Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2019 13:18
Auto: C5 aircross Feel 1.2 130Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 81680
Kleur: Vulcano red
Locatie: België(Limburg-Haspengouw)
Er is bij sommige C5 een windgeruis in de luchtrooster chauffeur kant , bezie dit filmpje , daar spreekt men er ook over ongeveer op 3minuten 10
https://www.youtube.com/watch?v=3y8kJxQ ... xB&index=1
https://www.youtube.com/watch?v=3y8kJxQ ... xB&index=1
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Maar het geluid is weg na de eerste onderhoudsbeurt, dan zal het een waarschuwingssignaal zijn: tijd voor onderhoud 

Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2019 13:18
Auto: C5 aircross Feel 1.2 130Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 81680
Kleur: Vulcano red
Locatie: België(Limburg-Haspengouw)
Ik had dit ook bij mijn auto , bij hem op de brug te zetten hebben we gezien dat de bodem bescherming kant chauffeur gebarsten was , nu is het opgelost .
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2021 10:48
Auto: C5 Aircross Shine 1.6 PureTech 180pk Automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 51.000
Kleur: Zwart
Locatie: Stein (L)
Goedemorgen allemaal,
Dit is mijn eerste bericht op het forum, dus ik zal mezelf eerst even netjes voorstellen. Ik ben Jeroen en woon in Stein (Zuid-Limburg). Twee maanden geleden heb ik een hele mooie zwarte C5 Aircross Shine editie gekocht. Het is een automaat, met leren bekleding, stoelmassage, camera's voor en achter, eigenlijk alles wat een mens zich wensen kan. Alleen een panoramadak mis ik, maar ja, je kunt niet alles hebben...
Helaas merk ik bij het rijden op de snelweg ook het probleem van het ratelend geluid bij het luchtrooster aan de bestuurderszijde. In dit draadje wordt gemeld dat het een bekend probleem is. Helaas bleek mijn dealer er echter nog nooit van gehoord te hebben. Er was ook geen TSB (Technisch Service Bulletin) over, zeiden ze. Ze hebben er even naar gekeken, maar wisten niet wat de oorzaak was en zeiden dat het "zoeken naar een speld in een hooiberg zou zijn".
Vandaar dat ik even in dit draadje reageer. Is er iemand die weet wat de oorzaak van dit probleem is en wat de dealer moet doen om het te verhelpen?
In een van de berichten lees ik iets over een gebarsten bodembescherming, maar aangezien het probleem van het ratelend geluid bij meerdere auto's voorkomt, lijkt me sterk dat dat de oorzaak is en zal dat wellicht toeval zijn geweest. Maar goed, ik heb zelf geen verstand van auto's.
Ik hoor het graag als iemand meer weet!
Dit is mijn eerste bericht op het forum, dus ik zal mezelf eerst even netjes voorstellen. Ik ben Jeroen en woon in Stein (Zuid-Limburg). Twee maanden geleden heb ik een hele mooie zwarte C5 Aircross Shine editie gekocht. Het is een automaat, met leren bekleding, stoelmassage, camera's voor en achter, eigenlijk alles wat een mens zich wensen kan. Alleen een panoramadak mis ik, maar ja, je kunt niet alles hebben...

