Sindsdien rij ik met elektrische deelauto's ritjes tot 200 KM. Rijden wij met de auto van de buren met de hond achterin naar het strand en zijn wij op vakantie geweest met Snappcar. Onze zogenaamde 'mobiliteitsmix' bestaat verder uit de fiets voor alles in de stad en de trein voor woon-werk-verkeer en tochten tussen plaatsen met een station.
Hoe het bevalt? Ideaal, ik wens iedereen een autoloos-leven toe. Ik ben verlost van het stuk blik voor m'n deur, de zorgen over de mankementen. De gedachte van vrijheid is een illusie. Die ben je met twee a die maanden kwijt. Want zo lang duurt afkicken van een auto zeker. Oké je moet soms een beetje vooruit denken, want er staat idd nooit meer een auto altijd voor je klaar. Maar in de praktijk hebben wij binnen 10 a 15 min. een auto geregeld als het echt moet.
De kosten? Onze C5 koste ongeveer €300 per maand. Dat geld storten wij nu op een aparte rekening. Uit die rekening betalen wij al ons mobiliteitskosten. We houden elke maand geld over. Voor de auto vd buren betalen we €0,60 p KM, en de buren hebben hun verzekering aangepast. Voor de elektrische auto's betalen we €5, per uur, verder niks. En bij snappcar kun je het zo cool maken als je wilt. Maar wij gingen gewoon met 175km/u over de autobahn op wintersport voor alles bij elkaar voor €600.
Komt er ooit nog een auto voor de deur?? Ik denk het niet. Dit bevalt namelijk gewoon echt goed.
Dus C5 liefhebbers..........