C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2022 16:25
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 270000
Kleur: zwart
C5club Newbie
C5club Newbie
c5 op een 2 koloms brug

Bericht door erikvh »

goedemiddag allen,

vraagje van een nieuwkomer want ik vind geen sluitend antwoord.

Als de C5 moet worden gelift op een 2 koloms brug, of uberhaupt gewoom met een krik.
Wat doe ik dan met de vering? Volledig omhoog of laten staan in rijstand? Of juist omlaag.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
dat maakt niet uit , best wel de dop van het tankje doen.
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Als je hem in de hoogste stand zet hoeft die dop er ook niet af.
Daar komt nog wat bij: Als je hem niet in de hoogste stand zet, komt hij in de laagste stand weer op de grond.
Niet zelden wil de brug er dan niet onder vandaan.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2011 16:16
Auto: C4 PT130 Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2024
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 15000
Kleur: EVHD
Locatie: Alkmaar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Dop moet er altijd af!!!!
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Dat klopt als je de auto niet in de hoogste stand zet. In de hoogste stand staat het veersysteem vast onder de systeemdruk.
Optillen met een brug verandert dat niet.

Als de auto gewoon in de rijstand staat en je tilt hem op, ziet het veersysteem een te hoge positie en zet alle kleppen open, om de auto te laten zakken, maar dat helpt niet, want de auto staat op de brug.
Als je het ding laat zakken, duwen alle vier veercilinders hun volle volume tegelijk naar de tank.
Dat overdrukventiel in de dop is daar niet op berekend en de kans bestaat dat je tank scheurt.
Het LDS systeem werkt namelijk met een tank onder druk, onder meer om alle vuil en condens buiten te houden.

Dat is fundamenteel anders dan bij een LHM systeem, want daar is het retoursysteem drukloos.

Het is echt een aandachtspunt, want de gemiddelde merkloze garage weet dat echt niet.
Zelf kies ik altijd voor de hoogste stand bij optillen of opkrikken. Dan hoeft die dop er niet af.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
tot het tankje barst , en dan is het te laat.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Leg eens uit: hoe kan het tankje barsten als de auto in de hoogste stand gezet is?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2011 16:16
Auto: C4 PT130 Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2024
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 15000
Kleur: EVHD
Locatie: Alkmaar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
JW-C5 schreef:Leg eens uit: hoe kan het tankje barsten als de auto in de hoogste stand gezet is?

Groet,
JW


Misschien omdat er teveel druk in ontstaat?
Citroën schrijft het niet voor niets voor.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
In de instructie wordt niet gesproken over het eerst in de hoogste stand zetten.

Als je dat niet doet voordat je 'm optilt, loop je het risico op barsten door overdruk in het vaatje.
En dat kun je dan alleen vermijden door de dop los te draaien.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 399
Lid geworden op: 25 feb 2016 00:03
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart
Locatie: Roermond
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Goedendag luitjes
Ik ga al jaren naar dezelfde garage voor de apk keuring,deze zet hem op de brug omhoog en zet dan een stempel eronder en laat de brug een beetje zakken zodat de wielen vrij hangen,nu is het wel zo dat dan maar twee wielen van de brug zijn,weet niet of dat wat uit maakt.
Maar ze draaien nooit de dop eraf en zetten hem ook niet in de hoogste stand.
Heb op deze manier nog nooit problemen gehad,het betreft een fase 2.
Het is voornamelijk een apk keuringstation en keuren tientallen wagens per dag,en natuurlijk ook vaak de C5
Dus ik vermoed dat er nog nooit iets is gebeurd anders dan deden ze hem wel in de hoogste stand zetten of de dop eraf.
Gr mart
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 609
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Wat is er op tegen, om voor de zekerheid de dop los te draaien?
Ik heb bij m'n 1e C5 de midden bollen achter laten vervangen door iemand die echt wel weet hoe het hoort.
Aan het einde werd de lds gecontroleerd en gezegd, daar moet wel wat bij hoor en ook vervolgens bij gevuld.
later toen ik zelf met de voorzijde de bollen ging doen en de wagen liet zakken met de diagbox had ik de dop alvast los gedraaid, dit was maar goed ook, want de lds vloeistof stroomde eruit.
Ik wil maar zeggen, draai hem gewoon los, ook hier zijn diverse berichten over een gebarsten tank.
Groet,
Kees.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Het vraagt iets meer werk, de afdekking moet er eerst af. Ook bij een simpele wielenwissel moet dat dan.
Verder niks mis mee, uiteraard ;)

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Mijn ervaring is, bij een HA3+, altijd de dop losdraaien :!:
Bij HA2 (zonder extra bollen), zoals in mijn ex-C5, nooit gedaan en dat ging altijd goed.
Als je twijfelt, volg de instructies van de fabrikant voor de zekerheid, dan maar een kleine handeling extra ;)
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 758
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
HA2 is Xantia etc,

HA3 is zonder extrabol
HA3+ is met extra bol
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)

Ex Auto's
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)

C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2022 16:25
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 270000
Kleur: zwart
C5club Newbie
C5club Newbie
bedankt voor de info, in het boekje stond het ook niet echt duidelijk.
Plaats reactie