V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
...en checkt die garage dan gelijk de hoogteafstelling, zoals in dat CitDoc beschreven is?

Ook mij is het een raadsel waarom je aan het LDS systeem bent gaan sleutelen.
In het jou gestuurde document gaat het alleen over het mechanische gedeelte. Daaraan doe je de controle van de afstelling.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mar 2009 08:55
Auto: c5 20 hdi 163
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 10817
Productienummer: 10156
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: zwart
Locatie: de pinte belgie
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ja je hebt gelijk dacht dat daar lucht ging uitkomen met naar het filmpje te zien, als hij terug naar omhoog komt wordt de hoogteregeling nagekeken
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mar 2009 08:55
Auto: c5 20 hdi 163
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 10817
Productienummer: 10156
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: zwart
Locatie: de pinte belgie
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Lek is dicht maar hij komt niet naar omhoog, waarschijnlijk pomp kapot?! Is dit de juiste pomp ?
https://www.mister-auto.be/fl/zoeken/?q ... 0besturing" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mar 2009 08:55
Auto: c5 20 hdi 163
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 10817
Productienummer: 10156
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: zwart
Locatie: de pinte belgie
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Nee zie het al is voor stuurbekrachtiging niet voor de vering die zal iets duurder zijn
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Denk even logisch na! Was die pomp kapot voordat de draagarm vervangen werd? Nee. Hoe waarschijnlijk is het dat juist nu die pomp kapotgaat? Juist! 2%.
Laat alsjeblieft iemand naar die auto kijken die verstand heeft van hydraulisch geveerde citroens, en niet de buurtgarage om de hoek!
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mar 2009 08:55
Auto: c5 20 hdi 163
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 10817
Productienummer: 10156
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: zwart
Locatie: de pinte belgie
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Nee , maar ben wel nog een 7 km naar de garage gereden met platte vering wel met aangepaste snelheid ,vanavond weet ik of het de pomp is :?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Waarschijnlijk heb je met je actie zoveel lucht in het systeem gekregen dat deze nu niet omhoog wil.
Waar ben je in vredesnaam mee bezig?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mar 2009 08:55
Auto: c5 20 hdi 163
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 10817
Productienummer: 10156
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: zwart
Locatie: de pinte belgie
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
De wagen is terug naar omhoog ben opgelucht, nu wordt de hoogte overal nagekeken en dan kunnen de fusee's vervangen worden zoals in onderstaand filmpje, en ik blijf van alle vijzen of schroeven af !!
https://www.youtube.com/watch?v=UUhZam9-F8s" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
:smt023
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 jul 2021 10:08
Auto: C5 Tourer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 294000
Kleur: Mativoire Metallic
C5club Rookie
C5club Rookie
JW-C5 schreef:Dit zo lezende vermoed ik dat er bij het vervangen van die rubbers iets misgegaan is met het op de juiste wijze losmaken en vastzetten van de stabilisatorstang.
Als die teveel bewogen/verdraaid wordt, gaat de daaraan gekoppelde hoogteregelaar problemen geven. Dat kan dan zitten in de stangetjes dan wel in de sensor zelf.

Controle van de afstelling van de wagenhoogte is beschreven in het CitDoc C5 (X7) - B3BE0103P0 - Controle - Afstelling : Hoogten van de wagen (4-cilinder....

Dat kan ik je sturen, geef dan even je mailadres via een PB.

Groet,
JW
Dag JW,

Volgens mij is dit het draadje waar ik met mijn probleem de meeste info vind, maar misschien kan jij mij verder helpen.

Probleemomschrijving:
Recent heb ik 26 rubbers in de ophanging vervangen, te weten: LV &RV de drie rubbers van de draagarmen onder en LA&RA 9 rubbers van de diverse (draag)armen en één van de veerpoot. Ik heb netjes de wagen op de brug gezet in de hoogste stand en vervolgens met de diagbox/lexia het systeem drukloos gesteld, ivm gepruts bij de veercilinders.
Het goede nieuws: op de achteras is alles voorspoedig verlopen. Het slechte nieuws: op de vooras krijg ik de rijhoogte niet meer (mechanisch) afgesteld. Of de vooras staat in de hoogste stand óf hij zakt door z'n hoeven. Daar zit nu niks tussenin... Op verdenking van een defecte hoogtesensor heb ik die vervangen door een exemplaar van Bart Ebben, maar helaas. Het probleem is onveranderd. In mijn versie van de diagbox/lexia vind ik geen handvatten om mee verder te werken, apparatuur van https://www.easydiagnostics.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;. Zou ik dan een draadbreuk hebben veroorzaakt?

