Auteur |
Bericht |
Reddevil666
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 aug 2020 18:20 Berichten: 24
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 300000
Kleur: bordeauxrood
Naar boven
|
Re: achteras vervangen
Ja dat klopt en weet nu niet of dat wel gaat lukken
|
30 aug 2020 17:51 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13875 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: achteras vervangen
je kunt ook alleen de armen over bouwen.
|
30 aug 2020 17:59 |
|
|
Reddevil666
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 aug 2020 18:20 Berichten: 24
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 300000
Kleur: bordeauxrood
Naar boven
|
Re: achteras vervangen
Dan zal ik dat gaan proberen
|
30 aug 2020 18:00 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1219 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: achteras vervangen
Voor ADAL revisiesets L+R betaal je bij Brezan ca €160.
Alleen de draagarmen demonteren is geen wilde klus, als je tenminste de bouten van de stabilisatorstang loskrijgt. Soms is passend geweld nodig.
Ik deed de klus altijd zonder drukloos maken via Lexia: Auto in de laagste stand en dan achter hoog genoeg opkrikken. Ik weet dat dat heiligschennis is, maar het werkt perfect. De zuigerstangen van de veercilinders losmaken aan de draagarmkant kan een rotklus zijn als de borgveren zijn vastgeroest.
Dan de ABS sensors losnemen en vervolgens de draagarmbouten. Je komt dan tot de ontdekking dat de draagarmen van gietijzer zijn: loodzwaar. Ik zet er altijd een krikje onder.
Pas op, dat je alle ringen die er tussen uit komen op de juiste volgorde bewaart. Daar zitten essentiele vulringen tussen, die de lagers op de juiste voorspanning zetten. Doe je dit niet, dan zit je met een complexe meetpartij om de juiste vulringen te bepalen. De tolerantie zit niet in de lagers, maar in de draagarm en de veerhanden aan de auto.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
30 aug 2020 19:07 |
|
|
Reddevil666
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 aug 2020 18:20 Berichten: 24
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 300000
Kleur: bordeauxrood
Naar boven
|
Re: achteras vervangen
Super. Daar kom ik weer een heel eind verder mee. Bedankt
|
30 aug 2020 19:10 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: achteras vervangen
Gietijzer? Waarom? Bij de CX was dat lichtmetaal.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
30 aug 2020 20:55 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13875 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: achteras vervangen
ze zijn van gietijzer.
|
30 aug 2020 22:44 |
|
|
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 259 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
Re: achteras vervangen
@ JanSr Die prijs van de lagers valt mij mee bij Brezan. Heb je toevallig een OE nummer van? En is dat goed spul dat weer vele jaren meegaat. Ik bedoel is er al rijervaring mee opgedaan over langere tijd.
_________________ zeg maar Rob .
|
30 aug 2020 23:36 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: achteras vervangen
willy4 schreef: ze zijn van gietijzer. Ja Willy, dat had ik gelezen. Vandaar dat ik vroeg waarom. Bij veel hydraulisch geveerde Citroen modellen waren ze van lichtmetaal.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
31 aug 2020 00:50 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1219 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: achteras vervangen
Die Brezan setjes gaven geen aanleiding tot klachten.
Eén van de basis regels voor een goede wegligging is de verhouding tussen onafgeveerde gewicht/afgeveerd gewicht. Vandaar de veelvuldig toegepaste aluminium draagarmen of plaatstalen draagarmen. Gietijzer is hier geheel misplaatst.
Het is mij een totaal raadsel waarom Citroen nieuwe modellen uitbracht met geheel opnieuw uitgevonden draagarmen. Het meest berucht waren de BX'en, op korte afstand gevolgd door de C5. Dat, terwijl er lange reeksen modellen waren die nooit problemen gaven. Standaardisering is de hoogste vorm van engineering. Daar hebben ze bij Citroen nog nooit van gehoord.
Neem bijvoorbeeld veercilinders. Vanaf 1955 op alle hydropneumatische modellen. Al die jaren probleemloos. En ja hoor, bij C5 type III en de C6 gaan de voorveercilinders veelvuldig kapot. Ik vind het een schande. Voor als je je realiseert dat die cilinders een bruin leven hebben (geen dwarskrachten) , vergeleken bij de McPherson veerpoten, waar nooit iets mee is.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
31 aug 2020 10:01 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: achteras vervangen
Via de diverse onderdelensites koop je een complete ADAL set onder de 80 euro. Brezan is dus niet goedkoop.........
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
31 aug 2020 10:50 |
|
|
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1312 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: achteras vervangen
Maar wel om de hoek
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
31 aug 2020 12:18 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1219 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: achteras vervangen
€80 per kant? Daar heb ik het over.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
31 aug 2020 12:34 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: achteras vervangen
Nope, 80 voor 2 zijden....... En de Brezan mag om de hoek zitten maar meestal is een ADAL-klus eentje die je gaat voorbereiden. Dat doe je niet even op een avond. Dus moet er voldoende tijd zijn om vooraf te bestellen. Ik had ze met 2 dagen in huis.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
01 sep 2020 09:38 |
|
|
Reddevil666
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 aug 2020 18:20 Berichten: 24
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 300000
Kleur: bordeauxrood
Naar boven
|
Re: achteras vervangen
Ga toch maar niet proberen het zelf te doen. Is er misschien iemand die een adres in de buurt van Amsterdam heeft om mijn adals te vervangen. Bij oldenhage kost het 300 per kant
|
01 sep 2020 12:24 |
|
|
|