Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.
Auteur |
Bericht |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7299 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
A/C probleem
Modactie: op verzoek dit gedeelte van het topic Distributie EW7, EW10, EW12 motor, opgepast afgesplitst en nieuwe titel gegeven C5HDI110 schreef: Wat de AC pomp betreft, zeer waarschijnlijk het gevolg van te lang doorrijden met te weinig gas, waardoor de compressor olie niet rondgepompt word, heb begrepen dat het gas de olie meeneemt in de circulatie. Om maar eens te benadrukken, dat er veel mensen zijn die hun AC niet om de 2 jaar laten controleren, want hij doet het toch nog Wat airco betreft, die schakelt niet meer in als er te weinig druk is. Wat ik ergens las is dat de vrijlooppoelie de lawaaipapegaai is. Het reviseren daarvan zag eruit als een uitdaging...
|
17 apr 2020 13:46 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Zó werkt het inderdaad, op die manier wordt de compressor "beveiligd".
Maar als er ooit al eens aan de A/C gesleuteld is, en er te weinig (of de verkeerde?) olie in gedaan is, kan het toch mis gaan als er nog net wel voldoende koudemiddel in zit. Dan ontstaat er wellicht een gebrek aan smering.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 apr 2020 13:56 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4578 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Nee dat is niet helemaal juist, als er veel te weinig of geen gas in het systeem zit, schakelt de pomp niet in. Met 1/3 en zelfs minder, schakelt de pomp gewoon in, er is dan nog genoeg druk, echter word de olie niet voldoende rondgepompt, het gas neemt immers de olie mee, te lang doorrijden met te weinig gas en ingeschakelde AC is slecht voor de pomp. Deze info heb ik van een bevriende AC specialist, waar ik wekelijks op de koffie kom en het allemaal van dichtbij meemaak Zo ook mijn 106, zat nog 250 van de 825 gram in, schakelde gewoon nog in, koelde alleen minder, de lekkages zijn nu opgelost. Hetzelfde met mijn C5, zat ook nog maar 250 van 600 gram in (condensor lek). @Jan, de vrijlooppoellie heb ik gedemonteerd, daar is niets aan te zien of te voelen, het geluid is alleen aanwezig bij ingeschakelde AC. Het lijkt mij aannemelijk dat het uit de pomp komt, bij het verwijderen van de meeneemplaat en vrijlooppoellie, zag ik wat compressor olie, ik ben benieuwd hoe lang de AC het blijft doen.
|
17 apr 2020 14:21 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33404 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Onderhoud aan airco is ondergeschoven kindje ... men gaat pas aan de bel trekken wanneer die niets meer doet
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
17 apr 2020 14:24 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13892 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Citaat: Nee dat is niet helemaal juist, als er veel te weinig of geen gas in het systeem zit, schakelt de pomp niet in. dat klopt niet, als ik het nog goed voorheb ,schakelt hij bij 23 en 0,8 bar uit.
|
17 apr 2020 14:38 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4578 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Bij 0,8 bar zit er niet veel gas meer in, de vraag is hoeveel dat ongeveer is van de totale vulling? In ieder geval te weinig om de olie goed rond te laten circuleren en schade aan de pomp te veroorzaken.
|
17 apr 2020 14:57 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
In het CitDoc C5 II - D4EAC8P0 - Werkingsprincipe : Ventilatie/verwarming staat daarover: Citaat: 2.1.3. Drukbeveiliging koelmiddel De BSI 1 zorgt met behulp van een liniaire druksensor voor de hoge- en lagedrukbeveiliging. Deze liniaire druksensor meet de druk van het koelmiddel. De elektronische eenheid motor ontvangt deze informatie over de druk via een analoge draadverbinding. Als de druk van het koelmiddel lager dan 2,8 bar is, wordt de compressor uitgeschakeld. De compressor wordt weer ingeschakeld als de druk meer dan 3,3 bar wordt. Wanneer de druk van het koelmiddel boven 28,2 bar komt, wordt de airconditioning uitgeschakeld. De aircocompressor treedt weer in werking als de druk van het koelmiddel beneden 20 bar komt. Aan die door Willy genoemde onderdruk ontbreekt die 2 Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 apr 2020 15:08 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7299 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Het ding schakelt op druk, niet op hoeveelheid gas/olie. Wat het verschil is in hoeveelheid gas tussen 20 en 28 bar, ik kan even niet bij m'n gasrekenmachine...
