Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Die-Hard


Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
Ik begin maar een nieuw onderwerp, om het overzichtelijk te houden. Nav dit probleem, een afgebroken tap bij het vervangen vd de pakking van een verstuiver hetwelk op geen andere manier opgelost bleek te kunnen worden zie ik me genoodzaakt de kop te vervangen.
Ik ben hier mee begonnen en kom nu mijn eerste probleem tegen. Hoe kom ik bij de bouten waar het uitlaatspruitstuk mee vast zit aan de kop?
In de handleiding (dank aan JW hiervoor) wordt aangegeven dat de turbocompressor uitgebouwd dient te worden. Om dit te kunnen doen dient het subframe uitgebouwd te worden. Is dit nodig? Ik bedoel dat subframe, niet het verwijderen van de turbo, begrijp dat dát in elk geval dient te gebeuren.
In de vraagbaak wordt weer gemeld dat de EGR-klep uitgebouwd dient te worden, echter in de handleiding van JW hier geen woord over.
De kop die ik ga kopen heeft de EGR klep en de warmtewisselaar nog zitten. Vandaar een 2de vraag, kan ik die dingen laten zitten op de uit te bouwen kop?
De kop die ik op het oog heb, vooraanzicht en achteraanzicht.
Ben ook een beetje huiverig voor het distributieriem gedeelte. Heb op amazon al het blokkeergereedschapje gevonden voor het vliegwiel, voor 12 eurokan ik dat thuisbezorgd krijgen. Ik begrijp dat dit een onmisbaar hulpmiddel is, hoewel ik ook een video heb gevonden op youtube waarbij ipv dit dingetje de handrem vast, in de 5de versnelling zetten en een hulp het rempedaal stevig laten intrappen ook goed werkte.
Als iemand nog spontaan goede raad denkt te kunnen geven, volgaarne.
Ik ben hier mee begonnen en kom nu mijn eerste probleem tegen. Hoe kom ik bij de bouten waar het uitlaatspruitstuk mee vast zit aan de kop?
In de handleiding (dank aan JW hiervoor) wordt aangegeven dat de turbocompressor uitgebouwd dient te worden. Om dit te kunnen doen dient het subframe uitgebouwd te worden. Is dit nodig? Ik bedoel dat subframe, niet het verwijderen van de turbo, begrijp dat dát in elk geval dient te gebeuren.
In de vraagbaak wordt weer gemeld dat de EGR-klep uitgebouwd dient te worden, echter in de handleiding van JW hier geen woord over.
De kop die ik ga kopen heeft de EGR klep en de warmtewisselaar nog zitten. Vandaar een 2de vraag, kan ik die dingen laten zitten op de uit te bouwen kop?
De kop die ik op het oog heb, vooraanzicht en achteraanzicht.
Ben ook een beetje huiverig voor het distributieriem gedeelte. Heb op amazon al het blokkeergereedschapje gevonden voor het vliegwiel, voor 12 eurokan ik dat thuisbezorgd krijgen. Ik begrijp dat dit een onmisbaar hulpmiddel is, hoewel ik ook een video heb gevonden op youtube waarbij ipv dit dingetje de handrem vast, in de 5de versnelling zetten en een hulp het rempedaal stevig laten intrappen ook goed werkte.
Als iemand nog spontaan goede raad denkt te kunnen geven, volgaarne.
Berichten: 4957
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Er gaat opeens een lampje branden bij mij dat een kop lichten bij deze motor geen makkelijk klusje is, de ditributie is het makkelijkste.
De 90PK (zonder intercooler) uitvoering van deze motor zat in mijn Xantia, heb ooit zitten kijken naar de achterkant omdat ik de oliepeil sensor wilde vervangen, dat heb ik maar niet gedaan. Daarvoor moesten de spruitstukken eraf, om dat te doen moet eerst de turbo eruit, om de turbo eruit te halen, moet eerst de aandrijfas eruit. En dit was een 90PK HDI zonder intercooler, een maatje van mij met een 110PK HDI met intercooler in zijn Xantia heeft 2x de kop gelicht, is best een pittige klus begreep ik.
Ik kan mij voorstellen dat dit bij een C5 er ook allemaal uit moet en daarvoor het subframe weg moet, gelukkig is het subframe "simpeler" dan bij een Xantia, maar het zit wel in de weg. Als de kop met turbo en al eruit kan, dan is het al een stuk simpeler, maar dat zal wel niet, een goede geestelijke voorbereiding zal nodig zijn.
Wat de info uit Citdocs betreft, ik noem ze ook wel shitdocs, staar je daar niet blind op, komt met regelmaat voor dat de info incorrect, onvolledig of heel erg summier is. Eigenlijk zou je in de Haynes moeten kijken, de info daarin is gebaseerd op echte demontage en montage door een persoon, met tips en tricks.
De 90PK (zonder intercooler) uitvoering van deze motor zat in mijn Xantia, heb ooit zitten kijken naar de achterkant omdat ik de oliepeil sensor wilde vervangen, dat heb ik maar niet gedaan. Daarvoor moesten de spruitstukken eraf, om dat te doen moet eerst de turbo eruit, om de turbo eruit te halen, moet eerst de aandrijfas eruit. En dit was een 90PK HDI zonder intercooler, een maatje van mij met een 110PK HDI met intercooler in zijn Xantia heeft 2x de kop gelicht, is best een pittige klus begreep ik.
Ik kan mij voorstellen dat dit bij een C5 er ook allemaal uit moet en daarvoor het subframe weg moet, gelukkig is het subframe "simpeler" dan bij een Xantia, maar het zit wel in de weg. Als de kop met turbo en al eruit kan, dan is het al een stuk simpeler, maar dat zal wel niet, een goede geestelijke voorbereiding zal nodig zijn.
Wat de info uit Citdocs betreft, ik noem ze ook wel shitdocs, staar je daar niet blind op, komt met regelmaat voor dat de info incorrect, onvolledig of heel erg summier is. Eigenlijk zou je in de Haynes moeten kijken, de info daarin is gebaseerd op echte demontage en montage door een persoon, met tips en tricks.
C5club Die-Hard


Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
Goeienavond, ook nog niet naar bedje toe?
Waar kan ik de Haynes vinden, hoort die ergens hier op het forum te staan?
Subframe er uit halen is lastig, want ik lees dat hiervoor de vering in de laagste stand hoort. Dat kan bij de mijne niet meer want motor doet ut nie.
Heb vanavond een video op youtube gezien waarbij voorzover ik kon zien van bovenaf gewerkt werd, lijkt wel of als de EGR en de klep weg gehaald zijn er ruimte is om het uitlaatspruitstuk los te krijgen. Die weg ga ik eerst proberen, maar heb er een hard hoofd in.
Ik las ook op dit forum iemand die het lukte door de rechteras weg te halen en dan van onder af er bij kon. Dit zou voor mij wel haalbaar zijn, staat al op bokken en kan nog wat hoger zodat ik zat werkruimte heb. Zal dan wel naast de bokken nog wat meer dingen plaatsen zodat in geval van van de bokken storten ik niet geplet wordt. Want ik wil veel doen om de voiture weer aan de praat te krijgen, maar wil wel graag blijven leven.
Waar kan ik de Haynes vinden, hoort die ergens hier op het forum te staan?
Subframe er uit halen is lastig, want ik lees dat hiervoor de vering in de laagste stand hoort. Dat kan bij de mijne niet meer want motor doet ut nie.
Heb vanavond een video op youtube gezien waarbij voorzover ik kon zien van bovenaf gewerkt werd, lijkt wel of als de EGR en de klep weg gehaald zijn er ruimte is om het uitlaatspruitstuk los te krijgen. Die weg ga ik eerst proberen, maar heb er een hard hoofd in.
Ik las ook op dit forum iemand die het lukte door de rechteras weg te halen en dan van onder af er bij kon. Dit zou voor mij wel haalbaar zijn, staat al op bokken en kan nog wat hoger zodat ik zat werkruimte heb. Zal dan wel naast de bokken nog wat meer dingen plaatsen zodat in geval van van de bokken storten ik niet geplet wordt. Want ik wil veel doen om de voiture weer aan de praat te krijgen, maar wil wel graag blijven leven.
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Haynes is een boek dat je gewoon kunt bestellen bij haynes.com of bol.com
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 4957
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Als het goed is, kun je bij een Ph1 de vering laten zakken/verhogen met een Lexia.
Dit filmpje geeft een mooi beeld hoe het rondom de motor eruit ziet: Link
Dit filmpje geeft een mooi beeld hoe het rondom de motor eruit ziet: Link
C5club Die-Hard


Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
Ik had het al gevonden Jantje, dank. Ik ging er van uit dat voor zulke oudere auto's niet meer te koop was. Maar dat valt dus reuze mee, en niet duur ook.
Dat ga ik eens proberen Sohail, en bekijken, dank.
Dat ga ik eens proberen Sohail, en bekijken, dank.
Berichten: 4957
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Bij mijn Xantia heb ik de EGR klep destijds volledig verwijderd en afgeblind, dit heb ik van onder en via de wielkast toen gedaan.
Toevallig kwam ik gisteren de doos tegen waar het allemaal in ligt, het bochtstuk (met klep) waar de EGR mee verbonden is lag er ook bij, dat heb ik toen vervangen door eentje zonder klep, zoals geleverd in FR, ging als de brandweer die Xantia
Toevallig kwam ik gisteren de doos tegen waar het allemaal in ligt, het bochtstuk (met klep) waar de EGR mee verbonden is lag er ook bij, dat heb ik toen vervangen door eentje zonder klep, zoals geleverd in FR, ging als de brandweer die Xantia
C5club Die-Hard


Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
Een superfilmpje wat je hierboven hebt gelukt, krijg zo echt een behoorlijk idee van hoe het allemaal zit.
En zo te zien hoef ik eigenlijk enkel de egr klep weg te halen en die dikke plastic toeter die aan de turbo vast zit. Dan kan de uitlaat losgekoppeld worden van het uitlaatspruitstuk en zou de kop met turbo en spruitstuk weggehaald kunnen worden.
Kan er echter ook voor kiezen om het uitlaatspruitstuk los te koppelen van de kop, dan blijft dat in de wagen zitten samen met de turbo. Dien in dit geval wel die hele handel op de 1 of andere manier te steunen of op te hangen vanwege het flexibele deel vd uitlaat.
Maar goed, ga het op mijn gemakkie eerst allemaal zo goed mogelijk bekijken voor ik echt aan de gang ga. Haastige spoed lijkt me niet echt verstandig in deze. Ook nog wat gereedschapjes aanschaffen, een torx 50 voor de motorsteun, een uitwendige torx voor de kopbouten, het blokkeerdingetje voor het vliegwiel ivm krukaspoeliebout...
Heb vroeger wel een keer de kop van mijn pajero vervangen, maar dat was echt een peuleschil vergeleken met dit hele gebeuren.
En zo te zien hoef ik eigenlijk enkel de egr klep weg te halen en die dikke plastic toeter die aan de turbo vast zit. Dan kan de uitlaat losgekoppeld worden van het uitlaatspruitstuk en zou de kop met turbo en spruitstuk weggehaald kunnen worden.
Kan er echter ook voor kiezen om het uitlaatspruitstuk los te koppelen van de kop, dan blijft dat in de wagen zitten samen met de turbo. Dien in dit geval wel die hele handel op de 1 of andere manier te steunen of op te hangen vanwege het flexibele deel vd uitlaat.
Maar goed, ga het op mijn gemakkie eerst allemaal zo goed mogelijk bekijken voor ik echt aan de gang ga. Haastige spoed lijkt me niet echt verstandig in deze. Ook nog wat gereedschapjes aanschaffen, een torx 50 voor de motorsteun, een uitwendige torx voor de kopbouten, het blokkeerdingetje voor het vliegwiel ivm krukaspoeliebout...
Heb vroeger wel een keer de kop van mijn pajero vervangen, maar dat was echt een peuleschil vergeleken met dit hele gebeuren.
Berichten: 4957
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Er was iets met de spruitstukken, zowel in als uitlaat zitten aan de achterkant, soort van inelkaar gehaakt.
De turbo zit met 1 steun aan het blok vast, verder nog een olie aanvoer en retour, als dat los is, zou je in principe de kop met spruitstukken en turbo eraf kunnen tillen.
De turbo zit met 1 steun aan het blok vast, verder nog een olie aanvoer en retour, als dat los is, zou je in principe de kop met spruitstukken en turbo eraf kunnen tillen.
C5club Die-Hard


Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
In de video die je plaatste is goed te zien hoe die spruitstukken zitten. Met wat je nu vertelt als aanvullende info heb ik het plaatje ongeveer compleet. De details over wat los moet van de turbo waren niet helemaal duidelijk in het filmpje.
Nu nog kijken hoe ik er bij kan zonder al te veel andere zaken weg te moeten halen. In principe zou het linksom of rechtsom moeten gaan lukken, maar da's natuurlijk altijd de insteek voor je ergens aan begint.

Nu nog kijken hoe ik er bij kan zonder al te veel andere zaken weg te moeten halen. In principe zou het linksom of rechtsom moeten gaan lukken, maar da's natuurlijk altijd de insteek voor je ergens aan begint.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ik hou van die mentaliteit 
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Je kan overwegen 'gewoon' het blok eruit te halen. Je hebt iets meer begin werk maar je wint enorm in ruimte en tijd als je eenmaal de turbo, kop en d-riem los wil gaan doen
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Die-Hard


Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
Ik heb dat wel overwogen hoor, maar het lijkt me hier bij mij in de tuin niet te doen. Moet die motor er van onder uit, of kan ik hem ook omhoog takelen? Dat laatste zou eventueel nog wel te doen zijn met wat improvisatie.
**EDIT** Nou, net even in mijn zojuist aangeschafte haynes gecheckt en begrijp dat hij er via onder uit moet. Dat kan hier dus niet zoals het er momenteel bij staat. Had wel zo mooi geweest inderdaad. Makkelijker werken, maar misschien wel nog meer werk in vergelijk met enkel kop wisselen.
Dank voor de tip hoor.
**EDIT** Nou, net even in mijn zojuist aangeschafte haynes gecheckt en begrijp dat hij er via onder uit moet. Dat kan hier dus niet zoals het er momenteel bij staat. Had wel zo mooi geweest inderdaad. Makkelijker werken, maar misschien wel nog meer werk in vergelijk met enkel kop wisselen.
Dank voor de tip hoor.
Berichten: 4129
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 310687
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
motor kan er gewoon vooruit gehaald worden als je de voorzijde demonteert hebt dit twee keer gedaan bij mijn diesel

groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
C5club Die-Hard


Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
Interessant Edwin,
Wat moet ik me voorstellen bij het demonteren van de voorzijde, houdt dit ook in het verwijderen van de radiator, de condenser en de oliekoeler?
Wat moet ik me voorstellen bij het demonteren van de voorzijde, houdt dit ook in het verwijderen van de radiator, de condenser en de oliekoeler?


