C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: A/C probleem

Bericht door boes »

Koop toch geregeld een lekker flessie olijfolie.....en dat komt ook vast niet zelf aangelopen :)
Zonder gekkigheid, volgens mij is de technische vraagstelling inmiddels ruim beantwoord?
BJG, dank. Weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: A/C probleem

Bericht door BJG »

C5HDI110 schreef:Dit soort gevallen is al ruim 15 jaar dagelijkse kost voor mij, met bijbehorende officiële (pittige) cursussen over logistiek, verantwoordelijkheden en termen als DDU, DAP, EXW, CIP, etc.
Ik twijfel geen moment aan je deskundigheid over logistieke regelgeving. Dat is een ingewikkelde regelgeving waarvoor je bijna rechtenstudie moet hebben gedaan.

Jouw argumenten voor levering zonder olie zorgden er juist voor dat ik mijn onderzoekje ben gestart. Ik wil graag weten of het klopt wat ik tot nu toe heb gezegd. En zo helpen wij elkaar toch?
Hoe het binnen de regelgeving blijkbaar kan dat compressoren gevuld worden geleverd zal jij waarschijnlijk ook beter begrijpen dan ik.

Dat ik soms wat negatief of neerbuigend lijk te doen over aircokennis in de branche komt omdat ik daarvan regelmatig de gevolgen zie.
Kern van de zaak is vooral dat op aircogebied (overigens bij de gehele autotechniek) de zaken anders liggen dan zo'n 15 jaar geleden. En een modern automatisch aircostation zorgt er voor dat de monteur totaal geen idee meer heeft wat er gebeurt.
Dat kan de beste techneut niet helpen, maar de bereidheid om training te volgen is niet zo groot omdat men het denkt te weten. Pas als er wettelijke regelgeving (F-gassen besluit) aan te pas komt wil men graag een papiertje halen. En dat gaat dan alleen maar over wetgeving. Juist dan blijkt hoe groot de technische (on)kunde is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Re: A/C probleem

Bericht door C5HDI110 »

Je opmerking over bereidheid om training te volgen is een goed en pijnlijk voorbeeld hoe het in de praktijk aan toe gaat.
De simpele man op de werkvloer kan/mag pas trainingen volgen als het een vereist word, anders niet, want het apparaat doet toch het denkwerk, je hoeft alleen op een knop te drukken.
Bedrijven schemeren graag met dat ze in hun personeel investeren d.m.v. trainingen, vooral grote bedrijven doen dat graag.
De praktijk is dat trainings aanvragen van de simpele man vaak worden afgewezen met slechte smoezen, terwijl hoger in de keten, iedereen met de titel "manager", regelmatig op vage cursussen is.

PS: Er is niets mis met je technisch kritische houding/commentaar, dat houd de discussie levendig ;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: A/C probleem

Bericht door JW-C5 »

Sinds enige tijd heb ik, via Planète toegang tot de volledige Citroën docs.
Daar vind ik ook dit verhaal:
Aftappen compressor.jpg
De complete procedure is beschreven in het document C5HD0101P0 - 24 - 05/02/2020 CONTROLE : AIRCOCOMPRESSOR
Dat komt overeen met wat in dat filmpje getoond wordt.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Re: A/C probleem

Bericht door C5HDI110 »

Gisteren was ik op de koffie bij de AC specialist, er was een klant die specifiek een Nissens pomp wilde in zijn VAG product.
Het blijkt dat Nissens de compressor met de juiste hoeveelheid olie levert, er zit een mooi stickertje op die vermeld "prefilled".
Volgens de AC specialist is Nissens een uitzondering op dat gebied, er was eerst een ander merk geleverd, welke een DOA bleek te zijn na montage, deze pomp was leeg en werd met olie gevuld voor montage.

Hij vertelde ook een verhaal van een ander VAG product met defecte compressor, daar kwam de olie er zwart uit, ook wat uit de leidingen droop.
De klant wilde een nieuwe pomp laten monteren, de AC specialist gaf aan dat dan het hele systeem goed gespoeld moet worden.
Daar had de klant geen zin in, hij ging akkoord met de montage van een gebruikte pomp, zonder garantie.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: A/C probleem

Bericht door c5jan »

Uitzonderingen, regels, bevestigen...
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: A/C probleem

Bericht door H_H »

Die conclusie had BJG in zijn onderzoekje ook al getrokken:
Fabrikanten en leveranciers
Ik gelukkig wat connecties met fabrikanten en grossiers, en heb besloten het na te vragen, zij weten per slot van rekening het beste wat ze doen. Ook heb ik gevraagd naar de juiste procedure omtrend het vervangen van compressoren.

In het kort even de bevindingen:
Nissens levert de compressoren gevuld met de juiste olie inclusief benodigde ringen en andere materialen. ./..
Het verbaasd me trouwens altijd weer dat klanten liever kiezen voor een acute besparing dan een lange termijn investering. Vroeger dacht ik ook nog wel eens zo bij autoreparaties die werden geadviseerd door monteurs/dealers. Ik dacht dan "ja ja, jullie willen gewoon de duurste oplossing.."

Tegenwoordig weet ik beter omdat er a) minder louche figuren zijn dan in de jaren '90 en b) ik inmiddels de echte betrouwbare garages wel gevonden heb. Ook een voordeel van merktrouw zijn overigens ;)
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Re: A/C probleem

Bericht door C5HDI110 »

Wat besparing betreft, iemand met een oude auto heeft meestal geen zin meer om te investeren in zijn auto, het is een vervoermiddel.
Van de patsers met voornamelijk het duurdere Duitse spul zou je denken, die hebben er geen probleem mee en kunnen het makkelijk betalen.
Maar nee hoor, elke cent wat geen optische verbetering oplevert is te veel, want het gaat om bling bling.
Het betreffende VAG product met defecte compressor, is een prijzig ding en niet eens zo oud, dan snap ik het niet, dat je het niet goed laat aanpakken d.m.v. spoelen en nieuwe compressor.
Plaats reactie