Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 jun 2018 14:42
Auto: C5 Tourer, 2.0 16v Ligne Business
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 202000
Kleur: Donker Blauw
Wanneer ik mijn 2.0 LPG Tourer uit 2010 start, ook bij niet volledig koude motor, stottert deze enorm. Hierover al meer gelezen op het forum. Echter, een dag of wat terug las ik over vervangen van rubber ringen op de injectors. Die ringetjes kosten bij de dealer schijnbaar een vermogen en in de landbouw mechanisatie bijna niets. Maar wie had nou die ringetjes al gevonden? Ik kan de post niet meer terug vinden. Wie kan mij helpen aan de juiste gegevens voor de ringetjes en eventueel bestelnummers in de landbouw mechanisatie??
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Je kunt een gok nemen en eerst de ringen vervangen, ik zou zelf liever kiezen om diagnose te stellen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Zowel on als off topic:hoe zou je dat aanpakken? Ik heb eenzelfde vermoeden bij mijn ph2 / EW10A op lpg namelijk (soms te hoog benzineverbruik, en stotteren). Ik heb alleen nog niet het juiste idee om ze op heterdaad te betrappen.
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 jun 2018 14:42
Auto: C5 Tourer, 2.0 16v Ligne Business
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 202000
Kleur: Donker Blauw
Auto is uitgelezen bij de dealer, geen storingen en/of rare waardes. Bobinerail is vervangen omdat één cilinder niet lekker mee leek te doen. Nieuwe bougies er in. Druksensor van het LPG is vernieuwd. We zijn even uit gezocht en daarom wil ik het proberen met de afdichting van de benzine injectors. Op LPG rijdt de auto namelijk geweldig goed en ongeveer 1:10-11. Wie het nog weet, mag het melden...
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Een dealer is (sowieso) geen LPG specialist. Als ik jou was zou ik een goede LPG inbouwer in de buurt zoeken (weet niet waar je zit maar in Eindhoven kan ik je er een blind aanraden) en die er naar laten kijken.
Simpel voorbeeld: mijn Xantia (vorige eeuw...) wilde niet starten op LPG als de airco aan had gestaan. Dealer had er al tig keer naar gekeken, "Nee meneer, we kunnen niets vreemds vinden". Eerste bezoek aan Reprofair: motorkap open, zegt Marco: "Ah, ik zie het al".
Wijst hij naar een filter en zegt: "Zie je die pijl? Die moet in de richting van de gasstroom staan en niet er tegenin" Problem solved!
Daarnaast kan slecht lopen bij kou zeker ook te maken hebben met de afstelling van de LPG unit, ook al loopt hij dan nog op benzine. Die leest een dealer niet uit omdat die niet weten dat zo'n ding in je auto zit dus dan zien ze ook geen probleem. Sic had ook last van de kou, wilde niet overschakelen op LPG of pas na 15 km. Wat instellingen veranderd en hij loopt weer als een zonnetje...
Simpel voorbeeld: mijn Xantia (vorige eeuw...) wilde niet starten op LPG als de airco aan had gestaan. Dealer had er al tig keer naar gekeken, "Nee meneer, we kunnen niets vreemds vinden". Eerste bezoek aan Reprofair: motorkap open, zegt Marco: "Ah, ik zie het al".
Wijst hij naar een filter en zegt: "Zie je die pijl? Die moet in de richting van de gasstroom staan en niet er tegenin" Problem solved!
Daarnaast kan slecht lopen bij kou zeker ook te maken hebben met de afstelling van de LPG unit, ook al loopt hij dan nog op benzine. Die leest een dealer niet uit omdat die niet weten dat zo'n ding in je auto zit dus dan zien ze ook geen probleem. Sic had ook last van de kou, wilde niet overschakelen op LPG of pas na 15 km. Wat instellingen veranderd en hij loopt weer als een zonnetje...
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Bij volledig koude motor zal deze op benzine lopen, niet op lpg? Daar zit toch een omschakel relais tussen?
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
De systemen zijn inderdaad zo ingericht dat hij zal starten op benzine. Maar dat wil niet zeggen dat er niet al regelsignalen vanuit de LPG unit naar het motormanagement worden gestuurd.
Wat ik van LPG installaties weet is dat het een complexe materie is en dat een standaard denkende dealer niet genoeg kennis heeft om die toevoeging aan de auto goed te kunnen behandelen. Vandaar mijn suggestie om iemand met verstand van zo'n systeem de boel eens uit te laten lezen. Uitlezen verandert verder helemaal niets aan je auto, ringen kopen die niet specifiek voor je motor bedoeld zijn wel...
