Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.

V.I.P.


Berichten: 213
Lid geworden op: 03 apr 2014 12:16
Auto: Tourer 1.8 16V Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11946CJ
Productienummer: 10025
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145300
Kleur: Zwart
Locatie: Amsterdam
Hoi allen,
Sinds een week op 2 doet de autoradio raar, dat hij gemiddeld na ongeveer 20 min uitvalt en dan weer opnieuw opstart en dan probleemloos verder gaat. Hij blijft zijn tijd en geheugen instellingen onthouden.
Dacht eerst dat het alleen met het warme weer was, maar vandaag gebeurde het op de heen en terug reis ook, dus dat is dan niet het probleem.
mijn software versie is rneg_D_R50b_R50.03.
Weet niet of er misschien problemen zijn met deze versie?
Hoop dat jullie misschien een idee hebben?
Sinds een week op 2 doet de autoradio raar, dat hij gemiddeld na ongeveer 20 min uitvalt en dan weer opnieuw opstart en dan probleemloos verder gaat. Hij blijft zijn tijd en geheugen instellingen onthouden.
Dacht eerst dat het alleen met het warme weer was, maar vandaag gebeurde het op de heen en terug reis ook, dus dat is dan niet het probleem.
mijn software versie is rneg_D_R50b_R50.03.
Weet niet of er misschien problemen zijn met deze versie?
Hoop dat jullie misschien een idee hebben?
2020 - heden C5 Tourer
2014 - 2020 C5 Break
2011 - 2014 Xantia Break
2014 - 2020 C5 Break
2011 - 2014 Xantia Break
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Klinkt als een warmte probleem, waardoor de radio zich heel even uitschakelt en opnieuw opstart.
Om precies te zijn, de CPU, deze word door een kleine koelfan gekoeld, mogelijk draait deze niet of vervuild met stof.
De CPU zit op een apart bordje, een paar weken geleden heb ik dit type radio ontleed, zie foto's in de onderstaande link.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=17133&start=345
Ik weet niet of je precies dezelfde heb als op de foto's, dat is een RT6, zonder SD kaartslot aan de buitenkant.
Mocht je er niet uitkomen, ik heb 2 van deze radio's liggen, waar ik toch niets mee gaan doen, als je interesse heb
Om precies te zijn, de CPU, deze word door een kleine koelfan gekoeld, mogelijk draait deze niet of vervuild met stof.
De CPU zit op een apart bordje, een paar weken geleden heb ik dit type radio ontleed, zie foto's in de onderstaande link.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=17133&start=345
Ik weet niet of je precies dezelfde heb als op de foto's, dat is een RT6, zonder SD kaartslot aan de buitenkant.
Mocht je er niet uitkomen, ik heb 2 van deze radio's liggen, waar ik toch niets mee gaan doen, als je interesse heb

Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Aan een warmteprobleem denk ik ook.
Als ik me goed herinner heeft exroosje daar destijds het eea over geschreven, hij had toen ook een MyWay in zíjn PH3.
MyWay is een Harman-Becker systeem.
Hij heeft het toen vervangen door een eMyWay, dat is de RT6 van Magneti-Marelli.
Groet,
JW
Als ik me goed herinner heeft exroosje daar destijds het eea over geschreven, hij had toen ook een MyWay in zíjn PH3.
MyWay is een Harman-Becker systeem.
Hij heeft het toen vervangen door een eMyWay, dat is de RT6 van Magneti-Marelli.
Groet,
JW

V.I.P.


