Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
De 106 loopt zuiniger met de 5W30 C2, de motor klinkt als een naaimachientje.
De V6 geeft geen motor storingen bij het uitlezen.
Van wat ik weet is er de afgelopen 4 jaar weinig aan gedaan omdat de auto nauwelijks gereden heeft.
Dit was de 1e oliewissel in 4 jaar en bougies zijn waarschijnlijk nog ouder, net als de bobines.
We gaan de bougies binnenkort vervangen.
De V6 geeft geen motor storingen bij het uitlezen.
Van wat ik weet is er de afgelopen 4 jaar weinig aan gedaan omdat de auto nauwelijks gereden heeft.
Dit was de 1e oliewissel in 4 jaar en bougies zijn waarschijnlijk nog ouder, net als de bobines.
We gaan de bougies binnenkort vervangen.
Berichten: 411
Lid geworden op: 05 jul 2017 18:12
Auto: C5 3.0 v6 Exclusive break
Opties: leder, jbl, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10402
kilometerstand: 175000
Kleur: licht blauw
Locatie: omgeving enkhuizen
Gebruiken jullie nu deze olie?
https://www.motorolien.nl/Total-Quartz-Ineo-ECS-5W-30-(5-liter" onclick="window.open(this.href);return false;)
https://www.motorolien.nl/Total-Quartz-Ineo-ECS-5W-30-(5-liter" onclick="window.open(this.href);return false;)
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Ik gebruik deze: https://www.123motorolie.nl/shell-helix ... -ap-l-5w30" onclick="window.open(this.href);return false;
Is ook 5w30 met C2 specificatie, ik ben een Shell fan
Is ook 5w30 met C2 specificatie, ik ben een Shell fan

Berichten: 411
Lid geworden op: 05 jul 2017 18:12
Auto: C5 3.0 v6 Exclusive break
Opties: leder, jbl, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10402
kilometerstand: 175000
Kleur: licht blauw
Locatie: omgeving enkhuizen
Genoeg smaken dus. Bedankt. 

Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Inderdaad, alle grote merken hebben een 5W30 met C2 specificatie voor PSA motoren.
5W30 is mogelijk de meest listige olie, bij een grote automaterialen winkel, telde ik 7 verschillende soorten 5W30 en er stond geen C2 tussen
Goed kijken en lezen wat er op de verpakking staat is aanbevolen.
5W30 is mogelijk de meest listige olie, bij een grote automaterialen winkel, telde ik 7 verschillende soorten 5W30 en er stond geen C2 tussen

Goed kijken en lezen wat er op de verpakking staat is aanbevolen.

C5club Newbie


Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2021 13:25
Auto: C5 Ph.II Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
kilometerstand: 250 000
Kleur: black

Hello Friends,
I wanted to thank you guys for this topic, it helped me a lot with understanding my problem of leaking solenoids.

I had to get new/working ones. But it was too expensive for me, so I decided to venture - I bought used Delphi solenoids from Peugeot / Mini (the code is 756665280) and I opened them from the top using a screwdriver and a hammer. It turned out that this specific model is built quite same as ours 1920HE. The only thing I had to do was replace the part that is inserted into the engine from 1920HE.
And the result is.. It's working, and it's cheaper

Unfortunately I have only one photo..
https://imagizer.imageshack.com/img923/4687/vS25AA.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
The one in my hand is just after the operation.
Bedankt
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Welcome Frank, Thanks for the info, very kind of you to share it here.
Just curious, where are you from? we don't have that often international visitors
Just curious, where are you from? we don't have that often international visitors


C5club Newbie


Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2021 13:25
Auto: C5 Ph.II Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
kilometerstand: 250 000
Kleur: black
It's my pleasure 
As I said, this topic helped me a lot.
I am from Poland, found it completely by accident on Russian forum

As I said, this topic helped me a lot.
I am from Poland, found it completely by accident on Russian forum

Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Nice to read that my topic has found its way to other countries as well
I tried myself to "open" the housing, but I did not succeed in doing so.
You did it, and apparently could reassemble it again
As the leakage comes from the damaged thin aluminium tube inside, which separates the coil from the moving core, my question now is: how did you solve that problem, where did you find a proper aluminium tube? Is that from one of the previously used solenoids?
If so, could you check its state, how thin was the aluminium now?
Regards,
JW

I tried myself to "open" the housing, but I did not succeed in doing so.
You did it, and apparently could reassemble it again

As the leakage comes from the damaged thin aluminium tube inside, which separates the coil from the moving core, my question now is: how did you solve that problem, where did you find a proper aluminium tube? Is that from one of the previously used solenoids?
If so, could you check its state, how thin was the aluminium now?
Regards,
JW

C5club Newbie


Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2021 13:25
Auto: C5 Ph.II Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
kilometerstand: 250 000
Kleur: black

Unfortunately I didn't do any photos, so I cannot show it. I had to 'unfold' the metal around plastic solenoid (the green part) in such a way that it could be reused. After operation I had to fold it back using a hammer and punch.
Internal parts of both solenoids - 1920HE and Delphi 756665280 - are practically the same, so it's not solving the problem of bad aluminium tubes.
But the alu tubes of 756665280 (it was used in Peugeot, BMW, MINI - so it's more popular) were in good condition - everything was clean and dry without scratches.
I didn't do any measurements, so I cannot say, how thin were those tubes.
Now I just have to watch it if there is not any leakage.
It cost me a lot less, about 20x

And it's working.
Best regards, Franek
(If you have any more questions - please ask

P.S. If you have problems with 0805F9 dephaser pulleys - there is a topic on Russian forum.. https://www.drive2.ru/l/482884617272033321/" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
It certainly would have been interesting to me, when I would have to change a "green monster" again.
But after ten years of driving my C5 Break with very much pleasure, I sold it, and changed it in April to my present car: a C5AC-Hy.
Having said that, there certainly are other ES9A V6 drivers reading your efforts with much interest
Regards,
JW
But after ten years of driving my C5 Break with very much pleasure, I sold it, and changed it in April to my present car: a C5AC-Hy.
Having said that, there certainly are other ES9A V6 drivers reading your efforts with much interest

Regards,
JW

C5club Newbie


Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2021 13:25
Auto: C5 Ph.II Berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
kilometerstand: 250 000
Kleur: black
Sure, understand 
Good luck with your newer C5!
I also hope it will help other ES9A drivers.
Regards, Franek

Good luck with your newer C5!
I also hope it will help other ES9A drivers.
Regards, Franek

V.I.P.


Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
Zijn er ondertussen alternatieven op de markt? Kan bij de versteller van een 2.0 gebruikt worden? Mijn verstellers lekken ontzettend. 2L olie op 3500km. Heb een namaak geprobeerd maar kreeg foutmeldingen op bank 2….
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Ben je nog niet achter de o-ringen aan gegaan dan??
Wat je zegt over de lekkage, als dat zoveel is, kan je distributie riem onder de olie komen, die vind dat niet zo leuk!!
Groet,
Kees.
Wat je zegt over de lekkage, als dat zoveel is, kan je distributie riem onder de olie komen, die vind dat niet zo leuk!!
Groet,
Kees.