Update: wat mij betreft is het prima zo! De middenbol voor (C 570 FR) zit er nu - na wat pas en meetwerk - ook op en het geheel veert voortreffelijk. De XM regulator achter ga ik voorlopig ook niet vervangen want ik heb inmiddels al weer wat behoorlijke zijwinden ervaren waarbij de auto geen krimp gaf. De voorgaande beschreven enkele ervaring met zijwindgevoeligheid, daar heeft volgens mij elke auto toch wel een beetje last van.
c5jan schreef:Zoals ik het begrepen heb is de middenbol het meest bepalend voor je veercomfort. Daarmee spelen zal het meeste invloed hebben.
Ik kan nu beamen dat het inderdaad een enorme invloed heeft en niet enkel bij het uitveren maar domweg op de totale veerkarakteristiek. Het verschil tussen de C 562 FR en C 570 FR regulator voor is dus sterk waarneembaar. De madame is niet alleen van voren een heel stuk zachter geworden, maar ook de lichte deining met een hogere frequentie is afgenomen. Er is nu ook een veel beter voelbare balans tussen voor en achter. Er is op de lange egale weg nog wel iets deining waarneembaar maar met een lagere frequentie en voor mij is dit nu zeer acceptabel. Na het nemen van een behoorlijke drempel deint de achterzijde nog zo'n anderhalf keer na, nooit meer dan dat. Er is op bepaalde drempels nu ook geen overslag meer, nog wel op de belachelijk scherpe drempels, maar daar rem ik dan maar iets meer voor af. Bij één bepaalde drempel had ik dat ook met de Xantia. Wat kan ik er verder van zeggen, ik ben er onvoorstelbaar blij mee zoals ik me nu als een vorst op de weg weer voort mag bewegen. Ik had het zo ook nooit verwacht.
Om het één en ander van de computer uit te lezen denk ik dat ik binnenkort zelf maar een Lexia met diagbox ga aanschaffen. Ze zijn niet zo vreselijk duur. Ook moet ik nog een testrit maken met meer gewicht achterin. Het is er nog niet van gekomen. Maar zoals het nu is gesteld met mijn C5 met 4x Type 1 Xantia hoekbollen, 1x XM-50-AR regulator achter en 1x C 570 FR regulator voor, ben ik meer dan tevreden!