ik heb toch iets anders ondervonden.willy4 schreef:ik heb laatst iets meer dan 20 veerbollen getest , waaronder het merendeel bollen waren van iets meer dan 100 000.km , ik ben wel verschoten dat er zoveel druk eraf gegaan is.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat heb ik gelezen, uiteraard
Maar gezien mijn eigen ervaringen bij die tests eind 2013 verraste me dat wel.
Die bollen waren toen bijna 7 jaar oud, en hadden 180 kkm meegemaakt in mijn C5.
Weet je ook hoe oud die bollen waren, de leeftijd dus?
Want ze waren nog maar 100 kkm gebruikt, begrijp ik uit jouw verhaal.
Groet,
JW
Maar gezien mijn eigen ervaringen bij die tests eind 2013 verraste me dat wel.
Die bollen waren toen bijna 7 jaar oud, en hadden 180 kkm meegemaakt in mijn C5.
Weet je ook hoe oud die bollen waren, de leeftijd dus?
Want ze waren nog maar 100 kkm gebruikt, begrijp ik uit jouw verhaal.
Groet,
JW
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat waren bollen van het jaar rond het jaar van 2004.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
zo ziet het eruit.
C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Ik zie niets 
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
Niet om rot te doen, maar ik neem aan dat je hier niet bijtellen bedoelt, maar beitelen?JDGC5 schreef:Flink moeten bijtelen om ze los te krijgen maar uiteindelijk gelukt.
Adri
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
JW-C5 schreef:Als ik het dan nu goed begrijp waren die bollen toen iets meer dan 15 jaar oud.
Zou de leeftijd dan een rol gaan spelen, meer dan de kilometers?
Groet,
JW
De druk wordt minder omdat er stikstof door het membraan heen diffundeert. Dat hangt niet af van het aantal kilometers, maar van de tijd.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Veteraan


Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Is daar iets meer over te zeggen, hoeveel jaar gaat een bol maximaal mee? Mijn auto is nu bijna 12 jaar en ruim 200.000 km oud, heb het gevoel dat het comfort toch wat minder is dan in het begin.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Tja, het hangt van veel variabelen af. Materiaal van het membraan, dikte, druk van het gas ten opzichte van de druk buiten, temperatuur.....Maar dat er gas verdwijnt is zeker. Net als dat een band heel langzaam leegloopt.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik dacht dat er geen drukverschil is , bij het schommelen van temp bij stikstof.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ook stikstof voldoet aan de gaswet van Boyle-Gay-Lussac: P*V/T is constant.
Oftewel, als de temperatuur verandert in de noemer, gaat er iets veranderen in de teller.
Maar of dat veel invloed heeft, dat is een andere vraag. Immers die temperatuur is uitgedrukt in graden Kelvin, dus een verandering van 10 of 20 graden heeft dan niet veel invloed.
Iets anders is dat membraan.
Vanaf de eerste bollen die Citroën in de jaren '50 gebruikte in de DS, is men bezig geweest met dat membraan.
Helemaal in het begin ging dat maar kort mee, en membranen werden nog vervangen bij de bollen die toen deelbaar waren.
Later kwamen er andere membranen, die het langer volhielden.
Dat waren membranen van urepan, desmopan en hoe ze ook mogen heten.
Eind vorige eeuw kwam men met de "multicouche", meer laags dus als membraan.
Daarmee werden sommige Xantias uitgerust, en de C5 kreeg ze als standaard.
Daarvan werd gezegd dat ze een "leven zouden meegaan".
Maar ja, wat is een leven....
Overigens, bij mijn weten zijn de Comfortbollen nog altijd uitgerust met de oudere membranen, daar zit geen multicouche in.
Daarmee gaan ze dan sowieso korter mee dan de standaard bollen van de C5 en de C6.
Groet,
JW
Oftewel, als de temperatuur verandert in de noemer, gaat er iets veranderen in de teller.
Maar of dat veel invloed heeft, dat is een andere vraag. Immers die temperatuur is uitgedrukt in graden Kelvin, dus een verandering van 10 of 20 graden heeft dan niet veel invloed.
Iets anders is dat membraan.
Vanaf de eerste bollen die Citroën in de jaren '50 gebruikte in de DS, is men bezig geweest met dat membraan.
Helemaal in het begin ging dat maar kort mee, en membranen werden nog vervangen bij de bollen die toen deelbaar waren.
Later kwamen er andere membranen, die het langer volhielden.
Dat waren membranen van urepan, desmopan en hoe ze ook mogen heten.
Eind vorige eeuw kwam men met de "multicouche", meer laags dus als membraan.
Daarmee werden sommige Xantias uitgerust, en de C5 kreeg ze als standaard.
Daarvan werd gezegd dat ze een "leven zouden meegaan".
Maar ja, wat is een leven....
Overigens, bij mijn weten zijn de Comfortbollen nog altijd uitgerust met de oudere membranen, daar zit geen multicouche in.
Daarmee gaan ze dan sowieso korter mee dan de standaard bollen van de C5 en de C6.
Groet,
JW
C5club Fan


Berichten: 92
Lid geworden op: 12 apr 2021 23:19
Auto: C5 2002
Opties: V Power
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 205.000
Kleur: luchtblauw Mix Zilver
KPH: Voor + Achter
Locatie: Purmerend
Contacteer:
Hoi Sam hier korte vraag waar kan je die veerbollen kopen ik wil 4 stuk aanschaffen hoor graag van je groetjes SamJDGC5 schreef: Ik heb vandaag een voorraadbol gekocht voor de C5, nieuw.
Bedankt voor de info en Hulp.
Groetjes Sam
Groetjes Sam




