Oldenhage schreef:ach ik heb altijd zo mijn bedenkingen... waarom doet de fabriek het niet...
en als je nu naar de kwikfit of wie dan ook rijdt en je vraagt daar om stikstof... wat doen die jongens dan... ventiel er uit pssssssssssssst hopekee ventiel er in en vullen maar. Ondertussen zit er nog wel 1 bar gewone lucht in.. of zie ik dat verkeerd?
Voor mij is het een broodje aap en voor bandenboeren denk een lokkertje.
Harm van Beek schreef:Ik sluit me daarbij aan.
Ik kan me niet voorstellen dat rubberbanden permeabel (doorlatend) zouden zijn voor zuurstof en niet voor stikstof.
Als dat wel zo zou zijn, zou dat betekenen dat door natuurlijkverloop er van de 2,5 bar (als voorbeeld) slechts 21% van de druk zou mogen wegvallen bij langdurige stilstand, dus ca. 1,97bar restdruk.
De ervaring leert dat een band altijd plat gaat na langdurig niet oppompen.
Correct me if I'm wrong.
Dat zien jullie correct, je zou de banden eerst vacuum moeten trekken en dan vullen met stikstof voor een maximaal percentage. maar wanneer men naar de chemische samenstelling kijkt, zulo je ontdekken dat de buiten lucht al voor 78 % uit stikstof bestaat. Je moet dus veel moeite doen om die laatste 22% ook om te zetten in Stikstof
SAMENSTELLING VAN LUCHT
NAAM ............. SYMBOOL ............. PERCENTAGE
Stikstof ............ N2 ....................... 78,03 %
Zuurstof .......... O2 ........................ 20,99 %
Argon .............. Ar ........................ 0,93 %
Koolzuurgas ..... CO2 ..................... 0,03 %
Neon ............... Ne ........................ 0,0018 %
Helium ............. He ....................... 0,0005 %
Krypton ............ Kr ....................... 0,0001 %
Ozon ................ O3 ...................... 0,00006 %
Waterstof .......... H2 ...................... 0,00005 %
Xeon ................ Xe ...................... 0,000009 %
Sporen van koolwaterstof,
zwavelperoxide, zwavel- en
chloorverbindingen
..................................................... 0,017481 %
Totaal .......................................... 100 %
Waterdamp ....... H2O .................... 0 tot 4 %
Bij VW en Audi zie je toch ook steeds meer mensen met "groene ventieldopjes" De stukstof wordt een lagere mate van doordringbaarheid van rubber toegedicht, de moleculen zijn groter. Het is met recht windhandel......