C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1006
Lid geworden op: 29 mei 2006 10:50
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Locatie: Zonnigste provincie van Nederland
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Een vraag voor de audio-techneuten.... misschien een gekke vraag, maar het houdt me een beetje bezig.... Ik ben me wat aan het oriënteren op (het verbeteren van) de geluidskwaliteit van de C5 Tourer. Mijn auto is uitgerust met een RT6, in combinatie met een Philips HiFi systeem (digitale DSP versterker, 350W totaal vermogen, 4 luidsprekers voor (2 tweeters+2 luidsprekers) en 5 luidsprekers achter (2 tweeters+2 luidsprekers+1 subwoofer)).

Over die subwoofer de volgende vraag... deze zit aan de rechterkant achter een afdekplaat:
IMG_6213.jpg
IMG_6214.jpg
Aan de binnenkant van die afdekplaat zit een dikke laag foam/isolatiemateriaal (ongeveer 2 cm) precies voor de conus van de subwoofer. Beetje lastig om een foto van te maken maar zie onderstaand de situatie:
IMG_6215a.jpg
Die foamlaag houdt me bezig.... wat zou de gedachte daarachter zijn? Met m'n boerenverstand zou ik zeggen dat het juist geluidsgolven tegenhoudt, maar dat ligt er natuurlijk maar helemaal aan wat de structuur is van de foam in relatie tot de frequentie van de tonen van de subwoofer... Je ziet bij allerlei "show-offs" van audioinstallaties dat de woofers zichtbaar en open zijn, dus ik vraag me af wat het gevolg voor de audiokwaliteit zou zijn als er een opening in de afdekplaat gemaakt zou worden..... Aan de andere kant, als ik de muziek aanzet zit er naar m'n gehoor niet heel veel verschil in het basgeluid als de afdekplaat wel of niet aanwezig is... maar ik ben dus erg benieuwd wat de C5club-audiofielen hiervan vinden en welke argumentatie er is (of zou kunnen zijn) voor de aanwezigheid van de foam (wellicht voorkomen van trillingen/resonantie?)....
Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Geen idee, maar ik vraag me altijd af wat er toch mis is met de kwaliteit van de installatie. Ik vind hem uitstekend . Ik zou jet klepje lekker laten zitten, het zit er vast niet voor niets ;)
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
Moguh,

Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat het een gesloten subwoofer betreft (Citroën gaat er niet vanaf dat iedereen stampende muziek mooi vind)… een gesloten subwoofer geeft via de conus zijn drukgolven af en als die isolatie er niet voor zou zitten zou je gehele paneel en klep mee gaan trillen.

Door die isolatie is het geluid van de subwoofer wel meer gedempt. Laat de kap er maar eens af. Dan zul het het verschil horen en merken…
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat laatste had hij al geprobeerd:
Aan de andere kant, als ik de muziek aanzet zit er naar m'n gehoor niet heel veel verschil in het basgeluid als de afdekplaat wel of niet aanwezig is...
Da's dan minder dan jij veronderstelde:
Laat de kap er maar eens af. Dan zul het het verschil horen en merken…
Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1006
Lid geworden op: 29 mei 2006 10:50
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Locatie: Zonnigste provincie van Nederland
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Fijn dat jullie met me mee willen denken!

@CCinq: je stelde de vraag over de kwaliteit van het audiosysteem. In mijn vorige tourer had ik dezelfde installatie maar dan met een NG4. Daar heb ik op een of andere manier nooit de behoefte gehad om iets aan de installatie te doen. In m'n eerste C5 (Ph1) heb ik wel de luidsprekers vervangen en ook het verschil gehoord. Voordat ik m'n huidige Tourer had, reed ik een Volvo XC90 met Dynaudio setup (Dolby Prologic, 5x130 Watt versterker en 12 luidsprekers). Ik had in de Volvo in eerste instantie wel zoiets van "wat een onzin, zoveel luidsprekers", maar toen ik de Volvo had achtergelaten en in de Tourer stapte vond ik het geluid niet zo vol en rijk als wat ik in de Volvo gewend was. Overigens, ik ben geen audiofiel hoor, maar het verschil tussen de Volvo en Tourer qua geluid viel me echt op. Ik heb trouwens wel het idee dat het geluid van de Tourer voller klinkt als het volume ergens halverwege staat. Maar meestal rijd ik met het volume ergens tussen 3 en 7, en dan heb ik het idee dat het geluid voller en rijker kan zijn.

@Xander/@JW-C5: inderdaad al geprobeerd, maar met het volume op 4 of 5...

Uiteindelijk is het ook een hobby hé, om met de auto bezig te zijn. Ik ben geen mechanieker, ben geen velgenfreak, geen stylingfanaat, maar kan er wel van genieten om bezig te zijn met updates qua interieur en uitrusting, en ik kan genieten van een uitgebreid gepoetste voiture. Daarom is dit forum ook zo prettig: voor elk wat wils!

Back on topic: Mijn vraag was ook wel nieuwsgierig gedreven ("waarom de conus afdekken met foammateriaal"). In ieder geval interessant om de verschillen in karakteristieken tussen gesloten en "open" subwoofers in ogenschouw te (gaan) nemen...

Ben benieuwd welke inzichten het vervolg van dit draadje gaat brengen!
Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).
Plaats reactie