Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Ik heb vrijdag de winterbanden er onder laten zetten. En net op tijd want vandaag al een sneeuwritje mogen doen.
Maar wat me meteen opvalt is dat ze veel meer herrie maken dan de Michelin zomerbanden die er op lagen. En maar -en hoe dat precies zit snap ik nog niet, wellicht tussen de oren- de remweg lijkt veel langer met de winterbanden.
Kent iemand dit verschijnsel?
En ze voelen wat stugger in de vering maar misschien hebben ze er iets te veel wind in geblazen bij het omleggen.
Groet,
Hans
Maar wat me meteen opvalt is dat ze veel meer herrie maken dan de Michelin zomerbanden die er op lagen. En maar -en hoe dat precies zit snap ik nog niet, wellicht tussen de oren- de remweg lijkt veel langer met de winterbanden.
Kent iemand dit verschijnsel?
En ze voelen wat stugger in de vering maar misschien hebben ze er iets te veel wind in geblazen bij het omleggen.
Groet,
Hans
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline

C5club extreme Fan


Berichten: 107
Lid geworden op: 09 aug 2012 21:00
Auto: C5 Tourer 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Protection, Bi-Xenon, Reservewiel, wegdraaiende trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 160000
Kleur: Bleu Bourrasque Met.
Locatie: Geldrop
Elke set klink anders. Dat is herkenbaar. Ik hoor duidelijk verschil tussen mijn zomer en winter banden. Beide zijn Michelins. Als je twijfelt over bandenspanning, zou ik ze zeker even checken.
Goeie reis!
Goeie reis!
=> Xantia 1.8i => C5 ph1 break 1.8 => C5 ph3 tourer 1.6THP =>?

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Meer herrie zal aan het profiel liggen.
Een langere remweg, zijn ze uitgehard wellicht?
Een langere remweg, zijn ze uitgehard wellicht?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Vredestein wintrac xtreme s
245/45 R18
Het voelt of de remweg wat langer is dan de Michelin zomerbanden. Maar volgens mij is dat onmogelijk
Groet,
Hans
245/45 R18
Het voelt of de remweg wat langer is dan de Michelin zomerbanden. Maar volgens mij is dat onmogelijk
Groet,
Hans
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Was dat bij nat wegdek, of droog?
In de AMS winterbanden test van oktober 2016 kwam deze band er bij de remtest op een nat wegdek als duidelijk minder uit.
Op een droogwegdek was hij goed in vergelijking met andere winterbanden, maar uiteraard een stuk minder dan een goede zomerband.
Dat scheelde daarmee een meter of 6 vanaf 100 km/u, oftewel, je rijdt dan nog iets van 30-40 km/u als je met de andere al stilstaat....
Groet,
JW
In de AMS winterbanden test van oktober 2016 kwam deze band er bij de remtest op een nat wegdek als duidelijk minder uit.
Op een droogwegdek was hij goed in vergelijking met andere winterbanden, maar uiteraard een stuk minder dan een goede zomerband.
Dat scheelde daarmee een meter of 6 vanaf 100 km/u, oftewel, je rijdt dan nog iets van 30-40 km/u als je met de andere al stilstaat....
Groet,
JW
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Sorry hoor maar bij normaal rijgedrag merk je zulke verschillen nauwelijks.
Je remt bijna nooit voluit. Pas bij vol remmen (abs) kan je de uiterste remweg testen.
Je remt bijna nooit voluit. Pas bij vol remmen (abs) kan je de uiterste remweg testen.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Zolang je het niet meet weet je het niet. Je gevoel is niet objectief.
Wat ik als bezwaar heb tegen alle testen is dat er met redelijk vergelijkbare condities wordt gewerkt maar als je een zomerband bij -7 graden celsius vergelijkt met een winterband dan is de zomerband in het nadeel, doe je dat bij +10 (bijvoorbeeld) dan is het weer andersom.
Een goede vergelijking tussen twee compleet verschillende type banden is haast niet te doen. Zeker niet voor ons omdat we waarschijnlijk niet op hetzelfde stuk weg op een bijna gelijk tijdstip (banden wisselen kost tijd) onder exact dezelfde condities kunnen "testen". Veel testen werken met twee of meer auto's. Dat is ook al een verschil. Geen enkele auto remt en stuurt exact hetzelfde. Laat staan dat de bestuurder elke keer precies hetzelfde doet, ga er even van uit dat er geen F1 coureurs bij dit soort testen betrokken zijn
Als je gevoel iets zegt dan kun je dat alleen ter kennisgeving meenemen en er iets van rekening mee houden. Meer kun je er niet mee zolang je niet objectief gaat testen...
Wat ik als bezwaar heb tegen alle testen is dat er met redelijk vergelijkbare condities wordt gewerkt maar als je een zomerband bij -7 graden celsius vergelijkt met een winterband dan is de zomerband in het nadeel, doe je dat bij +10 (bijvoorbeeld) dan is het weer andersom.
Een goede vergelijking tussen twee compleet verschillende type banden is haast niet te doen. Zeker niet voor ons omdat we waarschijnlijk niet op hetzelfde stuk weg op een bijna gelijk tijdstip (banden wisselen kost tijd) onder exact dezelfde condities kunnen "testen". Veel testen werken met twee of meer auto's. Dat is ook al een verschil. Geen enkele auto remt en stuurt exact hetzelfde. Laat staan dat de bestuurder elke keer precies hetzelfde doet, ga er even van uit dat er geen F1 coureurs bij dit soort testen betrokken zijn