Helaas merk ik bij het rijden op de snelweg ook het probleem van het ratelend geluid bij het luchtrooster aan de bestuurderszijde. In dit draadje wordt gemeld dat het een bekend probleem is. Helaas bleek mijn dealer er echter nog nooit van gehoord te hebben. Er was ook geen TSB (Technisch Service Bulletin) over, zeiden ze. Ze hebben er even naar gekeken, maar wisten niet wat de oorzaak was en zeiden dat het "zoeken naar een speld in een hooiberg zou zijn".
Vandaar dat ik even in dit draadje reageer. Is er iemand die weet wat de oorzaak van dit probleem is en wat de dealer moet doen om het te verhelpen?
In een van de berichten lees ik iets over een gebarsten bodembescherming, maar aangezien het probleem van het ratelend geluid bij meerdere auto's voorkomt, lijkt me sterk dat dat de oorzaak is en zal dat wellicht toeval zijn geweest. Maar goed, ik heb zelf geen verstand van auto's.
Ik hoor het graag als iemand meer weet!
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2019 13:18
Auto: C5 aircross Feel 1.2 130Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 81680
Kleur: Vulcano red
Locatie: België(Limburg-Haspengouw)
Jeroen76 , hebben ze al gekeken naar de kunststof beschermplaat onder de auto ?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Bij mijn C5AC-Hy heb ik ook last van "windgeruis" uit het luchtrooster. Maar dat is toch anders dan wat ik hier lees.
Bij mij is het gefluit, als de roosters op de dash zo ver mogelijk dicht staan. Zet ik er eentje een eindje open, is het gefluit verdwenen, kennelijk sluiten de kleppen achter de roosters niet helemaal goed af.
Op zich laat het zich dus oplossen door een rooster wat open te zetten, dat is bruikbaar als ik alleen in de auto zit. Maar op een lange rit met z'n tweeën in de auto is dat zeer ongewenst.
Zijn er anderen die dit probleem ook hebben?
Groet,
JW
Bij mij is het gefluit, als de roosters op de dash zo ver mogelijk dicht staan. Zet ik er eentje een eindje open, is het gefluit verdwenen, kennelijk sluiten de kleppen achter de roosters niet helemaal goed af.
Op zich laat het zich dus oplossen door een rooster wat open te zetten, dat is bruikbaar als ik alleen in de auto zit. Maar op een lange rit met z'n tweeën in de auto is dat zeer ongewenst.
Zijn er anderen die dit probleem ook hebben?
Groet,
JW
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2019 13:18
Auto: C5 aircross Feel 1.2 130Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 81680
Kleur: Vulcano red
Locatie: België(Limburg-Haspengouw)
Die roosters op het dashboard staan altijd open bij mij , maar het was de bodembescherming die gebarsten was en daardoor een beetje klapperde en te horen was aan chauffeur kant aan het rooster .
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2021 10:48
Auto: C5 Aircross Shine 1.6 PureTech 180pk Automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 51.000
Kleur: Zwart
Locatie: Stein (L)
Bedankt voor jullie reacties tot zover. Ik weet eerlijk gezegd niet of ze ook al naar de bodemplaat hebben gekeken. Dat zal ik bij eventueel vervolgonderzoek zeker meenemen. Ik heb ook een mailtje gestuurd naar de redactie van Autoweek, omdat zij in hun duurtest ook melding maken van dit probleem. Zij konden mij niet meer vertellen wat de oorzaak van het probleem was, maar hebben me wel gezegd bij welke dealer zij het probleem destijds hebben laten verhelpen. Die heb ik nu ook een mail gestuurd, en ik ben in afwachting van hun antwoord.
Wordt vervolgd, en mocht iemand anders intussen nog meer weten, dan hoor ik het graag!
Wordt vervolgd, en mocht iemand anders intussen nog meer weten, dan hoor ik het graag!
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2019 13:18
Auto: C5 aircross Feel 1.2 130Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 81680
Kleur: Vulcano red
Locatie: België(Limburg-Haspengouw)
Als je nieuws hebt laat het maar horen ! 

Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2021 10:48
Auto: C5 Aircross Shine 1.6 PureTech 180pk Automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 51.000
Kleur: Zwart
Locatie: Stein (L)
En hier dan eindelijk het verlossende antwoord. Mijn dealer is deze week bijna zes uur bezig geweest met het onderzoeken en proberen te verhelpen van het probleem. Uiteindelijk blijkt dat het niets te maken heeft met het luchtrooster. De oorzaak was dat de bevestiging van de A-stijl niet helemaal goed vast zat. Dat veroorzaakte bij rijden op de snelweg (dus bij snelheden vanaf ongeveer 100 km/h) het ratelend geluid.
Omdat het probleem blijkbaar vaker voorkomt (mijn Aircross is van april 2019), dacht ik er goed aan te doen de oplossing hier te posten. Als anderen er ook tegenaan lopen, maakt dit het verhelpen van het probleem een stuk eenvoudiger.
Omdat het probleem blijkbaar vaker voorkomt (mijn Aircross is van april 2019), dacht ik er goed aan te doen de oplossing hier te posten. Als anderen er ook tegenaan lopen, maakt dit het verhelpen van het probleem een stuk eenvoudiger.
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 okt 2019 13:18
Auto: C5 aircross Feel 1.2 130Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 81680
Kleur: Vulcano red
Locatie: België(Limburg-Haspengouw)
Fijn dat het opgelost is , en iets om te onthouden .
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Bedankt voor het posten.
Dat een niet goed vastzittende/gemonteerde afdekking van de A-stijl dit kan veroorzaken had ik nog niet eerder gelezen.
Wel dat er een probleem kan zijn met water dat naar binnenkomt langs die kant, daar is ook een TSB C2AW012QQ0 van:
Groet,
JW
Dat een niet goed vastzittende/gemonteerde afdekking van de A-stijl dit kan veroorzaken had ik nog niet eerder gelezen.
Wel dat er een probleem kan zijn met water dat naar binnenkomt langs die kant, daar is ook een TSB C2AW012QQ0 van:
Dat probleem kan optreden met C5AC's t/m ORGA 16057, 25 oct. 2020. Daarna is het in de fabriek aangepast.*KLANTENKLACHT:
WATERLEKKAGE IN HET INTERIEUR TER HOOGTE VAN DEVOORRUIT, LINKSBOVEN
*OMSTANDIGHEDENVOOR HETOPTREDEN :
ALS HET REGENT OF NA HET WASSEN VAN DE AUTO, BIJ HET OPENEN VAN EEN VOORPORTIER
1. HERKOMST
Te veel speling tussen het sierdeel van de voorruitstijl en het sierdeel van het dak.
2. REPARATIE WERKPLAATS
Controle van de afdichting van het sierdeel van de voorruitstijl.
Wijziging van de afdichting van het sierdeel van de voorruitstijl (Afhankelijk van de uitkomst van de controle ).
Groet,
JW