Berichten: 213
Lid geworden op: 03 apr 2014 12:16
Auto: Tourer 1.8 16V Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11946CJ
Productienummer: 10025
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145300
Kleur: Zwart
Locatie: Amsterdam
Dank je wel voor jullie antwoorden, zal het topic van exroosje eens doorlezen.
Kijken of het hitteprobleem zelf kan aanpakken.
@C5HDI110, Van welk type heb je 2 radios liggen?
Kijken of het hitteprobleem zelf kan aanpakken.
@C5HDI110, Van welk type heb je 2 radios liggen?
2020 - heden C5 Tourer
2014 - 2020 C5 Break
2011 - 2014 Xantia Break
2014 - 2020 C5 Break
2011 - 2014 Xantia Break
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Beiden zijn een RT6 van Magneti-Marelli, ik heb ze gekocht om de RT5 in mijn Peugeot 407C, eventueel te upgraden, maar daar zie ik van af, past niet bij het interieur doen.
Ik post de foto's ook even hier, met wat uitleg, hopelijk kun je je eigen radio repareren.
Haal de radio voorzichtig uit elkaar op een tafel, het is een beetje pielen, ik had het bijna opgegeven, weet niet zeker meer waar ik vastliep, volgens mij het hitteschild aan de achterkant.
De koelfan, mogelijk is deze vastgelopen of erg vuil.

Leuk detail, de gaatjes in honinggraat structuur zorgen voor een grotere luchtstroom en lagere geluidsproductie.


Op deze printplaat zit de CPU, helaas hebben ze geen hitteschild aangebracht, de printplaat is er wel in voorzien, als ik naar de gaatjes kijk.
Het zijn standaard hitteschilden die hierin passen, d.m.v. plastic pennen die in de printplaat klikken.
In de betere computer winkel of online zijn hitteschildjes te koop, op een oudere videokaart kun je zelfs de juiste maat aantreffen.
Mocht de fan wel goed draaien, dan is montage van een hitteschild met een beetje koelpasta, een goedkope oplossing om te proberen.
Dit is een oplossing die ik wel vaker heb toegepast in apparatuur, waar oorspronkelijk geen hitteschild gemonteerd is.
Waar het aan ligt dat het jaren wel goed functioneert en nu opeens niet meer, zou ik niet weten, wellicht is er een elektronica expert hier om dat te verklaren.

Ik post de foto's ook even hier, met wat uitleg, hopelijk kun je je eigen radio repareren.
Haal de radio voorzichtig uit elkaar op een tafel, het is een beetje pielen, ik had het bijna opgegeven, weet niet zeker meer waar ik vastliep, volgens mij het hitteschild aan de achterkant.
De koelfan, mogelijk is deze vastgelopen of erg vuil.

Leuk detail, de gaatjes in honinggraat structuur zorgen voor een grotere luchtstroom en lagere geluidsproductie.


Op deze printplaat zit de CPU, helaas hebben ze geen hitteschild aangebracht, de printplaat is er wel in voorzien, als ik naar de gaatjes kijk.
Het zijn standaard hitteschilden die hierin passen, d.m.v. plastic pennen die in de printplaat klikken.
In de betere computer winkel of online zijn hitteschildjes te koop, op een oudere videokaart kun je zelfs de juiste maat aantreffen.
Mocht de fan wel goed draaien, dan is montage van een hitteschild met een beetje koelpasta, een goedkope oplossing om te proberen.
Dit is een oplossing die ik wel vaker heb toegepast in apparatuur, waar oorspronkelijk geen hitteschild gemonteerd is.
Waar het aan ligt dat het jaren wel goed functioneert en nu opeens niet meer, zou ik niet weten, wellicht is er een elektronica expert hier om dat te verklaren.

Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

V.I.P.


Berichten: 213
Lid geworden op: 03 apr 2014 12:16
Auto: Tourer 1.8 16V Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11946CJ
Productienummer: 10025
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145300
Kleur: Zwart
Locatie: Amsterdam
Dank je wel voor de foto's en reacties.
In het weekend de radio er maar proberen uit te halen, en zal dan ook wat foto's maken.
Is er een makkelijke manier om de radio er uit te halen?
Groet,
Pascal.
In het weekend de radio er maar proberen uit te halen, en zal dan ook wat foto's maken.
Is er een makkelijke manier om de radio er uit te halen?
Groet,
Pascal.
2020 - heden C5 Tourer
2014 - 2020 C5 Break
2011 - 2014 Xantia Break
2014 - 2020 C5 Break
2011 - 2014 Xantia Break

V.I.P.


