We hebben
- een motor die is afgeslagen
- een accu die na enige tijd leeg is
Mogelijk is er verband, maar dat hoeft niet perse.
FoutcodeWat mij betreft zou de diagnose starten bij de foutcode:
welke regeleenheid roept welke foutcode, omschrijving. En welke eenheden die in de auto zitten zijn wel, en welke niet uit te lezen. Dat is het startpunt. Volgens mij had ik dat ook al eerder gevraagd.
Hulp op het forumMaar er zijn meer wegen die naar Rome leiden, dus zaken die hier worden aangegeven zijn zeker nuttig. In ieder geval is het dan wel belangrijk om op de juiste manier te meten willen er conclusies aan worden verbonden. Ik zie dat de focus nu ligt op het bepalen waarom de accu leeg is. Dat kan natuurlijk, mogelijk is er verband, al is dit niet zeker.
Maar hoe dan ook als je iets wilt bepalen moet je wel op de juiste manier handelen, anders trekken we de verkeerde conclusie. Er komt mij weer een beeld voor ogen van de vorige auto van Edwin, waar de geadviseerde scoopmeting van de krukas/nokkenas door de garage is uitgevoerd, maar niet op de juiste manier en niet met de juiste kennis, waardoor de oorzaak van het probleem niet boven water kwam.
In dit draadje.Ik bedoel dit niet belerend, maar iets controleren heeft alleen zin als het met de juiste kennis en op de juiste manier gebeurt.
Daarom even een uitleg over de juiste manier van meten.
Hoe lekstroom meten- Deuren dicht en op slot
- Motorkap open, schakelaar vergrendeld (als die er is)
- Wacht tot auto in rust komt
- Verbind - multimeter met carrosserie
- Verbind + multimeter met accu -
- Juiste stand (A) en aansluitbussen
- DAN PAS!! accupool losnemen
Eventueel kun je daarna desgewenst de meting herhalen in de mA stand.
Nu kun je een conclusie trekken:
A) fout >50 mA
B) goed <50 mA
Bij fout ga je verder door het spanningsverlies over de zekeringen te meten in mV om te bepalen wie de verbruikers zijn.
Wat betreft het afslaan van de motor je hebt een paar basis dingen nodig:
- Is er voeding motormanagement? (brand mm lampje op dash, heb je 5V voeding op de sensoren)
- Is er brandstofdruk op de gallerij?
- Voeding injectoren (+)
- Aansturing injectoren (LED tester)
- Voeding bobine
- Aansturing Bobine (LED tst)
- Toerentalsignaal (led tester)
- Nokkenassignaal (led tetser)
Eén (en waarschijnlijk meerdere) genoemde factoren missen waarbij er onderling verband is. De vraag is welke. Dan kijken we dan wat de volgende stap is.