C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2018 10:27
Auto: Peugeot 308 SW
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
kilometerstand: 162000
Kleur: Zwart
Locatie: Schoorl
Beste Citroën C5 leden,

Sinds kort heb ik een Citroën C5 PH2 Exclusive 2.0 automaat (4traps) benzine uit 2006.
De automaatbak wilde nog weleens gaan bonken in meerdere versnellingen en op het moment dat ik van D naar M wilde schakelen kwam er een harde klap en schoot de automaatbak in de noodloop ''storing''
Na het laten verversen van de transmissie olie (met draaiende motor) kon ik zien dat de ATF behoorlijk vervuild was. Nu een paar duizend kilometer verder schakelt de automaat netjes en kan ik ook weer manuel schakelen zonder dat deze in de storing vliegt.

MAAR, tijdens het overschakelen van de 1e vers naar de 2e wilt de automaat nog weleens een bonk geven, zowel met koude als warme motor.
Kan dit duiden op een versleten/defecte automaatklep?

PS,
De kilometerstand bedraagt op dit moment 205000 km en de auto heeft geen trekhaak.

Met vriendelijke groeten,
Silvio
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Meest verdacht zijn dan de solenoid/klepjes, veel hier over te vinden , zoek er maar eens op.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2018 10:27
Auto: Peugeot 308 SW
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
kilometerstand: 162000
Kleur: Zwart
Locatie: Schoorl
Beste Menno,

Ik heb het verslag van ''akooiman'' Zojuist gelezen en voor mij is deze werkzaamheid even iets te uitdagend en te riskant. Ik zal bij de Citroën dealer voor een vrijblijvende offerte vragen. Ik ben bang dat er in Noord Holland naast de dealer geen andere Citroën specialist zit.

In ieder geval bedankt voor het meedenken :smt023
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Breezand, Nieuw Vennep?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Houdt er rekening mee dat veel (de meeste?) dealers zullen voorstellen er een nieuwe bak onder te zetten. Maar vrijblijvend vragen wat zij doen (tegen welke kosten) kan altijd.
In ieder geval GJO (Nieuw-Vennep) is bekend met het vervangen van die solenoïden, vaak is ook een update van de software nodig. In Breezand kun je de vraag ook stellen, is in ieder geval wat dichterbij dan Nieuw-Vennep. Anderzijds is dit geen reparatie waar je elke week voor terug moet, dus een keer wat verder rijden is dan niet zo'n probleem.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2018 10:27
Auto: Peugeot 308 SW
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
kilometerstand: 162000
Kleur: Zwart
Locatie: Schoorl
Beste Rob,

Tijdens mijn speurtocht ben ik ook garage Oldenhage in Nieuw-Vennep tegengekomen die de kleppen kan vervangen. Het is voor mij belangrijk dat deze werkzaamheid wordt gedaan met de nodige kennis en materiaal. Ook aangezien de bak opnieuw ingeleerd en afgesteld moet worden via de Lexia. Gelukkig heeft deze werkzaamheid geen haast aangezien hij af en toe bonk naar zijn 2e versnelling. Wel is dit iets wat ik wel op termijn vervangen wil hebben. Op dit moment krijg ik nog de reparatie kosten van het airco systeem.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2018 10:27
Auto: Peugeot 308 SW
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
kilometerstand: 162000
Kleur: Zwart
Locatie: Schoorl
Beste Leden,

Na 3 maanden en 7 duizend kilometer heb ik toch besloten om het probleem met mijn AL4 automaat aan te laten pakken. Na het lezen van meerdere onderwerpen op dit forum viel het mij op dat er veel leden tevreden zijn over de vakkundigheid van garage Oldenhage in Nieuw Vennep. Deze vrijdag heb ik de afspraak staan en ik ben benieuwd hoe de automaat daarna zal schakelen want met koude motor schiet de automaat regelmatig in storing en schakelt de automaat als een katapult en houterig.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 dec 2018 11:45
Auto: C5 2.0i 16v Break Automaat
Opties: Leer parkeersensoren houtlook
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09566CJ
Productienummer: 10349
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 138.900
Kleur: EYPC Gris Fulminator
KPH: Achter
Locatie: Drunen
Contacteer:
En??