Berichten: 213
Lid geworden op: 03 apr 2014 12:16
Auto: Tourer 1.8 16V Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11946CJ
Productienummer: 10025
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145300
Kleur: Zwart
Locatie: Amsterdam
Vraagje, wat zijn de juiste beugeltjes/tools om de radio er uit te halen, heb gezocht op het forum, maar het plaatje wordt gelinkt naar een pagina die niet meer in de lucht is.
2020 - heden C5 Tourer
2014 - 2020 C5 Break
2011 - 2014 Xantia Break
2014 - 2020 C5 Break
2011 - 2014 Xantia Break
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

V.I.P.


Berichten: 213
Lid geworden op: 03 apr 2014 12:16
Auto: Tourer 1.8 16V Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11946CJ
Productienummer: 10025
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145300
Kleur: Zwart
Locatie: Amsterdam
Dank je wel JW,
Heb dit topic over het hoofd gezien....
Die beugeltjes heb ik dus niet, probeer het al met soort van platte sateprikkers, maar werkte dus niet.
Heb dit topic over het hoofd gezien....

Die beugeltjes heb ik dus niet, probeer het al met soort van platte sateprikkers, maar werkte dus niet.
2020 - heden C5 Tourer
2014 - 2020 C5 Break
2011 - 2014 Xantia Break
2014 - 2020 C5 Break
2011 - 2014 Xantia Break

V.I.P.


Berichten: 213
Lid geworden op: 03 apr 2014 12:16
Auto: Tourer 1.8 16V Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11946CJ
Productienummer: 10025
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145300
Kleur: Zwart
Locatie: Amsterdam
Nogmaals dank JW voor de verwijzing naar het juiste topic en inderdaad met een nagelvijl, was de radio er binnen 1 minuut uit.
Radio open gemaakt, maar ziet er schoon uit, koelgang/vinnen schoongemaakt, kwam weinig vuil vanaf. Fan ziet er zelf ook schoon uit. Dus zag niet echt een oorzaak van me probleem.
Hieronder een paar foto's van de radio open. Radio met alleen de boven plaat eraf. Radio zonder de CR speler. Zijkant met koelvin. En de achterzijde. Heb nog wel meer foto's maar die voegen nu niet zo veel meer toe.


Radio open gemaakt, maar ziet er schoon uit, koelgang/vinnen schoongemaakt, kwam weinig vuil vanaf. Fan ziet er zelf ook schoon uit. Dus zag niet echt een oorzaak van me probleem.
Hieronder een paar foto's van de radio open. Radio met alleen de boven plaat eraf. Radio zonder de CR speler. Zijkant met koelvin. En de achterzijde. Heb nog wel meer foto's maar die voegen nu niet zo veel meer toe.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2020 - heden C5 Tourer
2014 - 2020 C5 Break
2011 - 2014 Xantia Break
2014 - 2020 C5 Break
2011 - 2014 Xantia Break

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Kun je nagaan of de fan werkt?
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Grappig om de verschillen met de Magneti Marelli te zien 
Ik zie dat er een VIN op de radio staat geschreven met viltstift, is dit de VIN van je auto ?
Anders vermoed ik dat de originele in je C5 al een keer vervangen is.
Controleer anders of de fan echt draait zoals JanC5 aangeeft.
Kun je het CPU bord of de CPU vinden ?
Post anders een foto van boven, recht op de printplaat.

Ik zie dat er een VIN op de radio staat geschreven met viltstift, is dit de VIN van je auto ?
Anders vermoed ik dat de originele in je C5 al een keer vervangen is.
Controleer anders of de fan echt draait zoals JanC5 aangeeft.
Kun je het CPU bord of de CPU vinden ?
Post anders een foto van boven, recht op de printplaat.

V.I.P.


