Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 16
Lid geworden op: 13 okt 2018 14:20
Auto: 1.8-16V berline Cool Tech
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 95.500
Kleur: donker blauw metallic
Wie heeft er ervaring met een K&N luchtfilter in een 1.8 (90KW) benzine motor?
groet, Rien
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het voegt weinig toe is mijn ervaring.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Afgezien van de beloofde betere prestaties, waar ik niet in geloof, is het verkoopargument vaak dat het ook goedkoper is omdat je het filter niet meer hoeft te vervangen, alleen schoonmaken.
Ik heb een keer uitgerekend, dat aanschaf + vloeistoffen, net zoveel kost of zelfs meer kost dan een normaal (wegwerp) filter, gerekend over 100K.
Ik heb een keer uitgerekend, dat aanschaf + vloeistoffen, net zoveel kost of zelfs meer kost dan een normaal (wegwerp) filter, gerekend over 100K.

C5club Rookie


Berichten: 16
Lid geworden op: 13 okt 2018 14:20
Auto: 1.8-16V berline Cool Tech
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 95.500
Kleur: donker blauw metallic
Is er geen bewijs voor de claims die de fabrikant opeist, ik ben niet zo sterk in geloofszaken. Je zou verwachten in de tuning wereld bewijs te vinden. Wat rechtvaardigt anders die hoge prijs, die je met de huidige service intervallen nauwelijks terug verdient t.o.v. gewone filters. Wie?
groet, Rien
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
In het tuningswereldje zijn ze gek op herrie en daar is een K&N luchtfilter perfect voor 


C5club Rookie


Berichten: 16
Lid geworden op: 13 okt 2018 14:20
Auto: 1.8-16V berline Cool Tech
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 95.500
Kleur: donker blauw metallic
Dank voor jouw opinie, C5HDI110. Zijn er forumleden met feitelijke ervaringen, met meetbare resultaten? Ik ben het met C5HDI110 eens dat het beslist duur is, zo'n filter.
groet, Rien