Help! :citrofiel
<3 Sphères

Altijd opzoek naar meer achtergrond informatie:
CX Prestige 1983 JV-05-VZ --> Vrij hopeloos meerjarig project, maar wat een genot!
GS 1220 Club 1977 71-YB-28 --> Vrijwel de hele historie bekend: https://www.citroen-forum.nl/forums/vie ... 2/#2085079" onclick="window.open(this.href);return false;
C5 Tourer 2008 48-GBT-4 --> Dagelijks rij genot.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Hai,
Ik zou proberen, om de klem van de sensor op de stabilisatoras, mits je die versteld heb, terug te zetten in de positie waar hij was, misschien is dat nog te zien op deze as.
Daarna de auto in de laagste stand zetten en met de diagbox drukloos maken.
Vervolgens de auto starten, een minuutje wachten, daarna in de normale stand zetten, maar zodra de pomp draait, weer in de laagste stand en wachten, dat de pomp stopt voor je hem weer in de normale rijstand zet en wachten wat er gebeurt.
Mocht hij dan stabiliseren, dan de hoogte sensor binnen de tolerantie stellen en met de diagbox de wagenhoogte volgens de procedure afstellen.
Succes,
Kees.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 jul 2021 10:08
Auto: C5 Tourer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 294000
Kleur: Mativoire Metallic
C5club Rookie
C5club Rookie
Dank voor de suggestie Kees.

In zekere zin had ik de aanpak van jou al toegepast. Op de klem en stang heb ik een gele markering aangebracht zodat ik die nauwkeurig kon terug plaatsen om de afstelling grofweg te behouden, althans, dat was het idee.

Verder heb ik jouw stappenplan exact doorlopen, daaruit kreeg ik wel verandering in de situatie: de vooras blijft nu op het niveau staan van drukloos. Waarbij: als ik op het scherm van van de laagste stand - waarbij dus de vooras op drukloos staat en de achteras op de laagste stand stand staat- krijg ik de melding : zakken naar(...) en de HD-pomp slaat aan.

Iemand verder nog suggesties? Of de goede vragen die mij naar het juiste pad leiden..

Dank!
Peter
<3 Sphères

Altijd opzoek naar meer achtergrond informatie:
CX Prestige 1983 JV-05-VZ --> Vrij hopeloos meerjarig project, maar wat een genot!
GS 1220 Club 1977 71-YB-28 --> Vrijwel de hele historie bekend: https://www.citroen-forum.nl/forums/vie ... 2/#2085079" onclick="window.open(this.href);return false;
C5 Tourer 2008 48-GBT-4 --> Dagelijks rij genot.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
@Diravi:
Even voor mijn begrip, de lage stand van de auto is niet gelijk aan de laagste stand, die je bereikt met de diagbox.

Je spreekt over de lage stand, Drukloos, maar als de auto normaal gesproken in de lage stand staat, is er nog wel degelijk druk aanwezig, dit is ongeveer 90 Bar.
Alleen met de diagbox maak je het systeem druk loos.
Je zegt, dat de h.d. pomp gaat draaien, maar stopt hij dan na verloop van tijd?

Wat misschien nog een oplossing is, om de auto weer in de hoogste stand te zetten, omdat je hem in deze stand met de diagbox drukloos heb gemaakt.

Dit is nog een tip, altijd de auto drukloos maken in de lage stand en niet vergeten, om de dop van de LDS tank los te draaien.

Groet,
Kees.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 jul 2021 10:08
Auto: C5 Tourer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 294000
Kleur: Mativoire Metallic
C5club Rookie
C5club Rookie
Goed dat je het checkt @Kees. Maar zoals ik het benoem, is het ook: De vooras blijft op de hoogte hangen van het drukloos maken(0bar), met gebruik van de diagbox/lexia. De achteras volgt keurig de commando's van de hoogteregeling knoppen. Ook na meerdere keren drukloos maken, de accu spanning langere tijd er af en andere pogingen om de boel te resetten blijft dit het geval: De vooras blijft op de hoogte van een drukloos-systeem(0bar), de achteras volgt de hoogteregeling commando's.

De HD-pomp stopt met draaien wanneer de achteras de ingestelde hoogte heeft bereikt.

Wat je noemt ga ik nog eens proberen. NB: ik heb het systeem nooit drukloos gemaakt in de hoogte stand --> echter stond de vooras in de hoogste stand omdat deze niet lager wilde gaan.

Dop van de LDS tank doe ik altijd los als ik ga rommelen met de C5 :-) Maar absoluut een tip die niet vaak genoeg gegeven kan worden.
<3 Sphères

Altijd opzoek naar meer achtergrond informatie:
CX Prestige 1983 JV-05-VZ --> Vrij hopeloos meerjarig project, maar wat een genot!
GS 1220 Club 1977 71-YB-28 --> Vrijwel de hele historie bekend: https://www.citroen-forum.nl/forums/vie ... 2/#2085079" onclick="window.open(this.href);return false;
C5 Tourer 2008 48-GBT-4 --> Dagelijks rij genot.
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Sensors hoogteregeling

Bericht door H_H »

Mijn C5 x7 uit hetzelfde jaar had ook dergelijke problemen. Uiteindelijk heeft garage GJO er een nieuwe pomp ingezet.
Dat was niet evident want het was een afwijkend model pomp. Wat ik me herinner is dat ze één leiding hebben moeten afdoppen maar daarna ging de wagen niet meer omhoog aan de achterkant. Uiteindelijk is het opgelost, ik meen door meermaals ontluchten en opnieuw drukloos maken en daarna werkte het weer.

Ik kan je helaas niet alle details van de hele procedure geven maar wat ik heb begrepen is dat na de vervanging van de pomp het een hele operatie is om het systeem weer werkend te krijgen

Misschien kun je hier iets mee. En anders even bellen met Johan ;)
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Plaats reactie