Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Fan


Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jul 2013 12:44
Auto: Citroen C5 2.0-16v Tourer 2008
Brandstof: Benzine
Ben ik weer...
Ik ervaar sinds enige tijd een "bonk" wanneer je bijvoorbeeld in de derde versnelling zit, je afremt en de AL4 bak terugschakelt naar de tweede versnelling en dan weer gas erbij doet. Ik heb er zelf geen verstand van maar ik las hier dat het mogelijk te maken zou kunnen hebben met het bekende AL4 kwaaltje "de solenoids"? Ik ervaar geen storingen op het dashboard of andere meldingen en het is puur alleen het "bonk" geluid. Het gebeurd ook niet altijd, als ik rustig van het gas af ga en de bak schakelt terug en weer rustig gas bij doe dan heb ik het meestal niet, dus dan kan ik het enigszins "controleren".
Hoe kan ik zeker weten dat dit het bekende kwaaltje is ondanks dat ik geen storing op het dashboard zie? Of hebben jullie andere mogelijke oorzaken?
Ik vraag dit omdat de auto binnenkort voor een apk + beurt moet en ik dit dan aan de garage door wil geven, tenzij ik zeker weet dat dit de solenoids zijn dan laat ik het bij GJO doen.
-edit-
GJO zit niet echt in de buurt anders had ik hem er wel naar laten kijken meteen voor een eerste diagnose...
Ik ervaar sinds enige tijd een "bonk" wanneer je bijvoorbeeld in de derde versnelling zit, je afremt en de AL4 bak terugschakelt naar de tweede versnelling en dan weer gas erbij doet. Ik heb er zelf geen verstand van maar ik las hier dat het mogelijk te maken zou kunnen hebben met het bekende AL4 kwaaltje "de solenoids"? Ik ervaar geen storingen op het dashboard of andere meldingen en het is puur alleen het "bonk" geluid. Het gebeurd ook niet altijd, als ik rustig van het gas af ga en de bak schakelt terug en weer rustig gas bij doe dan heb ik het meestal niet, dus dan kan ik het enigszins "controleren".
Hoe kan ik zeker weten dat dit het bekende kwaaltje is ondanks dat ik geen storing op het dashboard zie? Of hebben jullie andere mogelijke oorzaken?
Ik vraag dit omdat de auto binnenkort voor een apk + beurt moet en ik dit dan aan de garage door wil geven, tenzij ik zeker weet dat dit de solenoids zijn dan laat ik het bij GJO doen.
-edit-
GJO zit niet echt in de buurt anders had ik hem er wel naar laten kijken meteen voor een eerste diagnose...
Berichten: 1252
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Bonkende automaten is niet alleen het geval bij een AL4. Elke 80 tot 100k de bak spoelen helpt al enorm bij het voorkomen van dat euvel.
Bij een AL4 heb je het geluk, dat GJO klepjes kan vervangen.
Andere merken bieden dat geluk niet, daar hang je meteen aan een nieuw brein, voor € 1.000 +.
Bij een AL4 heb je het geluk, dat GJO klepjes kan vervangen.
Andere merken bieden dat geluk niet, daar hang je meteen aan een nieuw brein, voor € 1.000 +.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Fan


Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jul 2013 12:44
Auto: Citroen C5 2.0-16v Tourer 2008
Brandstof: Benzine
De bak is nog geen 3jaar geleden bij 50.500km (preventief) al gespoeld door GJO, er staat nu 122.000km op de teller.
C5club extreme Die-Hard


Berichten: 755
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
bonk met schakelen.... al je motorsteunen nagekeken?
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Verkocht)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
C5club Fan


Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jul 2013 12:44
Auto: Citroen C5 2.0-16v Tourer 2008
Brandstof: Benzine
Hoe en waar kan ik dat controleren? Heb je foto's of iets waar ik naar kan kijken of iets versleten is? Ik kan de motorkap openzetten maar daarmee houdt mijn technische kennis wel op zeg maar haha
C5club Fan


Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jul 2013 12:44
Auto: Citroen C5 2.0-16v Tourer 2008
Brandstof: Benzine
Uiteindelijk bij de garage geweest en het bleek gelukkig een fuseerubber te zijn wat aan vervanging toe was. Bonk is weer weg.
