Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
C5club Newbie


Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2022 16:25
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 270000
Kleur: zwart
goedemiddag allen,
vraagje van een nieuwkomer want ik vind geen sluitend antwoord.
Als de C5 moet worden gelift op een 2 koloms brug, of uberhaupt gewoom met een krik.
Wat doe ik dan met de vering? Volledig omhoog of laten staan in rijstand? Of juist omlaag.
vraagje van een nieuwkomer want ik vind geen sluitend antwoord.
Als de C5 moet worden gelift op een 2 koloms brug, of uberhaupt gewoom met een krik.
Wat doe ik dan met de vering? Volledig omhoog of laten staan in rijstand? Of juist omlaag.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat maakt niet uit , best wel de dop van het tankje doen.
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Als je hem in de hoogste stand zet hoeft die dop er ook niet af.
Daar komt nog wat bij: Als je hem niet in de hoogste stand zet, komt hij in de laagste stand weer op de grond.
Niet zelden wil de brug er dan niet onder vandaan.
Daar komt nog wat bij: Als je hem niet in de hoogste stand zet, komt hij in de laagste stand weer op de grond.
Niet zelden wil de brug er dan niet onder vandaan.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club extreme Fan


Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2011 16:16
Auto: C4 PT130 Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2024
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 15000
Kleur: EVHD
Locatie: Alkmaar
Dop moet er altijd af!!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Dat klopt als je de auto niet in de hoogste stand zet. In de hoogste stand staat het veersysteem vast onder de systeemdruk.
Optillen met een brug verandert dat niet.
Als de auto gewoon in de rijstand staat en je tilt hem op, ziet het veersysteem een te hoge positie en zet alle kleppen open, om de auto te laten zakken, maar dat helpt niet, want de auto staat op de brug.
Als je het ding laat zakken, duwen alle vier veercilinders hun volle volume tegelijk naar de tank.
Dat overdrukventiel in de dop is daar niet op berekend en de kans bestaat dat je tank scheurt.
Het LDS systeem werkt namelijk met een tank onder druk, onder meer om alle vuil en condens buiten te houden.
Dat is fundamenteel anders dan bij een LHM systeem, want daar is het retoursysteem drukloos.
Het is echt een aandachtspunt, want de gemiddelde merkloze garage weet dat echt niet.
Zelf kies ik altijd voor de hoogste stand bij optillen of opkrikken. Dan hoeft die dop er niet af.
Optillen met een brug verandert dat niet.
Als de auto gewoon in de rijstand staat en je tilt hem op, ziet het veersysteem een te hoge positie en zet alle kleppen open, om de auto te laten zakken, maar dat helpt niet, want de auto staat op de brug.
Als je het ding laat zakken, duwen alle vier veercilinders hun volle volume tegelijk naar de tank.
Dat overdrukventiel in de dop is daar niet op berekend en de kans bestaat dat je tank scheurt.
Het LDS systeem werkt namelijk met een tank onder druk, onder meer om alle vuil en condens buiten te houden.
Dat is fundamenteel anders dan bij een LHM systeem, want daar is het retoursysteem drukloos.
Het is echt een aandachtspunt, want de gemiddelde merkloze garage weet dat echt niet.
Zelf kies ik altijd voor de hoogste stand bij optillen of opkrikken. Dan hoeft die dop er niet af.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
tot het tankje barst , en dan is het te laat.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club extreme Fan


Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2011 16:16
Auto: C4 PT130 Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2024
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 15000
Kleur: EVHD
Locatie: Alkmaar
JW-C5 schreef:Leg eens uit: hoe kan het tankje barsten als de auto in de hoogste stand gezet is?
Groet,
JW
Misschien omdat er teveel druk in ontstaat?
Citroën schrijft het niet voor niets voor.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In de instructie wordt niet gesproken over het eerst in de hoogste stand zetten.
Als je dat niet doet voordat je 'm optilt, loop je het risico op barsten door overdruk in het vaatje.
En dat kun je dan alleen vermijden door de dop los te draaien.
Groet,
JW
Als je dat niet doet voordat je 'm optilt, loop je het risico op barsten door overdruk in het vaatje.
En dat kun je dan alleen vermijden door de dop los te draaien.
Groet,
JW
C5club Bikkel


