C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Goeiedag,

Mijn redelijk op leeftijd zijnde dame heeft weer een probleempje.

Sinds een week of 2 valt af en toe het instrumentenpaneel uit, althans, alle wijzertjes vallen uit, de lichtjes blijven wel werken. Ook de info van het schermpje boven op het dashboard verdwijnt, maar er blijven wel wat balkjes zichtbaar. Ook de airco stopt.

Na korte tijd floept alles weer aan, op het schermpje bovenop dash verschijnt eerst een beeldje van de auto met de hoogte aangegeven.

Voordat alles uitvalt zie ik eerst dat de accumeter oploopt, tot soms tusssen de 2 rode balkjes. Eergisteren de multimeter meegenomen en heb gemeten wat de laadspanning is op zo'n moment van wijzer tegen eerste rode balkje aan. Op dit moment werkte alles nog gewoon. 15,2V gemeten.

Ik zie dat dit steeds sneller cq vaker begint te gebeuren.

Heb gisteren voor de tweede keer uitgelezen en de fouten die ik enkele dagen geleden tegen kwam en gewist had zijn weer terug. De imo belangrijkste fout heeft code P0251, "tijdelijke storing, accuspanning te hoog, te hoge spanning".
Tweede fout, "tijdelijke storing, voedingspanning te lage spanning, Code P2A50.

Ook deze 3 fouten, "Defect op afstand, tijdelijke storing, motortoerental, watertemperatuur en wagensnelheid ontvangen waardes niet correct. Storingen veroorzaakt door andere computer".

Vorige jaar een nieuwe alternator/dynamo gemonteerd, deze alternator heeft geen vrijlooppoelie.
Maar het huidige probleem is pas sinds kort aanwezig.

Wie heeft er enig vermoeden van waar ik de oorzaak dien te zoeken?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Waar heb je gemeten met de multimeter, op de loden accupolen zelf?
Of op een andere plek, op de klemmen daarvan, of nog weer ergens anders?

De reden van m'n vraag: er zou ergens een slechte verbinding kunnen zijn. Een daarvan is die van de accupool klemmen.

Voorts: hoe oud is de accu?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Spanning regelaar op dynamo doet zijn werk niet goed.
Kan desastreus zijn voor bepaalde elektronica.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Hoe dan ook is 15,2 volt teveel. Elektronica kan afschakelen door defect raken of door een overspanningsbeveiliging. Goed is het niet.
Een nieuwe dynamo kan net zo goed defect raken, leeftijd zegt niet alles.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
@JW-C5 Gemeten op de klemmen, accu is ongeveer 2 jaar oud.

@boes Ben je er zonder meer zeker van dat de spanningsregelaar faalt? Kan ik die regelaar op de 1 of andere manier checken?

@c5jan Ja, ik schrok er al een beetje van, te hoge spanning en uitschakelende electronica is reden tot grote zorg.

Ik merk op dat geen van jullie 3en iets zegt over het ontbreken van een vrijloop-poelie. Is dit omdat jullie geen verband zien tussen poelie en te hoge laadspanning?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Onder geen enkele omstandigheid mag de spanning te hoog worden.
De vrijlooppoelie is bedoeld om energie te sparen, niet om spanning te regelen.
Deze heeft kortom geen invloed op de laadspanning.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
die regeling zit in de alternator.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Ik zou om te beginnen de accupolen loshalen en de polen opschuren tot ze er weer fris uitzien. Daarna weer de klemmen monteren met een beetje zuurvrije vaseline.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Zojuist de polen en de klemmen opgeschuurd en weer goed vast gezet. Polen zagen er best mooi schoon uit. Maar heb vroeger een keer een auto gehad die ineens niet meer wilde starten. Dat bleken ook de polen te zijn, na opschuren ging alles weer ok, ook die polen zagen er niet slecht uit.

Een minuutje motor laten draaien tussen 2.000 en 2.500 toeren. Metertje liep iets op. Later vandaag een proefrit maken, ben benieuwd. Zou mooi zijn als het zo geregeld is.

Het is wel zo dat ik nooit iets van zelfs de minste hapering heb bemerkt bij het starten, of anderszins iets van electrische hapering. Wat imo zou betekenen dat er geen sprake was van een slecht contact.

Kan ik die spanningsregelaar testen met een multimeter en wat goede raad?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
gewoon een multimeter op de accu bornen te zetten.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Als ik dat doe Willy, dan zie ik dat de laadspanning oploopt tot boven de 15V en waarschijnlijk komt die zelfs af en toe nog wat hoger. Dit betekent dus zonder meer dat de spanningsregelaar kaduuk is?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
In (onwaarschijnlijke) theorie zou ook een vervuild massapunt je nog parten kunnen spelen. Daarvan zitten er een paar onder de motorkap.
Nooit een slecht idee om die schoon te maken. Ik zou er niets van verwachten overigens.
Mij lijkt dat de spanningsregelaar kaduuk is.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 546
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 415.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Ik ga straks kijken of het opschonen van de polen heeft geholpen, hoewel ik verwacht van niet.

Kan alleen die spanningsregelaar vervangen worden, of moet er een complete nieuwe alternator in?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Voor zover ik weet wel, dwz het geheel in één keer vervangen.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Ik zie op catcar bij alternator detail dat voor allen de regelaar apart te koop is. Er zal waarschijnlijk wel iets uit elkaar gehaald moeten worden.

http://www.catcar.info/citroen/?lang=en ... VDAzMDM%3D" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Plaats reactie