Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Newbie


Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mei 2022 18:06
Auto: C5 sedan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 171000
Kleur: Donkerbruin
Mijn C5 1.6 diesel van 2013 heeft een olielek onder de motor.
Ik heb dit opgemerkt door twee olievlekjes op de beton in onze carport.
Ik ga al vele jaren tot grote tevredenheid bij een merkonafhankelijke garagist die een vermoeden had dat het - gezien de locatie - ofwel de kleppendichting, ofwel de koppakking was.
De kleppendichting is nu onverichterzake vervangen, het lek blijft aanhouden en dus heeft hij het vermoeden - niet zeker - dat het de koppakking betreft, een dure zaak dus... Temeer daar deze garagist zelf geen ingrijpende tussenkomsten meer doet.
Als ik nu informatie opzoek, heb ik geen enkele van de symptomen gekoppeld aan een lekke koppakking (geen witte rook en geen problemen met olie- of koelwaterpeil) al ga ik morgenochtend de oliepeilstok controleren op 'mayonaise' en de koelvloeistof op kleur.
Heeft iemand ervaring met kleine olielekjes onder de motor? Of zijn er mensen die gelijkaardige lekjes hadden bij een kapotte koppakking?
Ik heb dit opgemerkt door twee olievlekjes op de beton in onze carport.
Ik ga al vele jaren tot grote tevredenheid bij een merkonafhankelijke garagist die een vermoeden had dat het - gezien de locatie - ofwel de kleppendichting, ofwel de koppakking was.
De kleppendichting is nu onverichterzake vervangen, het lek blijft aanhouden en dus heeft hij het vermoeden - niet zeker - dat het de koppakking betreft, een dure zaak dus... Temeer daar deze garagist zelf geen ingrijpende tussenkomsten meer doet.
Als ik nu informatie opzoek, heb ik geen enkele van de symptomen gekoppeld aan een lekke koppakking (geen witte rook en geen problemen met olie- of koelwaterpeil) al ga ik morgenochtend de oliepeilstok controleren op 'mayonaise' en de koelvloeistof op kleur.
Heeft iemand ervaring met kleine olielekjes onder de motor? Of zijn er mensen die gelijkaardige lekjes hadden bij een kapotte koppakking?
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Waar precies onder de motor? Ter hoogte van het vliegwiel, ter hoogte van de krukaspoelie of misschien een andere plek?
Edit: Eigenlijk zou de motor goed schoongespoten moeten worden met ontvetter om te zien waar het precies vandaan komt.
Edit: Eigenlijk zou de motor goed schoongespoten moeten worden met ontvetter om te zien waar het precies vandaan komt.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Is het motorolie? Lekt er niet toevallig een verstuiver?
Berichten: 13975
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
waarschijnlijk , de carter staat ook nog vast met 2 tapeinde en een moer vast aan de kant van het vliegwiel , tapeinde eruit draaien proper maken dichting middel eraan doen en tapeinde er terug indraaien en moer erop.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Klopt het dat jij een DV6C diesel motor erin hebt? Zou je eens wat foto's kunnen maken rondom de kleppen deksel?
Deze motoren hebben een probleem dat er vanuit de fabriek te weinig vloeibare pakking tussen de behuizing van de nokkenas in zit, is zelfs een technisch service bulletin van. Dit betekend dat distributie eraf moet, kleppendeksel, nokkenas+ behuizing eraf. Daarna alle pakkingen vernieuwen en weer opbouwen.
Maar eerst de foto's eens beoordelen, daarna kijken we verder.
Deze motoren hebben een probleem dat er vanuit de fabriek te weinig vloeibare pakking tussen de behuizing van de nokkenas in zit, is zelfs een technisch service bulletin van. Dit betekend dat distributie eraf moet, kleppendeksel, nokkenas+ behuizing eraf. Daarna alle pakkingen vernieuwen en weer opbouwen.
Maar eerst de foto's eens beoordelen, daarna kijken we verder.
Citroen 2cv6 spécial 1986
C5club Newbie


Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mei 2022 18:06
Auto: C5 sedan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 171000
Kleur: Donkerbruin
Alvast bedankt allemaal voor de eerste antwoorden, ik ga het straks, bij afgekoelde motor allemaal eens bekijken.
Ondertussen ook de raad gekregen het eerst eens te proberen met vloeibare sealer.
Ondertussen ook de raad gekregen het eerst eens te proberen met vloeibare sealer.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Gooi aub niets in de olie als zijnde lapmiddel/sealer. Dit brengt meer schade toe dan iets anders.
Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Als ik dat zo lees, is dat hetzelfde probleem als bij de V6 benzine. Daar begint het bij ca 250 k km.c5maarten schreef:Klopt het dat jij een DV6C diesel motor erin hebt? Zou je eens wat foto's kunnen maken rondom de kleppen deksel?
Deze motoren hebben een probleem dat er vanuit de fabriek te weinig vloeibare pakking tussen de behuizing van de nokkenas in zit, is zelfs een technisch service bulletin van. Dit betekend dat distributie eraf moet, kleppendeksel, nokkenas+ behuizing eraf. Daarna alle pakkingen vernieuwen en weer opbouwen.
Maar eerst de foto's eens beoordelen, daarna kijken we verder.
GJO weet daar alles van. Niet iets om aan een goedbedoelende amateur over te laten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 4953
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Koppakking kun je zo goed als uitsluiten, is een MLS koppakking, die gaan in principe niet lek, de motor loopt eerder in elkaar.