C5club Newbie


Ook bij mijn (vorige) C5 Aircross windgeruis. Dit was eigenlijk alleen te horen bij tegenwind en snelheden boven de 80 km/u. Alsof er bladeren in een verwarmingsbuis zaten. C5 is drie keer terug geweest naar de dealer! Uiteindelijk zou het zitten in de a-stijlen, die ze (onder garantie) hebben vervangen. Helaas kwam het geruis toch weer terug. Totdat m`n voorruit door een barst vervangen moest worden. Na het vervangen van de ruit was het geruis verdwenen....
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2021 10:48
Auto: C5 Aircross Shine 1.6 PureTech 180pk Automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 51.000
Kleur: Zwart
Locatie: Stein (L)
Ik moet helaas mijn vorige bericht herzien. Het probleem blijkt toch niet verholpen te zijn. Het is er nog steeds bij het rijden op de snelweg. Ik heb de dealer weer gemaild en wacht nu op antwoord… al drie weken overigens. Heel vervelend dit.
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2021 10:48
Auto: C5 Aircross Shine 1.6 PureTech 180pk Automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 51.000
Kleur: Zwart
Locatie: Stein (L)
Hier nog een laatste bericht, omdat de oorzaak nu definitief is gevonden en verholpen.
De vorige keer hadden ze de afdekking aan de binnenzijde van de A-stijl vervangen, maar dat bleek toch niet de oplossing te zijn. Uiteindelijk blijkt de oorzaak van het probleem niet aan de binnenkant van de auto te zitten, maar aan de buitenkant. Er zit blijkbaar een kleine speling tussen de afdekkap van de A-stijl links en de voorruit. Bij snelheden boven de 80 km/h en een bepaalde windsnelheid en/of windrichting kan de wind daartussen komen, en dat veroorzaakt het ratelend geluid.
Dit verklaart ook waarom bij een andere gebruiker het probleem weg was na het vervangen van de voorruit.
Bij mij hebben ze nu dus de afdekkap van de A-stijl links vervangen. Dat is nu 8 dagen geleden. Sindsdien heb ik dagelijks gereden, ook ‘s avonds bij 120 en 130 km/h, en het geluid is weg.
Dus mocht iemand anders hier in de toekomst tegenaan lopen en de oplossing zoeken: dit zou het moeten zijn!
De vorige keer hadden ze de afdekking aan de binnenzijde van de A-stijl vervangen, maar dat bleek toch niet de oplossing te zijn. Uiteindelijk blijkt de oorzaak van het probleem niet aan de binnenkant van de auto te zitten, maar aan de buitenkant. Er zit blijkbaar een kleine speling tussen de afdekkap van de A-stijl links en de voorruit. Bij snelheden boven de 80 km/h en een bepaalde windsnelheid en/of windrichting kan de wind daartussen komen, en dat veroorzaakt het ratelend geluid.
Dit verklaart ook waarom bij een andere gebruiker het probleem weg was na het vervangen van de voorruit.
Bij mij hebben ze nu dus de afdekkap van de A-stijl links vervangen. Dat is nu 8 dagen geleden. Sindsdien heb ik dagelijks gereden, ook ‘s avonds bij 120 en 130 km/h, en het geluid is weg.
Dus mocht iemand anders hier in de toekomst tegenaan lopen en de oplossing zoeken: dit zou het moeten zijn!