de p2231 foutcode.
Nu blijkt dat een kortsluiting te zijn van de voorste lambdasonde met een verwarmingsignaal.
Kan natuurlijk de lambdasonde zelf zijn of de bekabeling/kabelboom.
Misschien iemand die hier ervaring mee heeft of een tip wat de oorzaak kan zijn, misschien wel een bekend probleem?
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2011 16:16
Auto: C4 PT130 Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2024
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 15000
Kleur: EVHD
Locatie: Alkmaar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Re: Storingscode p2231

Bericht door d-super »

Lambda sonde is defect,gewoon vervangen.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mar 2021 16:44
Auto: C5 II Tourer 2.0 16V 140pk +Diagbox V9.68
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 0163
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Grijs
Locatie: Melick
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Vandaag uit voorzorg maar beide lambdasondes vervangen, voor en achter de katalysator.
Na montage gestart en alles lijkt in orde.
Na uitlezen Diagnose software en reset is de P2231 melding weer weg.
Echter:
Ik blijf nu twee nieuwe foutcodes overhouden.

De eerste is F40A, denk de olieniveau sensor defect, deze melding had ik ook al gelezen bij mijn eerste uitlezing van deze auto en bleef toen weg. Maar ja nu gerommeld onder de motorkap dus zou toch defect kunnen zijn.

De tweede melding is P15A8, iets met een niet kloppende druk?
Hiervan zou ik graag willen weten hoe dit op te lossen en wat de oorzaak is.
Bij het vervangen van de onderste lambdasonde zag ik wel dat deze anders van vorm was als de reeds aanwezige, de draadjes en kleuren van de draadjes kwamen wel overeen.
Wat zou de oorzaak en oplossing kunnen zijn van deze melding?
Iemand een idee?
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 mar 2021 16:44
Auto: C5 II Tourer 2.0 16V 140pk +Diagbox V9.68
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 0163
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Grijs
Locatie: Melick
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Of is dit een samenhangende melding,
De oliedruksensor is dus niet in orde dat is dan de F40a melding.
En de gemeten druk wijkt hierdoor af en is de p15a8?

Of is de F40a de motorpeil sensor en de p15a8 de druksensor?
Plaats reactie