Hoe schakelt hij nu?
Patrick
C5 2.0i 16v Break Automaat 2003
DS3 1.4eHDI Automaat 2012
http://www.onze-camper.eu

* Ik was een mooie baby, helaas ben ik verwisseld in het ziekenhuis *
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2018 10:27
Auto: Peugeot 308 SW
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
kilometerstand: 162000
Kleur: Zwart
Locatie: Schoorl
Inmiddels heb ik 1000 kilometer gereden nadat de automaatkleppen zijn vervangen en de automaat bak is gespoeld en ververst bij Oldenhage. De automaatbak vliegt niet meer in de storing waar ik heel blij mee ben. Wat mij wel opvalt is dat de automaat nog steeds niet 100% vloeiend schakelt. Het valt mij op dat hij soms toch nog bibbert op het moment van opschakelen. Ik heb kort geleden weer contact met Oldenhage gehad en moet ik op 7 maart weer terug voor controle.

Nu vraag ik mij af aan alle Citroen C5 leden met een AL4 bak.

Wat zijn jullie bevindingen van jullie eigen AL4 automaat?
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 399
Lid geworden op: 25 feb 2016 00:03
Auto: 2.0 HDIF Break
Opties: caractere
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10963
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: zwart
Locatie: Roermond
bij mij alleen als die koud is van de een naar de twee beetje ruw
maar dat is als die warm is schakelt die prima kleppen zijn ook 50.000 km geleden vervangen
gr mart
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Een al4 is nu eenmaal geen toonbeeld van moderne soepele bak ....
Af en toe een hikje hier en daar hoort er gewoon bij.

Ik heb de al4 ook nieuw gehad , en ook die was soms ( zeker koud ) wel eens nukkig.

Verder een prima bak maar verwacht geen wonderen en 100% vloeiend ;-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 dec 2018 11:45
Auto: C5 2.0i 16v Break Automaat
Opties: Leer parkeersensoren houtlook
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09566CJ
Productienummer: 10349
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 138.900
Kleur: EYPC Gris Fulminator
KPH: Achter
Locatie: Drunen
Contacteer:
Ik sluit mij aan bij Menno,
Heb verschillende auto's gehad met deze bak en allemaal dezelfde 'nukjes' de eerste paar honderd meter en daarna een heerlijke bak. Soms ineens te laag in toeren bij 55km/u op de cruisecontrol en het dan (te) laat terugschakelen bij gasgeven, dit deed hij op mijn Peugeot 407 en de citroen C3 ook en op mijn vorige C5 van (toen) 3 jaar oud ook.

Tip, laat de bak spoelen na 100.000km en bij een storing de selenoidklepjes laten vervangen, verder lekker van genieten en de 'nukjes' met een glimlach nemen.

Als ik het vergelijk met het schakelgedrag van de (half)automaat in onze Smart Fortwo Cabrio is de AL4 ECHT een genot hoor!!! (is natuurlijk een slecht vergelijk maar toch :-) :-) )

:cit4
Patrick
C5 2.0i 16v Break Automaat 2003
DS3 1.4eHDI Automaat 2012
http://www.onze-camper.eu

* Ik was een mooie baby, helaas ben ik verwisseld in het ziekenhuis *
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 okt 2018 10:27
Auto: Peugeot 308 SW
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
kilometerstand: 162000
Kleur: Zwart
Locatie: Schoorl
Fijn om te horen dat het een ''typische'' eigenschap is van de Al4 automaat. Ik had al mijn vermoedens maar met aannames kom ik niet heel ver. Sinds kinds af aan is het Citroën virus in mij gekropen en ben ik gevallen voor de charme van de Franse Allure. Een Franse koopt men voornamelijk met het hart aangezien er ook andere betrouwbare (Japanse) merken voorhanden ligt.

Voor de rest zijn alle functies van de automaat werkend. En was het slechts de storing en het bonken wat mij irriteerde. Het feit dat de AL4 soms nukkig is neem ik dan bij deze ook voor lief aangezien dat bij het Franse karakter past, het is tenslotte een ''zij''
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 feb 2016 20:40
Auto: C5 2.0 VTR
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Locatie: Flevoland
Heel herkenbaar. Had mijn C5 HDI ook.
Ik heb ooit de eerste eigenaar gesproken en die zei dat hij het al bij de aankoop merkte.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 253
Lid geworden op: 06 mei 2015 19:20
Auto: C5 2.0i16V Comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 93.000
Kleur: EZR Gris Aluminium
Mijn al4 met 280.000 km ervaring (1 keer gespoeld) bonkt van 1 naar 2 als ik met een bepaalde snelheid op trek. Heel langzaam of vlot optrekken gaat prima, daar tussen in (als ze niet opschieten voor je) de bonk. Verder doet ie het prima. Volgens mij heb ik de originele klepjes nog.
Plaats reactie