Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

C5club Fan


Berichten: 96
Lid geworden op: 24 jun 2007 16:13
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Locatie: Spijkenisse
Hallo allen,
Zojuist tijdens een korte rit zie ik de motortemperatuur oplopen. Nog niet in het orde gebied, maar de fan is wel al aangeslagen. Best raar voor een rit van 3 kilometer. Na het stoppen van de auto de motorkap maar geopend. Dit omdat de geur van warme koelvloeistof aanwezig was.
Tot mijn verbazing zie ik damp onder de afdekplaat, die over de bobine heen zit, vandaan komen.
Het gedeelte rondom de bobine en de bougies is goed nat en gevuld met koelvloeistof. Omdat de motor warm is zal dit wel verdampen. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt? En heeft er iemand een idee waar dit water vandaan kan komen. Zo op het eerste gezicht zie ik niks spuiten als ik de motor (heel kort) gestart heb. Ga zo eerst de koelvloeistof even bijvullen als alles afgekoeld is.
Misschien kan ik dan meer zien als ik hem wat langer kan laten draaien. Misschien ook even in het reservoir kijken of er geen overdruk is ivm een koppakking, maar kan de vloeistof er dan aan de bovenzijde uit komen? Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen. Moet van de week een lange rit gaan maken, dus ik hoop dat het meevalt.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten.
Ton
Zojuist tijdens een korte rit zie ik de motortemperatuur oplopen. Nog niet in het orde gebied, maar de fan is wel al aangeslagen. Best raar voor een rit van 3 kilometer. Na het stoppen van de auto de motorkap maar geopend. Dit omdat de geur van warme koelvloeistof aanwezig was.
Tot mijn verbazing zie ik damp onder de afdekplaat, die over de bobine heen zit, vandaan komen.
Het gedeelte rondom de bobine en de bougies is goed nat en gevuld met koelvloeistof. Omdat de motor warm is zal dit wel verdampen. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt? En heeft er iemand een idee waar dit water vandaan kan komen. Zo op het eerste gezicht zie ik niks spuiten als ik de motor (heel kort) gestart heb. Ga zo eerst de koelvloeistof even bijvullen als alles afgekoeld is.
Misschien kan ik dan meer zien als ik hem wat langer kan laten draaien. Misschien ook even in het reservoir kijken of er geen overdruk is ivm een koppakking, maar kan de vloeistof er dan aan de bovenzijde uit komen? Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen. Moet van de week een lange rit gaan maken, dus ik hoop dat het meevalt.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten.
Ton

C5club Fan


Berichten: 96
Lid geworden op: 24 jun 2007 16:13
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Locatie: Spijkenisse
Hallo allemaal,
Oorzaak is een lekke vriesplug bovenop de cilinderkop en onder de bobine.
Nieuwe plug is besteld en hopelijk maandag de auto fixen.
Groeten.
Ton.
Oorzaak is een lekke vriesplug bovenop de cilinderkop en onder de bobine.
Nieuwe plug is besteld en hopelijk maandag de auto fixen.
Groeten.
Ton.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ververs ook de koelvloeistof en spoel het systeem door. De plug is lek geraakt van te zure koelvloeistof. Dat gaat ook andere delen aanvreten.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Fan


Berichten: 96
Lid geworden op: 24 jun 2007 16:13
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Locatie: Spijkenisse
Bedankt voor de tip. Ga ik zeker doen.
Fijn weekend.
Ton.
Fijn weekend.
Ton.

C5club extreme Fan


Berichten: 143
Lid geworden op: 14 feb 2019 23:46
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Locatie: skw
En kijk je thermostaat na, heb je nog een electrisch aangestuurde, er is een aanpassing opgegeven van de fabriek om m te veranderen voor n waspatroon variant (ouderwets systeem), een vriespluggen gaan niet zomaar lekken, maar meestal omdat druk te hoog oploopt...
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
die gaan stuk door elektrolyse in het water.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club extreme Fan


