Na 10 jaar met veel plezier te hebben gereden in mijn eerste C5 uit 2003 op G3 lpg. Met een kilometerstand van 400.000 km en de nodige gebreken waarvan ik het niet meer de moeite waard vond om nog zoveel geld in deze auto te stoppen, heb ik per maart dit jaar een identiek exemplaar gekocht uit hetzelfde jaar. Tevens op gas. Ik heb mijn oude auto geschorst en gehouden voor eventuele onderdelen mocht er nog iets niet deugen.
Na ongeveer een maand merkte ik dat airco niet werkte en zag dat de condensor lek was. Deze vervangen en weer laten vullen. Rare was dat de airco pas ging werken nadat ik ongeveer 10 km had gereden. Daarna deed hij het de rest van de reis. Ik merkte dat de koelventilator niet meteen aanslaat als ik de airco aanzet. Op het moment dat deze, na ongeveer 10 km rijden, wel aanslaat hoorde ik ook de magneetkoppeling van de airco klikken en werkte alles.
Dankzij dit forum eerst verschillende dingen geprobeerd en vervangen:
* Stekker van de temperatuursensor van de koelvloeistof loshalen wanneer de motor draait - koelventilator draait daarna op volle snelheid
* Koelventilator vervangen - geen resultaat
* Relais naast de koelventilator vervangen, contactpunten geschuurd en contactspray gebruikt - geen resultaat
* Temperatuursensor van de koelvloeistof vervangen - geen resultaat
* Bedieningspaneel van de kachelunit en airco in de auto vervangen - geen resultaat
* Zekeringkast in het motorcompartiment vervangen en zekeringen goed gecontroleerd - geen resultaat
Na de zomer niet meer echt naar omgekeken maar nu het weer wat kouder werd merkte ik dat de kachel ook niet werkt. Daarnaast heb ik zowat elke ochtend een verhitte motor met de melding STOP koelvloeistoftemperatuur te hoog!. Vaak is wat extra gas geven of even langs de weg staan en wachten tot de koelventilator aanslaat dan voldoende. Ik moest wel vaak koelvloeistof bijvullen. Naar mijn mening geen lekke koppakking omdat er geen residu zit aan de peilstok, in het koelvloeistofreservoir. Volgende dingen gedaan:
* Thermostaat vervangen - geen resultaat
* Kachelunit geflushed mbv tuinslang - geen verstoppingen of rommel
* Gisteren de BSI van mijn oude auto even geprobeerd in mijn auto. Geen goed idee geloof ik. Auto stond in ECO mode en dat was het. De oude BSI weer herplaats en alles werkte weer als van ouds. Enige wat veranderd was is de kilometerstand die nu op 400.000 km staat. De km-stand van mijn oude auto!
*KOELVLOEISTOF systeem goed gevuld en ontlucht - de kachel werkte goed! Maar niet voor lang
Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen?
Doormeten van zaken kan ik niet echt. Het meten zelf misschien nog wel maar het interpreteren al helemaal niet.
Of weet iemand welke garage dit probleem accuraat zou kunnen oplossen in de buurt van Groningen? Moet één zijn die er echt verstand van heeft, zoals Johan Oldenhage, maar dan wat dichterbij.