
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Denk het 

Berichten: 382
Lid geworden op: 28 mar 2009 10:56
Auto: C5 Aircross Hybrid
Opties: geen
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Phase: C5 Aircross
Organummer: -
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 15.000
Kleur: Blue Eclipse, zwarte accenten.
Locatie: Roosendaal
Ik heb het de eerste keer bij de dealer laten bijvullen, die hebben er een erg mooi apparaat voor. Ik ga er niet zelf mee knoeien.
Alfa foto kwijt
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
ciclista schreef:Ik heb het de eerste keer bij de dealer laten bijvullen, die hebben er een erg mooi apparaat voor. Ik ga er niet zelf mee knoeien.
Dat knoeien is bij jouw C5 niet van toepassing zoals JW al aangeeft. Makkelijk zelf te doen zonder knoeien

Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... 891BCAFYI4" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Voorkom kristallen in AdBlue-systemen
De nieuwe ‘Forté Exhaust Crystal Preventer’ helpt storingen door verstoppingen door kristallisatie te voorkomen.
Forté heeft een nieuwe 'kristalvoorkomende oplossing' gelanceerd om storingen in verband met kristalvorming in moderne uitlaatsystemen te helpen verminderen.
Veel Euro 5 en Euro 6 motoren zijn voorzien van een Selective Catalytic Reduction (SCR)-systeem, dat gebruik maakt van AdBlue, de meest bekende vorm van een dieseluitlaatvloeistof (DEF), om NOx te reduceren en het vrijkomen van stikstofoxiden in de atmosfeer te verminderen.
Voertuigen die zijn uitgerust met SCR-technologie hebben een aparte tank gevuld met AdBlue, die door een speciale AdBlue-injector in de uitlaatpijp wordt gespoten.
Een bekend probleem met het SCR-systeem kan optreden wanneer de uitlaatgastemperaturen laag zijn. Kristallen vormen zich in de AdBlue-tank, op de niveausensor, in de vloeistofpomp, op de AdBlue-injector en in het uitlaatsysteem, inclusief de mixer en de SCR-katalysator, als gevolg van rijstijlen, omstandigheden en minder volledige verbrandingen.
Forté's nieuwe Exhaust Crystal Preventer is een eenmalige oplossing die rechtstreeks in de AdBlue-tank wordt gegoten. Ons product lost kristallen op die in de tank zijn gevormd, wat de werking van de niveausensor en de vloeistofpomp beïnvloedt.
Het wordt aanbevolen om bij elke onderhoudsbeurt of elke keer dat de AdBlue wordt bijgevuld een fles Forté Exhaust Crystal Preventer aan de AdBlue-tank toe te voegen.
Het nieuwe product biedt werkplaatsen een gebruiksvriendelijke oplossing om het SCR-systeem te onderhouden en de vorming van kristallen te voorkomen.
Deeltjesmeting vanaf Euro 5 dieselmotoren
In Nederland gaan we vanaf 1 januari 2023 starten met de veelbesproken deeltjesmeting om de auto’s op te sporen waarvan het roetfilter niet goed meer functioneert of waarvan het binnenwerk is leeggehaald.
Wat kunnen we verwachten en wat kan Forté voor u betekenen?
In België wordt al vanaf 1 juli 2022 bij de jaarlijkse keuring een deeltjesmeting uitgevoerd op alle personen- en bestelauto’s met dieselmotoren vanaf Euro 5 en hoger. De keuring gebeurt door erkende keuringscentra door heel België heen.
Onze Belgische Forté adviseurs hebben flink wat ervaringen opgedaan met de deeltjesmetingen bij de diverse automobielbedrijven en enkele malen op een landelijk keuringsstation. Tevens delen we de ervaringen met de reinigingsresultaten als de auto’s in eerste instantie niet door de keuring komen of een opmerking krijgen.
De nieuwe ‘Forté Exhaust Crystal Preventer’ helpt storingen door verstoppingen door kristallisatie te voorkomen.
Forté heeft een nieuwe 'kristalvoorkomende oplossing' gelanceerd om storingen in verband met kristalvorming in moderne uitlaatsystemen te helpen verminderen.
Veel Euro 5 en Euro 6 motoren zijn voorzien van een Selective Catalytic Reduction (SCR)-systeem, dat gebruik maakt van AdBlue, de meest bekende vorm van een dieseluitlaatvloeistof (DEF), om NOx te reduceren en het vrijkomen van stikstofoxiden in de atmosfeer te verminderen.
Voertuigen die zijn uitgerust met SCR-technologie hebben een aparte tank gevuld met AdBlue, die door een speciale AdBlue-injector in de uitlaatpijp wordt gespoten.
Een bekend probleem met het SCR-systeem kan optreden wanneer de uitlaatgastemperaturen laag zijn. Kristallen vormen zich in de AdBlue-tank, op de niveausensor, in de vloeistofpomp, op de AdBlue-injector en in het uitlaatsysteem, inclusief de mixer en de SCR-katalysator, als gevolg van rijstijlen, omstandigheden en minder volledige verbrandingen.
Forté's nieuwe Exhaust Crystal Preventer is een eenmalige oplossing die rechtstreeks in de AdBlue-tank wordt gegoten. Ons product lost kristallen op die in de tank zijn gevormd, wat de werking van de niveausensor en de vloeistofpomp beïnvloedt.
Het wordt aanbevolen om bij elke onderhoudsbeurt of elke keer dat de AdBlue wordt bijgevuld een fles Forté Exhaust Crystal Preventer aan de AdBlue-tank toe te voegen.
Het nieuwe product biedt werkplaatsen een gebruiksvriendelijke oplossing om het SCR-systeem te onderhouden en de vorming van kristallen te voorkomen.
Deeltjesmeting vanaf Euro 5 dieselmotoren
In Nederland gaan we vanaf 1 januari 2023 starten met de veelbesproken deeltjesmeting om de auto’s op te sporen waarvan het roetfilter niet goed meer functioneert of waarvan het binnenwerk is leeggehaald.
Wat kunnen we verwachten en wat kan Forté voor u betekenen?
In België wordt al vanaf 1 juli 2022 bij de jaarlijkse keuring een deeltjesmeting uitgevoerd op alle personen- en bestelauto’s met dieselmotoren vanaf Euro 5 en hoger. De keuring gebeurt door erkende keuringscentra door heel België heen.
Onze Belgische Forté adviseurs hebben flink wat ervaringen opgedaan met de deeltjesmetingen bij de diverse automobielbedrijven en enkele malen op een landelijk keuringsstation. Tevens delen we de ervaringen met de reinigingsresultaten als de auto’s in eerste instantie niet door de keuring komen of een opmerking krijgen.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Gebruik zelf Admax van Xenum. Ook een bewezen product om kristalvorming etc. tegen te gaan.
Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2017 19:20
Auto: C5 III Tourer Exclusive 180pk BlueHDI S&S
Opties: Panoramadak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 138.000
Kleur: anthraciet/zwart
Locatie: Berlijn
In ieder geval weer een storingsgevoelige aanvulling.
Hier in Duitsland giga wegenbelastingkorting i.c. Abblue, maar toch:
Wat doen we ons aan?
Ben in augustus 2022 tegen een 2.0HDi Tourer Exclusive 2016 aangelopen met 130.000km en ....
je raadt het al: AdBlue-storing.
Zowel display als Lexia spraken van kapotte AdBlue-pomp. Zit "vast" gemonteerd in de AdBlue-tank.
Reparatie bij monsieur Citroën 2000 euries.
Heb de auto gekocht ver onder de dagwaarde (verklap de aankoopsprijs niet om mijn citrofiele vrienden niet jaloers te maken): wie niet waagt die niet wint.
Mocht van het systeem nog 750km rijden, dus meenemen.
Thuis een en ander bekeken en me ingelezen op meerdere fora, Lexia eraan gehangen, AdBlue-storingsmeldingen gewist en gaan met die banaan. Heb er nu 7000km mee gereden, nul AdBlue-storingsmeldingen, 2000euries bespaard, weg kilometerbeperking en genieten van een heerlijke auto, nog fijner dan m'n Tourer uit 2008.
Maar klopt het wel gelijk af op echt hout.
Hier in Duitsland giga wegenbelastingkorting i.c. Abblue, maar toch:
Wat doen we ons aan?
Ben in augustus 2022 tegen een 2.0HDi Tourer Exclusive 2016 aangelopen met 130.000km en ....
je raadt het al: AdBlue-storing.
Zowel display als Lexia spraken van kapotte AdBlue-pomp. Zit "vast" gemonteerd in de AdBlue-tank.
Reparatie bij monsieur Citroën 2000 euries.
Heb de auto gekocht ver onder de dagwaarde (verklap de aankoopsprijs niet om mijn citrofiele vrienden niet jaloers te maken): wie niet waagt die niet wint.
Mocht van het systeem nog 750km rijden, dus meenemen.
Thuis een en ander bekeken en me ingelezen op meerdere fora, Lexia eraan gehangen, AdBlue-storingsmeldingen gewist en gaan met die banaan. Heb er nu 7000km mee gereden, nul AdBlue-storingsmeldingen, 2000euries bespaard, weg kilometerbeperking en genieten van een heerlijke auto, nog fijner dan m'n Tourer uit 2008.
Maar klopt het wel gelijk af op echt hout.