Berichten: 143
Lid geworden op: 14 feb 2019 23:46
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Locatie: skw
Natuurlijk kan wegvreten door verzuring een stukje helpen, maar als je van 105° naar 115° gaat, loopt de druk heel hoog op, ik zou de Stoomtabellen er bij moeten pakken, maar denk al snel aan 10 bar er bij....
Dus kapotte thermostaat kan best wel gevolgen hebben.
En je hebt t systeem toch "leeg" dus FF dat ding nazien is 2 moertjes extra, citroen heeft niet voor niets die wijziging doorgegeven.....
Ik heb bij mijn C5 dus al meegemaakt dat thermostaat kapot ging, en dus een koelslang deed exploderen, ja echt exploderen! (Het koelwater zat op een gevel, ongeveer 1 meter naast de auto, en bijna een meter hoog, en koppeling naar kachel was de plek waar het faalde!
Dus kapotte thermostaat kan best wel gevolgen hebben.
En je hebt t systeem toch "leeg" dus FF dat ding nazien is 2 moertjes extra, citroen heeft niet voor niets die wijziging doorgegeven.....
Ik heb bij mijn C5 dus al meegemaakt dat thermostaat kapot ging, en dus een koelslang deed exploderen, ja echt exploderen! (Het koelwater zat op een gevel, ongeveer 1 meter naast de auto, en bijna een meter hoog, en koppeling naar kachel was de plek waar het faalde!
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Geplofte slangen komen helaas vaker voor, de musclecar heeft geen enkele originele meer. Ook gehad dat een slangenklem weggerot was, waardoor een slang los sprong.
Heb je de thermostaat getest na vervanging?
Heb je de thermostaat getest na vervanging?
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
In die bewuste stoomtabel is te zien dat de dampspanning van ongeveer 1,25 bar (105) naar 1,75 bar bij 115 graden. Maw, dat is dus niet de oorzaak. Bovendien zit er in de dop inderdaad een overdruk beveiliging van rond 1,9 bar. Hiertegen is het systeem dan ook bestand. Toch komen er soms geplofte slangen voor, vrijwel altijd te wijten aan een probleem met de slang zelf. Aantasting door verzuurde koelvloeistof is daar een van. Ook olielekkage.paul mes schreef:...als je van 105° naar 115° gaat, loopt de druk heel hoog op, ik zou de Stoomtabellen er bij moeten pakken, maar denk al snel aan 10 bar er bij....
Als je een lekke vriesplug ooit hebt gezien weet je dat het komt door elektrolyse/verzuring. Misschien kan vin een fototje posten van de vriesdop nadat hij hem heeft vervangen.
Het advies om de thermostaat na te kijken is natuurlijk gewoon prima, zeker omdat daar wel eens problemen mee zijn en het systeem toch open is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
we hadden vroeger motoren van Fiat dat was een OM motor en de had natte cilinders , daar ontstonden gaten in die los door de cilinderwand gingen.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik heb het ook gezien inderdaad bij bepaalde tractoren. Cavitatie door zure kvs. Dat werd als ik het goed heb bevorderd door gebruik van verschillende metalen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ik heb wel eens een zowat doorschijnende waterpomp gehad. Een d9b blok waar geen koppakking maar een compressieplaat in lag. De waterpomp was niet heel oud, vandaar dat ik m demonteerde, de kvs was dus best zuur...

C5club extreme Fan


Berichten: 143
Lid geworden op: 14 feb 2019 23:46
Auto: c5 break athena
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10299
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 226000
Kleur: noir obsidien
Locatie: skw
ik zat idd wat hoog met de drukverschillen, maar ik ben er van overtuigd dat de drukken wel iets hoger liggen dan van zuiver water, dat vind je bijvoorbeeld in deze tabel:https://www.studocu.com/nl-be/document/ ... 48478/view
Je leest de absolute druk af, niet de overdruk, bij diverse temperaturen.
maar koelvloeistof bevat een alcoholvariant, en de waarden liggen een stukje hoger.
Natuurlijk zal verzuring ook mee spelen! ik heb ook eens een waterpomp vervangen waar ik verbaasd was dat i nog stroming gaf, waaier was meer dan 50% weg.
Je leest de absolute druk af, niet de overdruk, bij diverse temperaturen.
maar koelvloeistof bevat een alcoholvariant, en de waarden liggen een stukje hoger.
Natuurlijk zal verzuring ook mee spelen! ik heb ook eens een waterpomp vervangen waar ik verbaasd was dat i nog stroming gaf, waaier was meer dan 50% weg.