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ik niet. Maar bedenk wel dat als je aan een systeem met terugkoppeling, zoals een motor met ecu, 1 component verandert zal er met de output weinig gebeuren. Als je meer verandert, zoals bijvoorbeeld een chip, dan zal je mogelijk enig resultaat merken. Ik vermoed voornamelijk: horen.
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Inderdaad, zoiets probeerde ik afgelopen weekend aan iemand uit te leggen, hij denkt dat met het plaatsen van een intercooler, zijn C2 1.4HDI, er effe 20PK bij kan krijgen, zonder verder iets aan te passen.
Het aanpassen van de software in de ECU zal absoluut noodzakelijk zijn.
Het aanpassen van de software in de ECU zal absoluut noodzakelijk zijn.
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 jun 2018 14:42
Auto: C5 Tourer, 2.0 16v Ligne Business
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 202000
Kleur: Donker Blauw
Lang geleden had ik een Saxo 1.6 VTS. Daarin had ik ook een K&N filter. Ja, de auto "bromde" wat meer. Nee, geen betere prestaties, maar wel een wat lager brandstofverbruik. De motor ademde dus duidelijk wel wat makkelijker.
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 okt 2017 11:04
Auto: C5 Break Ligne Prestige
Opties: HA3+
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09431
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 351750
Kleur: Vert Galant
KPH: Voor
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Daar zijn al verschillende mensen die zoiets met bijvoorbeeld een dyno getest hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Q
https://www.youtube.com/watch?v=GS69owXpGdY
Als het al winst in vermogen oplevert is het marginaal en nauwelijks waar te nemen in het gebruik van de auto. Zoals eerder gezegd hebben dit soort dingen vaak alleen zin in combinatie met andere maatregelen.
https://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Q
https://www.youtube.com/watch?v=GS69owXpGdY
Als het al winst in vermogen oplevert is het marginaal en nauwelijks waar te nemen in het gebruik van de auto. Zoals eerder gezegd hebben dit soort dingen vaak alleen zin in combinatie met andere maatregelen.
Citroën AX 1.1i First Impression '95
Citroën Xsara 1.8i 5d automaat Ligne Prestige '98
Ford Focus break 1.4i '01
Citroën C5 2.0i Break Ligne Prestige '02 <--huidig
Citroën Xsara 1.8i 5d automaat Ligne Prestige '98
Ford Focus break 1.4i '01
Citroën C5 2.0i Break Ligne Prestige '02 <--huidig
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Bij een natuurlijk ademende motor (= zonder turbo of compressor) kun je de prestaties alleen verhogen als je er meer lucht met meer brandstof in doet. En eventueel de compressie verhogen.
Meer brandstof is te regelen met langer inspuiten of/en grotere sproeiers. Inspuitduur kun je in de ecu regelen (elektronisch), grotere sproeier is vervangen (mechanisch).
Meer lucht krijg je alleen door de toevoer te optimaliseren. Dat kan door het inlaattraject te optimaliseren: luchtfilter met minder weerstand, minder bochten in het traject en nog zo wat. Verder zal de motor meer lucht moeten toelaten en dat kan door langere openingstijden van de inlaatkleppen. Voor dat laatste zul je de nokkenas aan moeten passen: nok die de klep sneller opent en later dicht laat gaan (steilere nok) en ook wat hoger zodat de klep verder open komt te staan. En ook moet je er voor zorgen dat de verbrandingsgassen beter weg kunnen, dus klepopening langer en verder (nokkenas), uitlaatspruitstuk en uitlaat met minder weerstand. Allemaal mechanische aanpassingen.
Compressie verhogen doe je door de zuigers hoger boven in de cylinder te laten komen. Daarvoor heb je of een andere krukas of langere zuigerstangen nodig, dus ook weer mechanische aanpassingen.
Zoals al gezegd: met alleen een ander (K&N?) luchtfilter ben je er nog lang niet, misschien pas helemaal aan het begin van het traject. En met alleen de ecu aanpassen (meer brandstof) ben je er ook niet: er is niet voldoende lucht om die brandstof op te branden.
Nou heeft de fabriek niet alles tot in het oneindige optimaal afgeregeld, dus met wat sleutelen aan de ecu en met een ander/beter luchtfilter kun je misschien een paar procentjes winnen, maar dat ga je niet merken in de dagelijkse praktijk.
Meer brandstof is te regelen met langer inspuiten of/en grotere sproeiers. Inspuitduur kun je in de ecu regelen (elektronisch), grotere sproeier is vervangen (mechanisch).
Meer lucht krijg je alleen door de toevoer te optimaliseren. Dat kan door het inlaattraject te optimaliseren: luchtfilter met minder weerstand, minder bochten in het traject en nog zo wat. Verder zal de motor meer lucht moeten toelaten en dat kan door langere openingstijden van de inlaatkleppen. Voor dat laatste zul je de nokkenas aan moeten passen: nok die de klep sneller opent en later dicht laat gaan (steilere nok) en ook wat hoger zodat de klep verder open komt te staan. En ook moet je er voor zorgen dat de verbrandingsgassen beter weg kunnen, dus klepopening langer en verder (nokkenas), uitlaatspruitstuk en uitlaat met minder weerstand. Allemaal mechanische aanpassingen.
Compressie verhogen doe je door de zuigers hoger boven in de cylinder te laten komen. Daarvoor heb je of een andere krukas of langere zuigerstangen nodig, dus ook weer mechanische aanpassingen.
Zoals al gezegd: met alleen een ander (K&N?) luchtfilter ben je er nog lang niet, misschien pas helemaal aan het begin van het traject. En met alleen de ecu aanpassen (meer brandstof) ben je er ook niet: er is niet voldoende lucht om die brandstof op te branden.
Nou heeft de fabriek niet alles tot in het oneindige optimaal afgeregeld, dus met wat sleutelen aan de ecu en met een ander/beter luchtfilter kun je misschien een paar procentjes winnen, maar dat ga je niet merken in de dagelijkse praktijk.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive



C5club Rookie


Berichten: 16
Lid geworden op: 13 okt 2018 14:20
Auto: 1.8-16V berline Cool Tech
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 95.500
Kleur: donker blauw metallic
Dank voor het meedenken. Ik wilde weten of een K&N filter een verstandige zet was: lange levensduur en een beter presterende motor. Als ik de behoefte aan veel meer vermogen en koppel zou hebben gehad, zou ik een C5 met een zwaardere motor gekozen hebben.
Voor mij is er maar een logische conclusie, die je ook vaak als sticker achter op vrachtwagens ziet: "bij twijfel niet inhalen". Ik rijd tevreden verder met een standaard filter van een tientje.
Voor mij is er maar een logische conclusie, die je ook vaak als sticker achter op vrachtwagens ziet: "bij twijfel niet inhalen". Ik rijd tevreden verder met een standaard filter van een tientje.
groet, Rien
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website