Du vin, du pain, du Citroën
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 mei 2017 20:41
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu
Locatie: Rijnmond
Gooi preventief wat admax in je adblue tank. Dat helpt kristalliseren van adblue te voorkomen/verminderen. Op die manier wordt de kans kleiner op de volgende storing "pomp" en dat je dan dientengevolge de complete tank moet vervangen. Hier zijn al velen mee geholpen.
Mijn zwager had wel een C5.
Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.

Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2017 19:20
Auto: C5 III Tourer Exclusive 180pk BlueHDI S&S
Opties: Panoramadak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 138.000
Kleur: anthraciet/zwart
Locatie: Berlijn
Dank, Bart, voor deze tip voor andere AdBlue-genoten: ik had vergeten te vermelden, dat ik er "toen" ook gelijk AdMax bijgevoegd heb (nu 1 literfles in de garage goed voor de rest van haar leven) .
In dit draadje dan ook maar de vraag: ben naast het AbBlue-additief "AdMax" van Xenum een ander product "Exhaust Crystal Preventer" van Forté tegengekomen. Welk middel heeft de voorkeur van onze C5-kenners?
Citrofiele groeten
In dit draadje dan ook maar de vraag: ben naast het AbBlue-additief "AdMax" van Xenum een ander product "Exhaust Crystal Preventer" van Forté tegengekomen. Welk middel heeft de voorkeur van onze C5-kenners?
Citrofiele groeten
Du vin, du pain, du Citroën