Zomaar een wilde gok: waarom zou de LPG installatie bij een te lage temperatuur niet van de wap zijn en proberen om er al LPG in te blazen? Dat levert geen mooi lopende motor op.
Maar doe er mee wat je wilt natuurlijk, we zijn hier om ervaringen te delen en suggesties te doen. Die van mij is dat blind varen op wat een dealer zegt me veel ergernis heeft opgeleverd en dat een goede LPG specialist veel waarde toe kan voegen aan je rijplezier.
Wat ik van LPG installaties weet is dat het een complexe materie is en dat een standaard denkende dealer niet genoeg kennis heeft om die toevoeging aan de auto goed te kunnen behandelen. Vandaar mijn suggestie om iemand met verstand van zo'n systeem de boel eens uit te laten lezen. Uitlezen verandert verder helemaal niets aan je auto, ringen kopen die niet specifiek voor je motor bedoeld zijn wel...
Zomaar een wilde gok: waarom zou de LPG installatie bij een te lage temperatuur niet van de wap zijn en proberen om er al LPG in te blazen? Dat levert geen mooi lopende motor op.
Maar doe er mee wat je wilt natuurlijk, we zijn hier om ervaringen te delen en suggesties te doen. Die van mij is dat blind varen op wat een dealer zegt me veel ergernis heeft opgeleverd en dat een goede LPG specialist veel waarde toe kan voegen aan je rijplezier.
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Het verschilt misschien van systeem tot systeem. Maar de moderne "probleemloze" LPG-systemen voor zover ik die ken zijn "volg" systemen. Die nemen alleen signalen af van de benzine-ecu en meten onafhankelijk andere parameters mochten ze die nodig hebben (map sensor en koelvloeistoftemperatuur). Er gaat dus geen signaal de andere kant op.
Dit betekende een hele verbetering ten opzichte van de ouderwetse systemen met allerhande simulatoren waarmee de ECU happy gehouden moest worden. Mijn C5 uit 2005 heeft zo'n volgsysteem. Daar gebeurt in principe helemaal niks met de ECU zolang het LPG-systeem "uit" staat.
Wel betekent bij mijn systeem de extra MAP sensor een extra kans op storing/ lekkage, en die heb ik dus al gescoord. Slang opnieuw aansnijden, drama over...
Dit betekende een hele verbetering ten opzichte van de ouderwetse systemen met allerhande simulatoren waarmee de ECU happy gehouden moest worden. Mijn C5 uit 2005 heeft zo'n volgsysteem. Daar gebeurt in principe helemaal niks met de ECU zolang het LPG-systeem "uit" staat.
Wel betekent bij mijn systeem de extra MAP sensor een extra kans op storing/ lekkage, en die heb ik dus al gescoord. Slang opnieuw aansnijden, drama over...
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Klopt wat je zegt, alleen moeten wel de benzine-injectoren onderbroken en gesimuleerd worden door de LPG-ECU, anders detecteert de motorregeling onderbreking en schakelt de injectoren uit.
Over diagnose aam voertuigen op LPG:
Inderdaad is goede systeemkennis een eerste vereiste en daaraan ontbreekt het wel eens...
Over de O-ringen, lekkage is hier eenvoudig vast te stellen door bij stationair draaiende motor remreiniger op de afdichting te spuiten.
Over diagnose aam voertuigen op LPG:
Inderdaad is goede systeemkennis een eerste vereiste en daaraan ontbreekt het wel eens...
Over de O-ringen, lekkage is hier eenvoudig vast te stellen door bij stationair draaiende motor remreiniger op de afdichting te spuiten.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 jun 2018 14:42
Auto: C5 Tourer, 2.0 16v Ligne Business
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 202000
Kleur: Donker Blauw
Het wordt al een beste discussie, alleen weet ik nu nog steeds niet welke ringetjes ik waar kan kopen voor een normale prijs....
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Je bedoelt dus dat je het bericht met "Bij de cit-dealer 14,95€ voor twee stuks en bij een lokale landbouw mechanisatie bedrijf kunnen bestellen voor 1,25€/stuk. Nog wel duur voor een lullige o-ring maar toch wel veel goedkoper dan bij de cit-dealer. " niet kunt vinden?
Overigens zou ik gewoon voor die paar euro verschil niet gaan emmeren en gewoon zeker weten dat je de juiste hebt maar goed, dat ben ik...
Overigens zou ik gewoon voor die paar euro verschil niet gaan emmeren en gewoon zeker weten dat je de juiste hebt maar goed, dat ben ik...
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
En zoals BJG al aangaf, eerst een diagnose stellen helpt ook. Een bus remmenreiniger kost geloof ik 80 cent bij de A.C. Tion.