Berichten: 213
Lid geworden op: 03 apr 2014 12:16
Auto: Tourer 1.8 16V Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11946CJ
Productienummer: 10025
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145300
Kleur: Zwart
Locatie: Amsterdam
Kon het binnen op tafel niet controleren of de fan het deed.
Vandaag meer tijd, dus in de auto , radio eruit, opgeschroefd, motor aan, radio aan, fan niet aan, ook niet na 1 minuut. Dus verdenk me fan dat hij kanot is, of hij schakelt pas in als het warm is, maar daar ga ik maar niet van uit.
Ook gekeken naar het VIN nummer, dat komt inderdaad niet overeen met die van de auto.
Scherp gezien, had er overheen gekeken.
Zie nu dat ik 2x dezelfde foto had neergezet, bij deze de juiste die open is, met het motherboard.
Vandaag meer tijd, dus in de auto , radio eruit, opgeschroefd, motor aan, radio aan, fan niet aan, ook niet na 1 minuut. Dus verdenk me fan dat hij kanot is, of hij schakelt pas in als het warm is, maar daar ga ik maar niet van uit.
Ook gekeken naar het VIN nummer, dat komt inderdaad niet overeen met die van de auto.
Scherp gezien, had er overheen gekeken.
Zie nu dat ik 2x dezelfde foto had neergezet, bij deze de juiste die open is, met het motherboard.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2020 - heden C5 Tourer
2014 - 2020 C5 Break
2011 - 2014 Xantia Break
2014 - 2020 C5 Break
2011 - 2014 Xantia Break
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Goede foto, deze geeft i.c.m. de andere foto's en dat de fan niet draait een goed beeld van wat er mogelijk aan de hand is.
Ik heb de foto's voorzien van wat mij opvalt.
De koelfan is hier duidelijk zichtbaar, wat mij opvalt is dat er een slakkenhuis constructie gebruikt is zoals de CPU koeler in laptops.
Hierdoor krijg ik het vermoeden dat de zwarte plak linksboven, zo te zien een chip van NEC, niet de CPU en/of video chip is. Dit is een mooie foto, ik zie een fors koellichaam, mogelijk zit hier een CPU aan vast, welke direct door de koelfan gekoeld word.
Aangezien je al vastgesteld heb dat de fan niet draait, is de goedkoopste oplossing de fan vervangen
De vraag is nu, zit er in het zwarte plastic (slakkenhuis) een losse fan of dit één geheel, daarvoor zal het verder uit elkaar moeten.
Op de fan staan de nummers 081204DA en 2F5E, daar kom ik helaas niet verder mee met googlen, als ik bij AliExpress zoek op "cooling fan citroen radio", krijg ik dit soort resultaten zie Link
Mogelijk zit daar iets bruikbaars tussen met de juiste maten, het mooiste zou zijn als er een standaard vierkante fan in zit, een beetje computerwinkel heeft ze in alle maten en kleuren.
Wellicht kom je meer nummers tegen als je de fan helemaal demonteert, hopelijk leid dat tot een exact vervangend onderdeel.
Ik heb de foto's voorzien van wat mij opvalt.
De koelfan is hier duidelijk zichtbaar, wat mij opvalt is dat er een slakkenhuis constructie gebruikt is zoals de CPU koeler in laptops.
Hierdoor krijg ik het vermoeden dat de zwarte plak linksboven, zo te zien een chip van NEC, niet de CPU en/of video chip is. Dit is een mooie foto, ik zie een fors koellichaam, mogelijk zit hier een CPU aan vast, welke direct door de koelfan gekoeld word.
Aangezien je al vastgesteld heb dat de fan niet draait, is de goedkoopste oplossing de fan vervangen
De vraag is nu, zit er in het zwarte plastic (slakkenhuis) een losse fan of dit één geheel, daarvoor zal het verder uit elkaar moeten.
Op de fan staan de nummers 081204DA en 2F5E, daar kom ik helaas niet verder mee met googlen, als ik bij AliExpress zoek op "cooling fan citroen radio", krijg ik dit soort resultaten zie Link
Mogelijk zit daar iets bruikbaars tussen met de juiste maten, het mooiste zou zijn als er een standaard vierkante fan in zit, een beetje computerwinkel heeft ze in alle maten en kleuren.
Wellicht kom je meer nummers tegen als je de fan helemaal demonteert, hopelijk leid dat tot een exact vervangend onderdeel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.