C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Graag wil ik wat handige info delen om op te letten bij het vervangen van de distributie riem, bij EW motoren, zoals o.a. in de C5.
Een maatje had last van een snerpend geluid in zijn Xsara Picasso 1.8-16V (EW7), hij had de auto overgenomen van een bekende, het geluid was al een tijdje aanwezig volgens de vorige eigenaar.
Onderzoek wees uit dat het uit de distributie kwam, ergens t.h.v. de koelwaterpomp.
De complete distributie is 4 jaar geleden door een vakgarage vervangen, sindsdien is er 70k mee gereden (LPG ding).

Besloten om de distributiekast te openen, wat we toen zagen, daar schrokken we van, zie onderstaande schokkende beelden :shock:
De spanrol bleek niet goed gemonteerd te zijn (scheef), de riem wilde er daar aflopen.
De lipjes van de spanrol horen volledig in een rib van het blok te vallen, montage gaat snel fout als je niet oplet en effe snel de rol monteert, dit heb ik uitgeprobeerd, je moet goed opletten.
Het risico op deze fout bij een auto met krappe motorruimte zoals de Picasso is best wel groot.
We hebben een complete riemset + pomp gemonteerd en alles goed gecontroleerd bij het draaien van de motor met de hand.
Voor de zekerheid hebben we de motor heel even gestart met de distributiekast open, loopt allemaal mooi en recht, gelukkig maar, dit had heel vervelend kunnen aflopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Dat lijkt gelukkig alleen nog maar op driemsalade, niet op klepsalade.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8121
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Precies Jan!

Maar wat zonde zeg. Het had echt mis kunnen gaan.
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
En dat is dus duidelijk een instinker, goed om zulke plaatjes te zien!
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Mooi spreekwoord in het Engels: "Assumption is the Mother of All F*** Ups", onderstaand nog zo een instinker.

De EW12 in mijn 407 heeft dezelfde riemset als EW7 en EW10, ik ging er van uit dat de pennen set die ik heb ook geschikt zijn voor de EW12.
Gisteren de documentatie op chassis nr. gekocht op service.citroen, zie ik daar een hele andere pen staan voor de inlaat nokkenas met VTC :shock:
De instructies zijn heel duidelijk over het gebruik van deze pen, het is een pen met vlakke kanten over de lengte.
Helaas zit deze pen niet in de uitgebreide set voor PSA motoren welke ik heb, en los niet leverbaar, zojuist de onderstaande set 4330 van Laser Tools besteld, voor EW motoren.
De ring is om de spanrol tegen zijn veerkracht in te verdraaien, om vervolgens met het staafje te blokkeren, zodat de riem er makkelijk op kan.

Citroen nr. 0189L
Knipsel.PNG
Laser tools -> C109
4330.jpg
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
duidelijk verhaal, met dito foto's

Heb je wel de waterpomp eerst in koelvloeistof rondgedraaid alvorens te starten? Deze pompen hebben keramische afdichtingen. Dus na montage eerst goed ontluchten en handmatig ronddraaien (20x).

Ook oude vervuilde kvs zorgt voor beschadiging van de afdichting.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Ja ik heb eerst afgevuld met koelvloeistof en ontlucht.
Daarna de motor 2x 10 omwentelingen met de hand gedraaid, 2x timing gecontroleerd en vervolgens pas gestart.

De kvs was overigens een week geleden al ververst, met het eruit halen van de radiator, om de condensor te vervangen.
Daarmee is het hele balletje gaan rollen, de AC pomp is niet heel fris meer, maakt een jankend geluid als deze ingeschakeld is.
Wij dachten de looprol van de multiriem, na montage van een nieuwe, is het geluid er nog steeds, toen hebben we de motor zonder multiriem laten draaien.

Wat de AC pomp betreft, zeer waarschijnlijk het gevolg van te lang doorrijden met te weinig gas, waardoor de compressor olie niet rondgepompt word, heb begrepen dat het gas de olie meeneemt in de circulatie.
Om maar eens te benadrukken, dat er veel mensen zijn die hun AC niet om de 2 jaar laten controleren, want hij doet het toch nog :?
Plaats reactie