Als je gevoel iets zegt dan kun je dat alleen ter kennisgeving meenemen en er iets van rekening mee houden. Meer kun je er niet mee zolang je niet objectief gaat testen...
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Bij AMS worden alle banden onder dezelfde auto getest, onder precies dezelfde omstandigheden. En dan niet één test, maar meerdere, om maximaal vergelijkbare omstandigheden te bewerkstelligen
Ook als een zomerband en een winterband meegenomen wordt in een 4-seasons banden test.
Na meer dan -tig jaar uitvoeren van dit soort testen weten ze wel een beetje hoe je dat moet doen.....
Groet,
JW
Ook als een zomerband en een winterband meegenomen wordt in een 4-seasons banden test.
Na meer dan -tig jaar uitvoeren van dit soort testen weten ze wel een beetje hoe je dat moet doen.....
Groet,
JW
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
De financiële belangen zijn groot. Helaas zijn er (ook buiten de banden wereld) veel voorbeelden van gerenommeerde en "objectieve" testinstanties waarvan de objectiviteit toch te koop bleek. Dus zelf kritisch blijven is verstandig.
Mijn idee is dat op sneeuw en ijs winterbanden echt beter zijn dan zomerbanden. Maar dat onder andere omstandigheden je rijstijl aanpassen beter (en goedkoper) is.
Mijn idee is dat op sneeuw en ijs winterbanden echt beter zijn dan zomerbanden. Maar dat onder andere omstandigheden je rijstijl aanpassen beter (en goedkoper) is.
VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Bij mijn vermoeden van langere remweg waren er twee opmerkelijke dingen:
ik moest vrij hard remmen bij een snelheid van zo’n 80km/u, geen echte noodstop met abs maar een situatie die totaal onverwacht was (Belgische infrastructuur...
)
Het wegdek was nat maar er was geen regen, vochtig dus.
Aangezien ik eerst dacht dat de banden wellicht wat te hard waren, de auto is namelijk ook iets stugger in de vering, ging ik uit van minder contactoppervlak dus minder wrijvingsweerstand.
Maar uit de post van JW begrijp ik dat het inderdaad een eigenschap is van winterbanden en die van mij in het bijzonder.
Goed om te weten want dan moet ik echt mijn rijstijl wat aanpassen in sommige situaties, lees; vooruit willen op de linker baan waar je 130 mag terwijl er iemand voor je rijdt die vindt dat iedereen 100 moet rijden...
ik moest vrij hard remmen bij een snelheid van zo’n 80km/u, geen echte noodstop met abs maar een situatie die totaal onverwacht was (Belgische infrastructuur...