Berichten: 399
Lid geworden op: 25 feb 2016 00:03
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart
Locatie: Roermond
Goedendag luitjes
Ik ga al jaren naar dezelfde garage voor de apk keuring,deze zet hem op de brug omhoog en zet dan een stempel eronder en laat de brug een beetje zakken zodat de wielen vrij hangen,nu is het wel zo dat dan maar twee wielen van de brug zijn,weet niet of dat wat uit maakt.
Maar ze draaien nooit de dop eraf en zetten hem ook niet in de hoogste stand.
Heb op deze manier nog nooit problemen gehad,het betreft een fase 2.
Het is voornamelijk een apk keuringstation en keuren tientallen wagens per dag,en natuurlijk ook vaak de C5
Dus ik vermoed dat er nog nooit iets is gebeurd anders dan deden ze hem wel in de hoogste stand zetten of de dop eraf.
Gr mart
Ik ga al jaren naar dezelfde garage voor de apk keuring,deze zet hem op de brug omhoog en zet dan een stempel eronder en laat de brug een beetje zakken zodat de wielen vrij hangen,nu is het wel zo dat dan maar twee wielen van de brug zijn,weet niet of dat wat uit maakt.
Maar ze draaien nooit de dop eraf en zetten hem ook niet in de hoogste stand.
Heb op deze manier nog nooit problemen gehad,het betreft een fase 2.
Het is voornamelijk een apk keuringstation en keuren tientallen wagens per dag,en natuurlijk ook vaak de C5
Dus ik vermoed dat er nog nooit iets is gebeurd anders dan deden ze hem wel in de hoogste stand zetten of de dop eraf.
Gr mart
Berichten: 609
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Wat is er op tegen, om voor de zekerheid de dop los te draaien?
Ik heb bij m'n 1e C5 de midden bollen achter laten vervangen door iemand die echt wel weet hoe het hoort.
Aan het einde werd de lds gecontroleerd en gezegd, daar moet wel wat bij hoor en ook vervolgens bij gevuld.
later toen ik zelf met de voorzijde de bollen ging doen en de wagen liet zakken met de diagbox had ik de dop alvast los gedraaid, dit was maar goed ook, want de lds vloeistof stroomde eruit.
Ik wil maar zeggen, draai hem gewoon los, ook hier zijn diverse berichten over een gebarsten tank.
Groet,
Kees.
Ik heb bij m'n 1e C5 de midden bollen achter laten vervangen door iemand die echt wel weet hoe het hoort.
Aan het einde werd de lds gecontroleerd en gezegd, daar moet wel wat bij hoor en ook vervolgens bij gevuld.
later toen ik zelf met de voorzijde de bollen ging doen en de wagen liet zakken met de diagbox had ik de dop alvast los gedraaid, dit was maar goed ook, want de lds vloeistof stroomde eruit.
Ik wil maar zeggen, draai hem gewoon los, ook hier zijn diverse berichten over een gebarsten tank.
Groet,
Kees.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Mijn ervaring is, bij een HA3+, altijd de dop losdraaien
Bij HA2 (zonder extra bollen), zoals in mijn ex-C5, nooit gedaan en dat ging altijd goed.
Als je twijfelt, volg de instructies van de fabrikant voor de zekerheid, dan maar een kleine handeling extra
Bij HA2 (zonder extra bollen), zoals in mijn ex-C5, nooit gedaan en dat ging altijd goed.
Als je twijfelt, volg de instructies van de fabrikant voor de zekerheid, dan maar een kleine handeling extra
C5club extreme Die-Hard


Berichten: 758
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
HA2 is Xantia etc,
HA3 is zonder extrabol
HA3+ is met extra bol
HA3 is zonder extrabol
HA3+ is met extra bol
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Ex Auto's
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Ex Auto's
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
C5club Newbie


Berichten: 5
Lid geworden op: 05 apr 2022 16:25
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 270000
Kleur: zwart
bedankt voor de info, in het boekje stond het ook niet echt duidelijk.