|
17 apr 2020 15:15 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13892 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Citaat: Als de druk van het koelmiddel lager dan 2,8 bar is, wordt de compressor uitgeschakeld @ JW dat klopt niet , de lage druk tijdens de werking is iets van 2,2 bar naar gelang de temp. De eerste is de zuigercompressor met variabele opbrengst, die heeft een kantelplaat met een vaste stand. De opbrengst en dus ook de zuigdruk varieert tussen 1 en 1.5 bar en is afhankelijk van het compressortoerental. De compressor wordt aangedreven door middel van een magneetkoppeling. Die wordt in- en uitgeschakeld op basis van de verdampertemperatuur. Tijdens bedrijf gaat de compressor zo steeds aan en uit. De ventilator voor de condensorkoeling schakelt tegelijk met de compressor aan en uit. Tweede variant is de zuigercompressor met continue opbrengst. Deze heeft een variabele kantelplaat die mechanisch wordt geregeld. De opbrengst en dus de zuigdruk is constant (2 bar), ongeacht het compressortoerental. Ook deze compressor wordt aangedreven door middel van een magneetkoppeling. Maar de compressor blijft ingeschakeld zolang het aircosysteem in werking is. De ventilator voor condensorkoeling draait veelal ook continu.
|
17 apr 2020 15:56 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Mijn quote komt van de CitDoc's. Waar komt dat verhaal van jou vandaan?
En waarom zou dat CitDoc niet kloppen? Daarin wordt toch niet gesproken over een zuigdruk?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 apr 2020 17:33 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13892 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Citaat: dit staat in het cit. doc. Als de druk van het koelmiddel lager dan 2,8 bar is, wordt de compressor uitgeschakeld ik ben 30 j verantwoordelijk geweest voor de airco bij van hool , ik denk dan toch weet waar ik over spreek. dan nog iets waarom moet ik mij altijd verantwoorden. https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... 1581580951
|
17 apr 2020 17:49 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Je stelling is dus dat het CitDoc onjuist is. Ik doe niet anders dan dát document quoten. Waarvan acte Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 apr 2020 17:57 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Ter aanvulling: In dat door jou geciteerde document staan niet twee maar 3 varianten, de derde daar genoemd is: Citaat: De derde variant is de zuigercompressor met een geregelde opbrengst. Die heeft ook een variabele kantelplaat maar is elektronisch geregeld. De zuigdruk bedraagt 5 tot 2 bar en de opbrengst is afhankelijk van de aansturing van de klimaatregeleenheid. De stand van de kantelplaat bepaalt de opbrengst. En de magneetkoppeling ontbreekt. Die is vervangen door een breekplaat. Kennelijk is er nog een vierde variant, namelijk deze derde maar dan wél uitgerust met een magneetkoppeling. Díe zit in de PH2 en 3, dát is eerder genoemde Sanden SD7C16. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 apr 2020 18:12 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13892 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
dit doc. klopt niet. wij noemden dat een melding, bij ons werden die ook geschreven ,waar ik dikwijls commentaar op had . na een tijdje moest ik ze eerst lezen voor ze werden uitgegeven. op papier en de werkelijkheid klopt altijd niet.
|
17 apr 2020 18:14 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Distributie EW7, EW10, EW12 motor
Welk doc klopt niet?
In de PH2 en 3 zit de SD7C16, dat is een extern geregelde compressor, mét magneetkoppeling? Twijfel je daaraan?
In de PH1 zit de door jou als type 2 omschreven compressor, dat is de Sanden SD7V16.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 apr 2020 18:21 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|