Het wegdek was nat maar er was geen regen, vochtig dus.
Aangezien ik eerst dacht dat de banden wellicht wat te hard waren, de auto is namelijk ook iets stugger in de vering, ging ik uit van minder contactoppervlak dus minder wrijvingsweerstand.
Maar uit de post van JW begrijp ik dat het inderdaad een eigenschap is van winterbanden en die van mij in het bijzonder.
Goed om te weten want dan moet ik echt mijn rijstijl wat aanpassen in sommige situaties, lees; vooruit willen op de linker baan waar je 130 mag terwijl er iemand voor je rijdt die vindt dat iedereen 100 moet rijden...

Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Daarom schreef ik ook "voor ons". Je noemt nu AMS, maar er zijn tig "bandentesten", van nu.nl tot AMS, en elke fabrikant zal de voor hem meest gunstige er uit pikken.JW-C5 schreef:Bij AMS worden alle banden onder dezelfde auto getest, onder precies dezelfde omstandigheden. En dan niet één test, maar meerdere, om maximaal vergelijkbare omstandigheden te bewerkstelligen
Ook als een zomerband en een winterband meegenomen wordt in een 4-seasons banden test.
Na meer dan -tig jaar uitvoeren van dit soort testen weten ze wel een beetje hoe je dat moet doen.....
Groet,
JW
Long story short: waar ik voornamelijk op let is of een A merk band in een of meerdere tests opvallend slecht scoort. Of merk X beter is dan merk Y neem ik ter kennisgeving aan. Je hebt altijd beter, maar als een band opeens opvallend slecht presteert (zoals een Michelin band die de top 10 niet eens haalt) dan lijkt me dat meer te zeggen.
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Wat bedoel je hiermee
Bij de AMS test worden banden door henzelf ingekocht, bij willekeurige bedrijven. Daar hebben de fabrikanten geen enkele invloed op.
Ik zou zeggen: koop eens een AutoMotorSport waarin die tests staan, en oordeel dan pas.....
Groet,
JW
te zeggen?…..Je noemt nu AMS, maar er zijn tig "bandentesten", van nu.nl tot AMS, en elke fabrikant zal de voor hem meest gunstige er uit pikken.
Bij de AMS test worden banden door henzelf ingekocht, bij willekeurige bedrijven. Daar hebben de fabrikanten geen enkele invloed op.
Ik zou zeggen: koop eens een AutoMotorSport waarin die tests staan, en oordeel dan pas.....
Groet,
JW
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Dat is niet wat ik bedoel. AMS ken ik niet op het niveau dat jij ze kent maar ik geloof je op je woord en heb dat als positieve uiterste tegenover nu.nl gezet. Die hebben namelijk enige tijd geleden een "test" online gezet waarin met twee verschillende auto's zomer- en winterbanden werden vergeleken door een paar keer heen en weer te rijden. Op basis van wat ze lieten zien kreeg ik niet echt een warm "wow dit zit goed in elkaar" gevoel.
En wat ik bedoelde met de fabrikant pikt er uit wat hem het beste past is dat een fabrikant als hij kan kiezen uit meerdere testen hij de test zal ondersteunen waar hij het beste uit komt. Iedereen is wel ergens nummer 1 in als je begrijpt wat ik bedoel.
En wat ik bedoelde met de fabrikant pikt er uit wat hem het beste past is dat een fabrikant als hij kan kiezen uit meerdere testen hij de test zal ondersteunen waar hij het beste uit komt. Iedereen is wel ergens nummer 1 in als je begrijpt wat ik bedoel.
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...